Terror, opór, walka? Pamięć dźwięków II wojny światowej we współczesnej czeskiej prozie
Okładka czasopisma Bohemistyka, tom 25, nr 1, rok 2025, tytuł Bohemistyka
PDF

Słowa kluczowe

studia dźwiękowe
II wojna światowa
pamięć dźwiękowa
literatura trzeciej generacji
literatura czeska
pejzaż dźwiękowy

Jak cytować

Filipowicz, M. (2025). Terror, opór, walka? Pamięć dźwięków II wojny światowej we współczesnej czeskiej prozie . Bohemistyka, 25(1), 44–76. https://doi.org/10.14746/bo.2025.1.4

Abstrakt

Pomimo szeroko zakrojonych badań nad pamięcią II wojny światowej i rosnącego zainteresowania historią dźwięku, pamięć dźwięków II wojny światowej na ziemiach czeskich nie była dotychczas przedmiotem analiz. Niniejszy artykuł wypełnia tę lukę, wykorzystując koncepcję pamięci dźwiękowej w celu zbadania, w jaki sposób współczesna czeska proza przedstawia wojenne dźwięki. Założeniem artykułu jest, że włączanie lub pomijanie zjawisk audialnych w tekstach literackich kształtuje pamięć zbiorową. Analiza wykorzystuje połączenie sound studies i literaturoznawstwa. W analizowanym korpusie tekstów na plan pierwszy wysuwa się cisza jako paradoksalny znak dźwiękowy, potwierdzający zdecentralizowany i wielokierunkowy charakter pamięci II wojnie światowej. Współczesna czeska proza przedstawia bowiem askultację przedstawicieli różnych grup etnicznych, zamieszkujących miasta oraz obszary wiejskie. Cisza ta jest rzadko przerywana zarówno przez nie- miecką dominację dźwiękową, jak i akty czeskiego oporu.  

https://doi.org/10.14746/bo.2025.1.4
PDF

Bibliografia

ANDRONIKOVA, Hana. (2001). Zvuk slunečních hodin. Praha: Odeon.

BERKA, Jiří. (2004). Ve znamení ryb. Brno: Petrov.

DUBSKÁ, Kateřina. (2015). Dcery. Brno: Jota.

FIBIGER, Martin. (2004). Aussiger. Olomouc: Votobia.

KATALPA, Jakuba. (2012). Němci. Brno: Host.

KATALPA, Jakuba. (2021). Zuzanin dech. Brno: Host.

LEGÁTOVÁ, Květa. (2002). Jozova Hanule. Praha: Paseka.

MORNŠTAJNOVÁ, Alena. (2013). Slepá mapa. Brno: Host.

MORNŠTAJNOVÁ, Alena. (2017). Hana. Brno: Host.

SLOUKA, Mark. (2008). Viditelný svět, przeł. Robert Pellar. Praha–Litomyšl: Paseka.

ŠKVORECKÝ, Josef. (2004). Obyčejné životy. Praha: Ivo Železný.

ŠMÍD, Zdeněk. (1992). Cejch. Praha: Knižní klub.

ŠULC, Jiří. (2007). Dva proti Říši. Praha: Knižní klub.

TUČKOVÁ, Kateřina. (2009). Vyhnání Gerty Schnirch. Brno: Host.

VRBA, Michal. (2016). Prak. Praha: Argo.

AKIYAMA, Mitchell. (2010). Transparent Listening. Soundscape Composition’s Objects of Study. Revue D’art Canadienne / Canadian Art Review, 1, 54–62. DOI: https://doi.org/10.7202/1066802ar

BAILEY, Peter. (1996). Breaking the Sound Barrier: A Historian Listens to Noise. Body & Society, (2), 49–66. DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X96002002003

BIJSTERVELD, Karin. (2008). Mechanical Sound: Technology, Culture, and Public Problems of Noise in the Twentieth Century. Cambridge–London: MIT. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262026390.001.0001

BIJSTERVELD, Karin. (2013). Introduction. W: Karin Bijsterveld (ed.), Soundscapes of the Urban Past: Staged Sound as Mediated Cultural Heritage. Bielefeld: Transcript, 11–30. DOI: https://doi.org/10.14361/transcript.9783839421796.intro

BIJSTERVELD, Karin. (2015). Beyond Echoic Memory: Introduction to the Special Iss,ue on Auditory History. The Public Historian, (4), 7–13. DOI: https://doi.org/10.1525/tph.2015.37.4.7

BRYANT Chad. (2007). Prague in Black: Nazi Rule and Czech Nationalism. Cambridge: Harvard University Press.

BIRDSALL, Carolyn. (2012). Nazi Soundscape: Sound, Technology and Urban Space in Germany, 1933–1945. Amsterdam: Amsterdam University Press. DOI: https://doi.org/10.26530/OAPEN_424532

BIRDSALL, Carolyn. (2016). Sound Memory: A Critical Concept for Researching Memories of Conflict and War. W: Danielle Drozdzewski, Sarah de Nardi &, Emma Waterton (eds.), Memory, Place and Identity. Commemoration and Remembrance of War and Conflict. London: Routledge, 111–129.

CORBIN, Alain. (2019). Historia ciszy i milczenia: od renesansu do naszych dni, przeł. Karolina Kot-Simon. Warszawa: Aletheia.

