Abstract
Media communicating via the Internet have become tools of evangelizing influence since the early 1990s. They became the subject of research for the author, in terms of how well they are known to the Internet users depending on the degree of religiosity they declared (believers and regular users, believers and occasional practitioners, non-believers), which allowed to formulate pastoral postulates and conclusions. The survey included persons from a representative, nationwide sample (N = 1000) who completed standardized CAWI (Computer-Assisted Web Interview) questionnaire interviews and VIDI (Virtual Individual In-Depth Interviews – individual indepth interviews). This is the first such extensive research on Poland. According to the research, the knowledge and use of Christian media that communicate through the Internet, including the missionary ones, changes depending on the respondents’ declared degree of religiosity.
References
Adamski Andrzej, Łęcicki Grzegorz. „Teologia mediów i komunikacji – na styku nauk o mediach oraz nauk teologicznych.” Studia Medioznawcze (2016) 2: 11-24.
Benedykt XVI. Orędzie na 43. Światowy Dzień Śródków Społecznego Przekazu „Nowe technologie, nowe relacje. Trzeba rozpowszechniać kulturę szacunku, dialogu i przyjaźni”, 24 stycznia 2009r. Dostęp 4 października 2020. <https://www.paulus.org.pl/224,43-sdsspbenedykt-xvi-2009>
Domaszk, Arkadiusz. „Środki komunikacji społecznej w nauczaniu Kościoła i misji ewangelizacyjnej.” Seminare (2013) 1: 81-95.
Franciszek. Orędzie na 53. Światowy Dzień Śródków Społecznego Przekazu „Wszyscy tworzymy jedno” (Ef 4, 25). Od wirtualnych wspólnot społecznościowych do wspólnot ludzkich, 24 stycznia 2019 r. Dostęp 4 października 2020. <https://www.paulus.org.pl/214,53-swiatowy-dziensrodkow-spolecznego-przekazu-franciszek-2019>
Goban-Klas, Tomasz. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, 1999.
Hajduk, Ryszard. Apologetyka pastoralna. Duszpasterska odpowiedź Kościoła na wyzwania czasów współczesnych. Krąków: Homo Dei 2009.
Hofman, Iwona. „Paradygmaty nowej dyscypliny.” Studia Medioznawcze (2019) 4: 308–317.
Jan Paweł II. Orędzie na 24. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu „Misja Kościoła w erze komputerów”, 24 stycznia 1990 r. Dostęp 4 października 2020. <https://www.paulus.org.pl/243,24-sdssp-jan-pawel-ii-1990>
Jan Paweł II. Posynodalna adhortacja apostolska Christifideles laici. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 1988.
Kloch, Jozef. Internet i Kościół. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2011.
Kloch, Jozef. Kościół w Polsce wobec Web 2.0. Kielce: Wydawnictwo Jedność, 2013.
Konik, Roman. „Najnowsze nowe media i stare nowe media. Spor o definicję nowych mediów.” Dyskurs (2016) 2: 20-39.
Krzysztofek, Kazimierz. „Status mediów cyfrowych: stare i nowe paradygmaty.” Global Media Journal – Polish Edition (2006) 1: 1-15.
Kuciński, Mariusz. Internet w Kościele – Kościół w Internecie. Cyfrowa agora przestrzenią nowej ewangelizacji. Pelplin: Bernardinum, 2019.
Levinson, Paul. Nowe nowe media. Kraków: WAM, 2010.
Łęcicki, Grzegorz. „Kościół a media.” Media w duszpasterstwie. Red. Monika Przybysz, Tomasz Wielebski. Warszawa: Wydawnictwo UKSW 2014.
Manovich, Lev. Język nowych mediów. Warszawa: WAiP, 2006
Manovich, Lev. New Media from Borges to HTML. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2003.
Mazzei, Luciano. Chiesa e comunicazione. I mass media della Santa Sede. Roma: L’erma di Bretschneider, 1997.
Nieć, Mateusz. Komunikowanie społeczne i media. Warszawa: Wolters Kluwer, 2010.
Nogowski, Jacek. „Duszpasterstwo w Polsce wobec mass mediów.” Civitas et Lex (2016) 3: 7-15.
Przybyłowski, Jan. Rola nowej ewangelizacji w Kościele i w świecie. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2014.
Słownik wiedzy o mediach. Red. Edward Chudziński. Warszawa – Bielsko-Biała: Park Edukacja, 2007.
Sobór Watykański II. Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 2005.
Sobór Watykański II. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie wspołczesnym Gaudium et spes. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, 2005.
Szpunar, Magdalena. „Czym są nowe media – próba konceptualizacji.” Studia medioznawcze (2008) 4: 31-40.
Szpunar, Magdalena. Imperializm kulturowy Internetu. Kraków: IDMiKS UJ, 2017.
Szpunar, Magdalena. W stronę nowych mediów. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010.
Śniadach, Grzegorz. Parafia a w dobie Internetu. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2019.
Umiński, Grzegorz. Diecezjalne WWW w Polsce, a Nowa Ewangelizacja. Poszukiwania teologiczno-medioznawcze. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2017.
Wajs, Piotr. Media społecznościowe jako przestrzeń głoszenia Słowa Bożego. Teoria i praktyka. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 2019.
Wielebski, Tomasz. „Teologia pastoralna i duszpasterstwo w służbie ewangelizacji.” Media w duszpasterstwie. Red. Monika Przybysz, Tomasz Wielebski. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2014.
License
Copyright (c) 2020 Marcin Wrzos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
PUBLISHED WORK ARE LICENSED UNDER A CREATIVE COMMONS:
Before 2006 all published texts are copyrighted.
Authors
Authors of texts accepted for publication in the journal Annales Missiologici Posnanienses are required to complete, sign and return to the editorial address an agreement to grant free license to works, with an obligation to grant CC sublicense.
According to the agreement, the authors of the texts published in the journal Annales Missiologici Posnanienses grant to Adam Mickiewicz University in Poznan a non-exclusive and royalty-free licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license and allow sublicensing under the same conditions.
The authors retain the rights to further freely dispose of the work.
Users
Interested internet users are entitled to use works published from 2021 onwards in Annales Missiologici Posnanienses under the following conditions:
- Attribution - the obligation to provide with the distributed work, information, about the authorship, title, source (links to the original work, DOI) and the license itself;
- Non-commercial use - you should not use the work for commercial purposes;
- Without creating derivative works - the work must be preserved in its original form, e.g. translations, adaptations may not be distributed without the author's permission.
Interested Internet users are entitled to use works published between 2006 and 2020 in Annales Missiologici Posnanienses under the following conditions:
- acknowledgment of authorship - the obligation to provide with the distributed work, information, about the authorship, title, source (links to the original work, DOI) and the license itself;
- without creating derivative works - the work must be preserved in its original form, e.g. translations, adaptations cannot be distributed without the author's consent.
Other
Adam Mickiewicz University of Poznan retains the right to the journal as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo, etc.).