„OGNISTE ОKO” POKUSY W POWIEŚCI O TYM SAMYM TYTULE OŁESIA ULIANENKI
Okładka czasopisma Studia Ukrainica Posnaniensia, tom 9, nr 2, rok 2021
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

Ołeś Ulianenko
pokusa
władza
kobieta
seks
śmierć

Jak cytować

SZTEINBUK, F. (2021). „OGNISTE ОKO” POKUSY W POWIEŚCI O TYM SAMYM TYTULE OŁESIA ULIANENKI. Studia Ukrainica Posnaniensia, 9(2), 189–199. https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.2.15

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest rozważaniom o powieści Ołesia Ulianenki Ogniste oko na podstawie cielesno-mimetycznej metody analizy dzieł sztuki. Dzięki zastosowaniu tej najnowszej metodologii wyciągnięto wniosek zaprzeczający tradycyjnym krytycznym refleksjom na temat twórczości pisarza i wedlug którego powieść opiera się nie na apokaliptycznych wizjach, ale na koncepcie pokusy. Natomiast znaczenie pokusy jest określane przez korelację między pragnieniem władzy, kobietą, seksem a śmiercią, symbolicznym echem której jest obraz nieba z wielkim okiem pośrodku – z okiem płonącym ogniem pokusy, czyli życiodajnym ciepłem i światłem. Jednak droga do nich wiedzie, według Ołesia Ulianenki, co najmniej przez karnawałową przemianę okrucieństwa w miłosierdzie, zgrozy w zachwyt, żądzy w czułość, wstrętu w rozkosz i odwrotnie.

https://doi.org/10.14746/sup.2021.9.2.15
PDF (Українська)

Bibliografia

Bodryiar Zh., Soblazn [Seduction], Moskva: Ad Marginem, 2000.

Zborovska N., Feministychni rozdumy: Na karnavali mertvykh potsilunkiv [Feminist reflections. At the carnival of dead kisses], [v:] Elektronnyi resurs: http://1576.ua/books/4774 (10.09.2020).

Petrovskaia Y., Vkhozhdeniie v konechnoie [Entering finitude], [v:] Bodryiar Zh., „Soblazn” [„Seduction”], Moskva: Ad Marginem, 2000, s. 7–21.

Punina O., Samitnyi henii:Oles Ulianenko: literaturnyi portret [The lonely genius: Oles Ulianenko: a literary portrait], Kyiv: Akademvydav, 2016.

Kharchuk R.B., Suchasna ukrainska proza: Postmodernyi period [Modern Ukrainian prose: Postmodern period], Kyiv: VTs „Akademiia”, 2008.

Shteinbuk F.M., Ukrainska literatura u konteksti tilesno-mimetychnoho metodu [Ukrainian literature in the context of corporal-mimetic method], Simferopol: VD „Arial”, 2013.

Shteinbuk F.M., Zasady tilesnoho mimetizmu u tekstovykh stratehiiakh postmodernistskoi literatury kintsia ХХ – pochatku ХХІ stolittia [Principles of corporal mimetism in text strategies of postmodernism literature at the end of XX – at the beginning of XXI century], Kyiv: Pedahohichna presa, 2007.

Shteinbuk F.M., Tilesnist – mimezys – analiz [Tilesno-mimetychnyi metod analizu khudozhnikh tvoriv) [Corporality – mimesis – analysis (Corporal-mimetic method to analyze fiction works)], Kyiv: Znannia Ukrainy, 2009.

Aronson O., Televizionnyi obraz, ili Podrazhaniie Adamu [A television image, or the Imitation of Adam], [v:] Elektronnyi resurs: http://magazines.russ.ru/nz/2003/6/art14.html (14.09.2020).

Kamartin I., Sovrascheniie predusmotreno [Seduction is supposed], [v:] Elektronnyi resurs: http://magazines.russ.ru/inostran/1998/9/kamartin.html (19.09.2020).

Ulianenko O., Vohnenne oko [Fiery eye], Kharkiv, Folio, 2013.