Abstrakt
Autorkę artykułu interesuje specyfika beletryzowanego dokumentu traktującego o okresie sowieckim. Celem pracy jest scharakteryzowanie cech literatury faktu w powieści Mariczki Kryżaniwskiej Cienie, poświęconej reżyserowi Serhijowi Paradżanowowi oraz historii kręcenia filmu Cienie zapomnianych przodków. Autorka wyjaśnia znaczenie intertekstu, ujawnia specyfikę wizerunku znanych postaci, analizuje celowość połączenia mistycyzmu i rzeczywistości. Ustalono, że fakty przytoczone w powieści wyraźnie pokazują traumę kolonialnej przeszłości. Połączenie rzeczywistości i mistycyzmu dało oryginalny obraz przeszłości, tworząc dynamiczną fabułę.
Bibliografia
Bakharieva T., Larysa Kadochnykova: Hlaza u Mykolaichuka menialys v zavysymosty ot osveshchenyia: to serыe, to zelenыe, to korychnevыe [Larisa Kadochnikova: Mykolaichuk’s eyes changed depending on the lighting: sometimes gray, sometimes green, sometimes brown], [v:] Elektronnyi resurs: https://fakty.ua/218132-larisa-kadochnikova-glaza-u-mikolajchuka-menyalis-v-zavisimosti-ot-osvecsheniya-to-serye-to-zelenye-to-korichnevye (20.10.2022).
Halych O., Terminolohiia suchasnoi dokumentalistyky [Terminology of modern documentary], [v:] Elektronnyi resurs: http://eprints.zu.edu.ua/919/1/06goatsd.pdf (28.09.2022).
Demianenko Ya., Zghadaty vse. Tini zabutykh predkiv [Remember everything. Shadows of Forgotten Ancestors], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.youtube.com/watch?v=f-2l_qZ-xwE&ab_channel=24%D0%9A%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB (28.09.2022).
Kravchenko V., Zubets N., Khudozhnii tekst yak mentalne utvorennia [Artistic text as a mental formation], [v:] „Studia Ukrainica Posnaniensia”, 2015, t. 3, s. 145–152. DOI: https://doi.org/10.14746/sup.2015.3.19
Metelskyi R., Marichka Kryzhanivska prezentuvala hutsulskyi detektyvnyi roman [Marichka Kryzhanivska presented a Hutsul detective novel], [v:] Elektronnyi resurs: https://photo-lviv.in.ua/marichka-kryzhanivska-prezentuvala-guczulskyj-detektyvnyj-roman/ (27.09.2022).
Nechai Mykhailo Mykhailovych [Nechay Mykhailo Mykhailovych], [v:] Elektronnyi resurs: https://uk.wikipedia.org/wiki/ (29.09.2022).
Petriv O., Miroshnichenko H., Pomer Yurii Illienko [Yuriy Illenko died], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.youtube.com/watch?v=gDBcdJxIYkY&ab_channel=5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB (29.09.2022).
Polishchuk Ya., Krasa u dzerkali buttia. Postat Mykhaila Kotsiubynskoho v ukrainskii kulturi [Beauty in the mirror of existence. The figure of Mykhailo Kotsyubynskyi in Ukrainian culture], Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021.
Rarytskyi O., Khudozhno-dokumentalna proza yak metazhanr: problema retseptsii ta interpretatsii, osoblyvosti vyiavu y funktsionuvannia [Fiction-documentary prose as a metagenre: the problem of reception and interpretation, features of manifestation and functioning], [v:] „Slovo i chas”, 2014, no. 11, s. 37–48.
Rudiachenko O., Larysa Kadochnikova, aktrysa: U Paryzhi pro film Tini zabutykh predkiv napysaly: Tse hutsulski Romeo i Dzhulietta. Interviu z Ukrainy [Larisa Kadochnikova, actress: In Paris, they wrote about the film Shadows of Forgotten Ancestors: This is the Hutsul Romeo and Juliet. Interview from Ukraine], [v:] Elektronnyi resurs: https://rozmova.wordpress.com/2020/09/16/larysa-kadochnykova-3/ (30.09.2022).
Rusanivskyi I., 40 rokiv tomu pochaly znimaty film Tini zabutykh predkiv [40 years ago, they started filming Shadows of Forgotten Ancestors], [v:] Elektronnyi resurs: http://www.golos.com.ua/article/247660 (27.09.2022).
Savenko I., Osnovni problemy dokumentalnoho pysma v konteksti literaturoznavchoho dyskursu na mezhi stolit [Basic problems of documentary writing in the context of literary discourse at the turn of the century], [v:] „Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filolohii”, 2008, vyp. 44, ch. 2, s. 128–137.
Semehen M., Spohady hutsulky Marii Iliichuk pro uchast u ziomkakh filmu Tini zabutykh predkiv [Memories of hutsulka Maria Iliychuk about participating in the filming of the film Shadows of Forgotten Ancestors], [v:] Elektronnyi resurs: http://blog.karpaty.ua/spoghadi-mariyi-iliichuk-pro-uchast-u-ziomkakh-filmu-tini-zabutikh-priedkiv/ (24.09.2022).
Senyshyn O., Lvivska zhurnalistka Marichka Kryzhanivska prezentuvala hutsulskyi detektyv „Tini” [Lviv journalist Marichka Kryzhanivska presented the Hutsul detective „The shadows”], [v:] Elektronnyi resurs: Elektronnyi resurs: https://zaxid.net/lvivska_zhurnalistka_marichka_krizhanivska_prezentuvala_gutsulskiy_detektiv_tini_n1480060 (28.09.2022).
Spohady, Yurii Illienko [Memoirs. Yuriy Illenko], [v:] Elektronnyi resurs: https://www.youtube.com/watch?v=8SqIJj67fgM&ab_channel=%D0%A1%D1%83%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B5%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8 (30.09.2022).
Trymbach S., Yak zberehty pamiat pro heniiv? [How to preserve the memory of geniuses?], [v:] I. Dziuba, M. Dziuba, Serhii Paradzhanov. Bilshyi za lehendu, vyd. 2-he. Kyiv: Dukh i Litera, 2021, s. 5–19.
Cherkashyna T., Systema dokumentalnoi literatury: vnutrishnia orhanizatsiia [System of documentary literature: internal organization], [v:] „Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka” 2011, no. 19, s. 37–45.
Chornyi O., Tini zabutykh predkiv: vyhadky zamist pravdy [Shadows of forgotten ancestors: fiction instead of truth], [v:] Elektronnyi resurs: https://detector.media/kritika/article/170370/2019-09-02-tini-zabutykh-predkiv-vygadky-zamist-pravdy/ (29.09.2022).
Sharhovska O., Tini zabutykh predkiv: taiemnytsi i zahadky Paradzhanova [Тіні забутих предків: таємниці і загадки], [v:] Elektronnyi resurs: http://na-skryzhalyah.blogspot.com/2016/05/blog-post_21.html (29.09.2022).
Kryzhanivska M., Tini [Shadows], Lviv: Vydavnytstvo Staroho Leva, 2019.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 LUDMYŁA DANYŁENKO
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).