Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest ukazanie obiecujących badań w homiletyce oraz w praktyce przepowiadania, gdzie możliwa jest współpraca między wyznawcami Chrystusa należącymi do różnych wyznań. Obejmuje to pola prawdziwej współpracy między kaznodziejami różnych wspólnot kościelnych, ale także przypomnienie, że ekumeniczne nauczanie i prawdziwa duszpasterska opieka nie mogą opierać się na rezygnacji lub zaprzeczaniu własnej tożsamości konfesjonalnej. Tym, co wspólne dla chrześcijańskich wyznań, są męczennicy - świadkowie Dobrej Nowiny Jezusa Chrystusa. Innym wspólnym dziedzictwem wszystkich wyznań chrześcijańskich jest Biblia jako źródło przepowiadania i nauczania. Niektóre z denominacji chrześcijańskich korzystają ze wspólnego lub analogicznego lekcjonarza z czytaniami liturgicznymi. Głoszony jest jednak Jezus Chrystus jako Pan, a nie Biblia. Oprócz chrystocentrycznej treści ważny jest języka przepowiadania, który powinien być językiem dialogu, dobrej woli, a nie dystansu, dominacji, nienawiści lub konfrontacji.
Bibliografia
Benedict XVI: Verbum Domini (30.09.2010).
Bonneau N.: The Sunday Lectionary. Ritual Word, Paschal Shape. Collegeville MN 1998.
John Paul II: Apostolic Letter Tertio Millennio adveniente. (10.11.1994).
John Paul II: Catechesi tradendae (16.10.1979).
John Paul II: Encyclical Letter Ut unum sint (25.05.1995).
John Paul II: Canon Law of the Catholic Church (25.01.1983).
John Paul II: The Code of Canons of the Eastern Churches (18.10.1990).
Kijas Z.J.: Inna strona Kościoła. Pelplin 2011.
Ordo Lectionum Missae. Ed. typica altera. Città del Vaticano 1981.
Revised Common Lectionary. Nashville TN 1992.
Second Vatican Council: Dei Verbum (18.11.1965).
Second Vatican Council: Sacrosanctum Concilium (4.12.1963).
Thomas L. Alkire J.: Healing as a Parish Ministry. Mending Body, Mind and Spirit. Seattle WA 2000.
The Pontifical Council for Promoting Christian Unity: Directory for the Application of Principles and Norms on Ecumenism (25.03.1993). http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/chrstuni/documents/rc_pc_chrstuni_doc_25031993_principles-and-norms-on-ecumenism_en.html.
White J.: Christian Worship in Transition. Nashville TN 1976.
West F.: Scripture and Memory. The Ecumenical Hermeneutics of the Three-Year Lectionaries. Collegeville MN 1997.
Waznak R.P.: An Introduction to the Homily. Collegeville MN 1998.
Wooden C.: Keep searching for unity, Pope tells German Lutherans and Catholics. „Catholic Herald” (6.02.2017). http://www.catholicherald.co.uk/news/2017/02/06/keep-searching-for-unity-pope-tells-german-lutherans-and-catholics/ (last entrance: 10.02.2017).
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).