Abstract
I propose in the present article a reflection upon the mystery of God’s love, revealed and materialized in Jesus Christ, which directly relates to the community of the Church. The analyzed texts have been taken from the last book of the New Testament. One of the essential features of ecclesiology in the Apocalypse is a conviction that the Church is a community begotten from Jesus’ love, invariably upheld, enhanced and led through Christ’s love. I have chosen texts from the Apoca-lypse which explicitly refer to Jesus’ love to the Church and express this idea by means of two characteristic verbs of John’s tradition, namely agapao and fileo. Although the said verbs are not often employed in the Apocalypse (four times: 1:5; 3:9; 12:11; 20:9 and two times: 3:19; 22:15 respectively), they are, however, mostly used in passages which describe a relationship between Christ and the community of the Church (1:5; 3:9-19; 20:9). During the liturgy, the Church worships Jesus, whose love is the foundation for everything (1:5): it is expressed through deliverance from sin, a sacrifice of one’s own life and man’s participation in Christ’s victory and reign. The Church is obliged to show the world a clear testimony to love (3:9). It is being incessantly admon-ished and brought up by Christ, called up to renew zeal and conversion (3:19). As “the camp of the saints and beloved city” (20:9), the Church actively participates in the battle against evil and, sup-ported by the loving God and Lamb, it lives on assured of Christ’s ultimate victory.References
Franciszek: Misericordiae vultus. Wrocław 2015.
Giemza B.: Rachunek sumienia Kościoła w świetle Apokalipsy. Kraków 2010.
Janus E.: Grzechy Kościołów Apokalipsy i Jezusowe sposoby ich przezwyciężenia (Ap 2-3). Kraków 2013.
Karczewski M.: Szatan w Apokalipsie św. Jana. Olsztyn 2013.
Kotecki D.: Duch Święty w zgromadzeniu liturgicznym w świetle Apokalipsy św. Jana. Warszawa 2006.
Kotecki D.: Jezus a Bóg Izraela w Apokalipsie św. Jana. Toruń 2013.
Kotecki D.: Kościół w świetle Apokalipsy św. Jana. Częstochowa 2009.
Kotecki D.: „List do Kościoła w Laodycei” (Ap 3,14-21) w świetle hermeneutycznego klucza objawieniowo-liturgicznego. W: M. Olczyk, P. Podeszwa (red.), Credidimus caritati. Gniezno 2010 s. 239-263.
Marino M.: Custodire la Parola. Il verbo terein nell’Apocalisse alla luce della tradizione giovannea. Bologna 2003.
Mędala S.: Ewangelia według świętego Jana. cz. II. Częstochowa 2010.
Nowińska J.: Motyw wojny dobra ze złem w Apokalipsie św. Jana. Warszawa 2006.
Ostański P.: Objawienie Jezusa Chrystusa. Praktyczny komentarz do Apokalipsy. Ząbki 2005.
Podeszwa P.: Doksologie Apokalipsy jako model modlitwy uwielbienia, „Verbum Vitae”. T. 22: 2012 s. 155-184.
Podeszwa P.: Paschalna pamięć o Jezusie. Studium egzegetyczno-teologiczne wyrażenia martyria Jesu w Apokalipsie św. Jana. Poznań 2011.
Podeszwa P.: Wspólnota Kościoła w świetle Apokalipsy św. Jana. W: Mowa świątyni. Pod redakcją R. Dublańskiego. Wrocław 2012 s. 55-69.
Podeszwa P.: Wyprali swoje szaty i wybielili je we krwi Baranka (Ap 7,14). Chrzest we-dług Apokalipsy świętego Jana. „Studia Bydgoskie”. T. 7: 2013 s. 33-54.
Popielewski W.: Błogosławieni, którzy są wezwani na ucztę godów Baranka (Ap 19,9). Kościół w Księdze Apokalipsy. „Verbum Vitae”. T. 6: 2004 s. 169-181.
Popielewski W.: Zbawieni przez miłość Baranka (Ap 1,5b-6). „Verbum Vitae”. T. 1: 2002 s. 185-198.
Sieg F.: Apokalipsa św. Jana. Listy do siedmiu Kościołów (Ap 1-3). Pelplin2 2009.
Talaga P.: L’amore a Cristo, fondamento del ministero pastorale di Pietro nel Vangelo secondo Giovanni (21,15-23). Dissertatio ad Lauream in Facultate S. Theologiae apud Pontificiam Universitatem S. Thomae in Urbe. Roma 2003.
Tkacz R.: Listy do siedmiu Kościołów (Ap 2,1-3,22). Studium historyczno-egzegetyczne. Warszawa 2003.
Vanni U.: L’Apocalisse. Ermeneutica, esegesi, teologia. Bologna 1991.
Wojciechowski M.: Apokalipsa świętego Jana. Częstochowa 2012.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Teologia Praktyczna są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Teologia Praktyczna udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Teologii Praktycznej pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).