»Temu, który nas miłuje« (Ap 1,5). Miłość Chrystusa do Kościoła w świetle wybranych tekstów z Apokalipsy św. Jana
PDF

Słowa kluczowe

Apokalipsa
eklezjologia
miłość
Baranek
misterium paschalne
miasto umiłowane
obóz świętych
walka ze złem
zwycięstwo

Jak cytować

Podeszwa, P. (2015). »Temu, który nas miłuje« (Ap 1,5). Miłość Chrystusa do Kościoła w świetle wybranych tekstów z Apokalipsy św. Jana. Teologia Praktyczna, (16), 95–110. https://doi.org/10.14746/tp.2015.16.06

Abstrakt

Autor niniejszego artykułu proponuje refleksję nad tajemnicą Bożej miłości, objawionej i urzeczywistnionej w Jezusie Chrystusie, która bezpośrednio odnosi się do wspólnoty Kościoła. Analizowane teksty zostały zaczerpnięte z ostatniej księgi Nowego Testamentu, jaką jest Apokalipsa św. Jana, określana niekiedy jako synteza całego Pisma Świętego. Będąc księgą napisaną w Kościele i dla Kościoła, opisuje wspólnotę w jej różnorodnych wymiarach. Jednym z istotnych rysów eklezjologii Apokalipsy jest przekonanie, że Kościół to wspólnota zrodzona z miłości Jezusa, podtrzymywana, umacniana i prowadzoną ciągle tą samą Chrystusową miłością. Wskazują na to przede wszystkim te teksty Apokalipsy, które wprost mówią o miłości Jezusa do Kościoła, a ideę te wyrażają przy pomocy dwóch charakterystycznych czasowników tradycji Janowej, jakim są agapao i fileo.

https://doi.org/10.14746/tp.2015.16.06
PDF

Bibliografia

Franciszek: Misericordiae vultus. Wrocław 2015.

Giemza B.: Rachunek sumienia Kościoła w świetle Apokalipsy. Kraków 2010.

Janus E.: Grzechy Kościołów Apokalipsy i Jezusowe sposoby ich przezwyciężenia (Ap 2-3). Kraków 2013.

Karczewski M.: Szatan w Apokalipsie św. Jana. Olsztyn 2013.

Kotecki D.: Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana. Warszawa 2006.

Kotecki D.: Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana. Toruń 2013.

Kotecki D.: Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana. Częstochowa 2009.

Kotecki D.: „List do Kościoła w Laodycei” (Ap 3,14-21) w świetle hermeneutycznego klucza objawieniowo-liturgicznego. W: M. Olczyk, P. Podeszwa (red.), Credidimus caritati. Gniezno 2010 s. 239-263.

Marino M.: Custodire la Parola. Il verbo terein nell’Apocalisse alla luce della tradizione giovannea. Bologna 2003.

Mędala S.: Ewangelia według świętego Jana. cz. II. Częstochowa 2010.

Nowińska J.: Motyw wojny dobra ze złem w Apokalipsie św. Jana. Warszawa 2006.

Ostański P.: Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy. Ząbki 2005.

Podeszwa P.: Doksologie Apokalipsy jako model modlitwy uwielbienia, „Verbum Vitae”. T. 22: 2012 s. 155-184.

Podeszwa P.: Paschalna pamięć o Jezusie. Studium egzegetyczno-teologiczne wyrażenia martyria Jesu w Apokalipsie św. Jana. Poznań 2011.

Podeszwa P.: Wspólnota Kościoła w świetle Apokalipsy św. Jana. W: Mowa świątyni. Pod redakcją R. Dublańskiego. Wrocław 2012 s. 55-69.

Podeszwa P.: Wyprali swoje szaty i wybielili je we krwi Baranka (Ap 7,14). Chrzest we-dług Apokalipsy świętego Jana. „Studia Bydgoskie”. T. 7: 2013 s. 33-54.

Popielewski W.: Błogosławieni, którzy są wezwani na ucztę godów Baranka (Ap 19,9). Kościół w Księdze Apokalipsy. „Verbum Vitae”. T. 6: 2004 s. 169-181.

Popielewski W.: Zbawieni przez miłość Baranka (Ap 1,5b-6). „Verbum Vitae”. T. 1: 2002 s. 185-198.

Sieg F.: Apokalipsa św. Jana. Listy do siedmiu Kościołów (Ap 1-3). Pelplin2 2009.

Talaga P.: L’amore a Cristo, fondamento del ministero pastorale di Pietro nel Vangelo secondo Giovanni (21,15-23). Dissertatio ad Lauream in Facultate S. Theologiae apud Pontificiam Universitatem S. Thomae in Urbe. Roma 2003.

Tkacz R.: Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2,1-3,22). Studium historyczno-egzegetyczne. Warszawa 2003.

Vanni U.: L’Apocalisse. Ermeneutica, esegesi, teologia. Bologna 1991.

Wojciechowski M.: Apokalipsa świętego Jana. Częstochowa 2012.