Abstrakt
Jedną z cech wieloaspektowej twórczości Wiktora Neboraka jest jej intersemiotyczność, powiązanie z innymi rodzajami sztuki. Artykuł ujawnia rolę muzyki rockowej w twórczości poety Neboraka. Główny nacisk położono na tomik Latająca głowa (1990), z którego dwadzieścia wierszy zostało oprawionych w muzykę. Podkreślono rolę rytmu w twórczości poety. Opisano współ- pracę W. Neboraka z lwowskimi muzykami rockowymi (zespoły Lament Jeremiasza, Martwy Kogut, Neborak-rock-bend, bard i tłumacz Wiktor Morozow), jego udział w projekcie muzycznym Nebo-rock. Płyta Przerażające urodziny (1995) tego projektu to początek tradycji występów ukraińskich poetów z towarzyszeniem muzyków.
Bibliografia
Hundorova T., Postchornobylska biblioteka. Ukrainskyi literaturnyi postmodern [Post-Chernobyl Library. Ukrainian literary postmodern], Kyiv: Krytyka, 2005.
Viktor Neborak: „Dobra literatura – tse ta, shcho nadaietsia do bezkonechnykh perechytuvan” (Interviu proviv A. Yaremko) [“Good literature is that which is given to endless re-readings”], [v:] „Iaroslov”, 2005, no. 6, elektronnyi resurs: http://students.lnu.edu.ua/periodicals/jaroslov/archive/no_6/intervyu/ (22.11.2022).
Z vysoty Litaiuchoi Holovy, abo Zniaty masku [From the height of the Flying Head, or Unmask]. Rozmova z Viktorom Neborakom. Rozmovu vela Liudmyla Taran, [v:] „Suchasnist”, 1994, no. 5, s. 57–63.
Kushnir M., Slova iz knyhy boliu [Words from the book of pain]: Virshi. Lysty. Materialy do biohrafii, Lviv: Poklyk sumlinnia, 1994.
Lemko I., Sny u Sviatomu Sadu [Dreams in the Holy Garden], Lviv: Apriori, 2010.
Morenets V., Proshchannia z ideolohichnoiu „vichnistiu” [Farewell to ideological “eternity”], [v:] Yoho zh, Oksymoron, Kyiv: Fakt, 2010, s. 236–245.
Neborak V., A.H. ta inshi rechi (eseichyky, populiarna krytyka, dyskurs) [A.G. and other things (essays, popular criticism, discourse)], Ivano-Frankivsk: Lileia-NV, 2007.
Neborak V., Kolyshnii, inshyi…: Avtobiohrafichnyi tekstyl [The former, the other…: Autobiographical textiles], Lviv: LA „Piramida”, 2013.
Neborak V., Leksykon A.H. [Lexicon of A.G.], Ivano-Frankivsk: Lileia-NV, 2015.
Neborak V., Mii brat Sashko [My brother Sashko], [v:] Sashko Neborak. Prostir polotu, Lviv: Sribne slovo, 2011, 200 s.: il. + DVD-ROM, s. 13–34.
Semenko M., Poezii [Poetry], Kyiv: Radianskyi pysmennyk, 1985.
Fasolia A., Fasolia T., Poetychne shou Viktora Neboraka, abo Znovu pro Bu-Ba-Bu i bubabistiv [Viktor Neborak’s poetry show, or Again about Boo-Ba-Boo and Bubabists], [v:] „Ukrainska mova y literatura v suchasnii shkoli”, 2012, no. 1, s. 65–71.
Filonenko N., Hrupa „Bu-Ba-Bu” yak yavyshche ukrainskoho literaturnoho protsesu kintsia XX stolittia [The “Boo-Ba-Boo” group as a phenomenon of the Ukrainian literary process of the end of the 20th century], dys… kand. filol. nauk: 10.01.01, 2008.
Filonenko N., Formy intertekstualnosti u tvorchosti poetychnoi hrupy „Bu-Ba-Bu” [Forms of intertextuality in the work of the poetic group “Boo-Ba-Boo”], [v:] Literatura. Folklor. Problemy poetyky, 2004, vyp. 17, Kyiv: Tvim inter, s. 263–270.
Franko I., Sidohlavomu [To Gray-headed], [v:] Yoho zh, Zibrannia tvoriv: u 50 t., t. 2, Kyiv: Naukova dumka, 1976, s. 184–185.
Tsepkalo T., Intermedialnist u poezii Viktora Neboraka [Intermediality in Viktor Neborak’s poetry], [v:] „Filolohichni dialohy”, 2021, vyp. 8, s. 107–112. DOI: https://doi.org/10.31909/26637103.2021-(8)-14
Andryczyk M., Bu-Ba-Bu: Poetry and Performance, [in:] “Journal of Ukrainian Studies”, 2002, vol. 27, issue 1–2, pp. 257–272, elektronnyi resurs: http://cius-archives.ca/items/show/1165 (22.11.2022).
Neborak V., Litaiucha holova: Virshi [Flying head: Poems], Kyiv: Molod, 1990.
Neborak V., Litaiucha holova: Vybrani virshi [Flying head: Selected Poems], Kyiv: A-BA-BA-HA- LA-MA-HA, 2013b.
Neborak V., Litostroton: Knyha zibranoho [Choosen works], Lviv: Lvivska politekhnika, 2001. Neborak W., The Flying Head and Other Poems, Lviv: Sribne slovo, 2005.
NeBorock DVA, Ivano-Frankivsk: Lileia-NV, 2016, 96 s. + DVD-ROM.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).