Abstract
The icon of The Descent of the Holy Spirit includes a mission message. The origins of the iconography of this mystery date back to the 6th century. The icon of Pentecost depicts the apostles, and an empty place between them, destined for the coming again of Jesus Christ. Adam was presented below, and then the pagans as representatives of the peoples and nations to whom the apostles are sent. Later in this place is presented Old King as a personifi cation of the Cosmos, that is here a personifi cation of all creatures. The apostles, as the fi rst missionaries, will proclaim the Gospel to this Cosmos.References
Bator, Zofi a. „Maryja w ikonie Zesłania Ducha Świętego a jedność chrześcijan.” Salvatoris Mater 10. 2 (2008): 247-268.
Bulas, M. Ryszarda. „Palestyńskie ampułki ze zbiorów Monza – Bobbio. Program ikonografi czny.” Vox Patrum 35. 64 (2015): 93-103.
Bułgakow, Sergiusz. Ikona i kult ikony. [Zarys dogmatyczny]. Tłum. Henryk Paprocki. Bydgoszcz: Homini, 2002.
Cyrek, Olga. „Przedstawienia Ducha Świętego na ikonach bizantyjskich i ruskich. Kanon ikonograficzny a dogmat teologiczny.” Analecta Cracoviensia 44 (2012): 57-71.
Dionizjusz z Furny. Hermeneja, czyli objaśnienie sztuki malarskiej. Tłum. Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2003.
Evdokimov, Paul. Duch Święty w tradycji prawosławnej. Poznań: „W drodze”, 2012.
Evdokimov, Paul. Poznanie Boga w tradycji wschodniej. [Patrystyka, liturgia, ikonografi a]. Tłum. Alina Liduchowska. Kraków: Wydawnictwo M, 1996.
Evdokimov, Paul. Prawosławie. Tłum. Jerzy Klinger. Warszawa: IW PAX, 2003.
Evdokimov, Paul. Sztuka ikony, teologia piękna. Tłum. Maria Żurowska. Warszawa: Promic, 1999.
Hryniewicz, Wacław. „Piękno i zbawienie. [Kilka refl eksji nad eschatologią ikony].” Obraz i kult. [Materiały z Konferencji „Obraz i kult” KUL – Lublin 6-8 października 1999]. Red. Małgorzata Urszula Mazurczak; Jowita Patyra. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2002. 143-171.
Iванчо, Ішmван. Ікона i лiтургiа. Львів: Свiчабо, 2009.
Janocha, Michał. Ikony w Polsce. [Od średniowiecza do współczesności]. Warszawa: Arkady, 2008.
Janocha, Michał. Ukraińskie i białoruskie ikony świąteczne w dawnej Rzeczypospolitej. [Problem kanonu]. Warszawa: Neriton, 2001.
Kiejkowski, Paweł. „Chrystus wielkim Prekursorem Ducha Świętego. [Pneumatologiczny rys trynitarnej ekonomii zbawienia w teologii Paula Evdokimova].” Studia Gnesnensia t. XXVIII (2014): 187-203.
Klauza, Karol. Teokalia, piękno Boga. [Prolegomena do estetyki dogmatycznej]. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2008.
Leśniewski, Krzysztof. „Wpływ obrazów Kościoła na trynitarną wrażliwość chrześcijan. [Dokument „Ku wspólnej wizji Kościoła” w świetle eklezjologii prawosławnej].” Studia Oecumenica 14 (2014): 109-123.
Łosski, N. Włodzimierz. Teologia mistyczna Kościoła wschodniego. Tłum. Izabela Brzeska. Kraków:
Wydawnictwo UJ, 2007.
Metropolita, Sawa (Hrycuniak, Michał). Baczyński, Andrzej. „Duch Święty w dziele uświęcenia człowieka.” Rocznik Teologicz ny LIX. 3 (2017): 373-404.
Meyendorff , John. Teologia bizantyjska. [Historia i doktryna]. Tłum. Jerzy Prokopiuk. Kraków: Wydawnictwo UJ, 2007.
Paprocki, Henryk. Obietnica Ojca. Doświadczenie Ducha w Kościele Prawosławnym. Bydgoszcz: Homini, 2001.
Passarelli, Gaetano. Non solo colore. [Icone e Feste della tradizione bizant ina]. Roma: Nova Millennium Romae, 2013.
Serafi n z Sarowa. Ogień Ducha Świętego. Tłum. Henryk Paprocki. Kraków: Wydawnictwo Esprit, 2018.
Smykowska, Elżbieta. Ikona. Mały słownik. Warszawa: Verbinum, 2002.
Špidlík, Tomáš. Myśl rosyjska. [Inna wizja człowieka]. Tłum. Janina Dembska. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów, 2000.
Strumiłowski, Paweł Jan. Piękno zbawi świat? Kraków: WAM, 2016.
Tradigo, Alfredo. Ikony i święci prawosławni. Tłum. Ewa Maciszewska. Warszawa: Arkady, 2011.
Еремина, C. Taтьяна. Мир русских икон. [Историа, предания]. Москва: Терра – Книжный Клуб, 2002.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
PUBLISHED WORK ARE LICENSED UNDER A CREATIVE COMMONS:
Before 2006 all published texts are copyrighted.
Authors
Authors of texts accepted for publication in the journal Annales Missiologici Posnanienses are required to complete, sign and return to the editorial address an agreement to grant free license to works, with an obligation to grant CC sublicense.
According to the agreement, the authors of the texts published in the journal Annales Missiologici Posnanienses grant to Adam Mickiewicz University in Poznan a non-exclusive and royalty-free licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license and allow sublicensing under the same conditions.
The authors retain the rights to further freely dispose of the work.
Users
Interested internet users are entitled to use works published from 2021 onwards in Annales Missiologici Posnanienses under the following conditions:
- Attribution - the obligation to provide with the distributed work, information, about the authorship, title, source (links to the original work, DOI) and the license itself;
- Non-commercial use - you should not use the work for commercial purposes;
- Without creating derivative works - the work must be preserved in its original form, e.g. translations, adaptations may not be distributed without the author's permission.
Interested Internet users are entitled to use works published between 2006 and 2020 in Annales Missiologici Posnanienses under the following conditions:
- acknowledgment of authorship - the obligation to provide with the distributed work, information, about the authorship, title, source (links to the original work, DOI) and the license itself;
- without creating derivative works - the work must be preserved in its original form, e.g. translations, adaptations cannot be distributed without the author's consent.
Other
Adam Mickiewicz University of Poznan retains the right to the journal as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo, etc.).