Abstrakt
Pierwsze banknoty nowopowstałego państwa czechosłowackiego zaprojektowane przez Alfonsa Muchę stały się dla tego wybitego secesyjnego artysty doskonałym środkiem przekazu, za pośrednictwem którego mógł, odwołując się zarówno do symboliki narodowej jak i ogólnosłowiańskiej, wpłynąć na utrwalenie tożsamości narodowej rodaków. Wyraźnie zakorzeniona w tradycji i historii słowiańszczyzny symbolika zaprojektowanych banknotów w oczywisty sposób nawiązywała do zainteresowań artystycznych projektanta wyrażonych dobitnie w cyklu Epopeja Słowiaństwa.
Bibliografia
Bieniaś J., 2013, Motywy secesyjne na banknotach Austro-Węgier, Czechosłowacji, Niemiec i Polski, Nasze Korzenie IV, s. 71–76. Online: http://mazowsze.hist.pl/39/Nasze_Korzenie/985/2013/36211 [dostęp: 14.10.2018].
Garbaczewski W., Wyobrażenia na monetach polskich w dojrzałym średniowieczu, Biuletyn Numizmatyczny 2006, nr 2 (342), s. 101–116.
Kiersnowski R., 1988, Moneta w kulturze wieków średnich, Warszawa.
Lipp R. F., 2007, Alfons Mucha. Człowiek i jego przesłanie, przeł. R. Turczyn, [w:] V. Arwas, A. Dvořák, J. Mičoch, P. Wittlich, S. Mucha, R. R. Lipp, Alfons Mucha, Warszawa, s. 13–21.
Mucha J., 1982, Alfons Mucha, Praha: Mladá fronta.
Mucha S., 2007, Alfons Mucha, Warszawa: PWN.
Ormiston R., 2011, Alfons Mucha i jego świat, Warszawa: Arkady.
Sém J., 1977, Papírové peníze na území Československa 1762–1975, Hradec Králové.
Stolárova L., 2013, Alfons Mucha. Umělec a peníze, M&B. Časopis o mincích, bankov- kách a medailích, č. 2, s. 12–15.
Ulmer R., 2002, Alfons Mucha 1860–1939. Mistrz Art nouveau, Taschen.
Wójtowicz M., 2018, Etnografia Lubelszczyzny – ludowe wierzenia o drzewach. Online: http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/etnografia-lubelszczyzny-ludowe-wierzenia-o-drzewach/#charakterystyka-wybranych-drzew-lipa [dostęp: 15.10.2018].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Wojciech JÓŹWIAK
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.