CUDDY-KEANE, Melba. (2005). Modernist Soundscapes and the Intelligent Ear: An Approach to Narrative Through Auditory Perception. W: James Phelan & Peter J. Rabinowitz (eds.), A Companion to Narrative Theory. Oxford: Blackwell, 382–98. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470996935.ch26

DAMOUSI, Joy. (2017). Sounds and Silence of War: Dresden and Paris during World War II. W: Joy Damousi & Paula Hamilton (eds.), A Cultural History of Sound, Memory, and the Senses. London: Routledge, 123–141. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315445328-ch-8

DAUGHTRY, J. Martin. (2014). Thanatosonics: Ontologies of Acoustic Violence. Social Text, (2), 25–51. DOI: https://doi.org/10.1215/01642472-2419546

FILIPOWICZ, Marcin. (2023). Rozporuplná interakce. O vztahu zvukových studií a literární vědy. Česká literatura, (5), 640–656. DOI: https://doi.org/10.51305/cl.2023.05.04

HALLAMA, Peter. (2020). Národní hrdinové – židovské oběti: holokaust v české kulturní paměti, przeł. Petr Dvořáček. Praha: NLN.

GEBHART, Jan. (1996). Dramatické i všední dny Protektorátu, Praha: Themis.

GOODALE, Greg. (2011). Sonic Persuasion: Reading Sound in the Recorded Age. Champaign: University of Illinois Press.

HIRSCH, Marianne. (2012). The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University Press.

JACOBS, Annelies. (2018). Barking and Blaring: City Sounds in Wartime. W: Renata Tańczuk & Sławomir Wieczorek (red.), Sounds of War and Peace Soundscapes of European Cities in 1945. Berlin: Peter Lang, 11–30.

JANOUŠEK, Pavel a kol. (2022). Dějiny české literatury v Protektorátu Čechy a Morava. Praha: Academia.

JEAN, Yaron. (2022). Hearing Experiences in Germany, 1914–1945: Noises of Modernity. Cham: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-99608-6

KRZYŻANOWSKA, Magdalena. (2023). W świecie dźwięków. Słuchacze w polskiej prozie lat 1864–1918. Lublin: Episteme. DOI: https://doi.org/10.54253/Fronesis/W_swiecie_dzwiekow

LÁNÍČEK, Jan. (2013). Czechs, Slovaks and the Jews, 1938–48. Beyond Idealisation and Condemnation. Basingstoke: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137317476

MAJEWSKI, Piotr. (2021). Niech sobie nie myślą, że jesteśmy kolaborantami: Protektorat Czech i Moraw, 1939–1945. Warszawa: Krytyka Polityczna.

ROTHBERG, Michael. (2009). Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Stanford CA: Stanford University Press.

SCHAFER, Raymond M. (2012). The Soundscape. W: Jonathan Sterne (ed.), The Sound Studies Reader. London: Routledge, 95–103.

SCHWEIGHAUSER, Philipp. (2002). You Must Make Less Noise in Here, Mister Schouler”: Acoustic Profiling in American Realism. Studies in American Fiction, (1), 85–102. DOI: https://doi.org/10.1353/saf.2002.0002

SCHWEIGHAUSER, Philipp. (2006). The Noises of American Literature, 1890–1985: Toward a History of Literary Acoustics. Gainesville: University of Florida Press.

SMITH, Mark M. (2014). Futures of Hearing Pasts. W: Daniel Morat (ed.), Sounds of Modern History. Auditory Cultures in 19th- and 20th-Century Europe. New York: Berghahn, 13–22. DOI: https://doi.org/10.1515/9781782384229-003

SNIEGOŇ, Tomáš. (2014). Vanished History: the Holocaust in Czech and Slovak Historical Culture. New York–Oxford: Berghahn. DOI: https://doi.org/10.3167/9781782382942

JONATHAN, Sterne. (2013). Soundscape, Landscape, Escape. W: Karin Bijsterveld (ed.), Soundscapes of the Urban Past: Staged Sound as Mediated Cultural Heritage. Bielefeld: Transcript, 181–194. DOI: https://doi.org/10.1515/transcript.9783839421796.181

TIPPNER, Anja. (2021). Postcatastrophic Entanglement? Contemporary Czech Writers Remember the Holocaust and Post-war Ethnic Cleansing. Memory Studies, (1), 80–94. DOI: https://doi.org/10.1177/1750698020976463

TOOP, David. (2010). Sinister Resonance: The Mediumship of the Listener. New York–London: Continuum. DOI: https://doi.org/10.5040/9781501382864

TAŃCZUK, Renata & WIECZOREK, Sławomir (eds.). (2018). Sounds of War and Peace: Soundscapes of European Cities in 1945. Berlin: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b13870

TROMMLER, Frank. (2004). Conducting Music. Conducting War Nazi Germany as an Acoustic Experience. W: Nora M. Alter & Lutz Koepnick (eds.), Soundmatters. Essays on the Acoustics of Modern German Culture. New York–Oxford: Berghahn Books, 65–76. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv287scsc.7

WEIGEL, Sigrid. (2002). Generation as a Symbolic Form: On the Genealogical Discourse of Memory since 1945. The Germanic Review, (4), 264–77. DOI: https://doi.org/10.1080/00168890209597872

ZIMPEL, Jadwiga. (2018). Miron Białoszewski’s Stare życie and Post-war Silence. W: Renata Tańczuk & Sławomir Wieczorek (eds.). Sounds of War and Peace: Soundscapes of European Cities in 1945. Berlin: Peter Lang, 81–92.