Familiarity seen from a distance. Evžen Boček's novel series about the return of an aristocrat
PDF (Język Polski)

Keywords

aristocracy
the contemporary day
memorial discourse
museum
tourism
commercialisation of tradition

How to Cite

Gawarecka, A. . (2021). Familiarity seen from a distance. Evžen Boček’s novel series about the return of an aristocrat. Bohemistyka, 21(2), 219–238. https://doi.org/10.14746/bo.2021.2.5

Abstract

In the Czech cultural space, the egalitarization of social life, typical of European modernization processes, overlaps with a different discourse, according to which the nobility, most of all faithful to monarchy and ancestral tradition, is sometimes perceived as a foreign or even hostile element for the “healthy growth of the nation”. Later, both interwar and communist projects of national identity, only deepened this negative image of the native nobility, imposing and confirming the conviction about the destructive role of aristocracy in national history. The idea of  making the subject of a literary presentation the issue of the restitution of aristocratic estates, treated in terms of historical justice, might seem risky. Despite of this published by Evžen Boček in 2012  humorous novel Poslední aristokratka, the plot of which follows the adventures of the Czech-American family of Kostka‘s trying to bring the recovered, Moravian baroque palace to its former glory, turned out to be an unprecedented commercial success. A series of text sequels was also very popular with readers: Aristokratka ve varu (2013), Aristokratka na koni (2016), Aristokratka a vlna zločinnosti na zámku Kostka (2018) and Aristokratka u královského dvora (2020).

https://doi.org/10.14746/bo.2021.2.5
PDF (Język Polski)

References

Boček E., 2018, Aristokratka a vlna zločinnosti na zámku Kostka, Brno.

Boček E., 2016, Aristokratka na koni, Brno.

Boček E., 2012, Poslední aristokratka, Brno.

Czapliński P., 2003, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków.

Dąbrowski M., 2001, Swój/obcy/inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Izabelin.

Eco U., 1996, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Warszawa.

Frydryczak B., 2002, Świat jako kolekcja. Próba analizy estetycznej natury nowoczesności, Poznań.

Goffman E., 2008, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Warszawa.

Hájková A., 1999, Knížka o Karlu Poláčkovi, Praha.

Hopfinger M., 2004, Powtórzenie wędrujące przez media, [w:] Między powtórzeniem a innowacją. Seryjność w kulturze, red. A. Kisielewska, Kraków.

Lojín J., 2019, Mufloni táhnou. Online: https://www.vaseliteratura.cz/pro-dospele/2530-posledni-aristokratka [dostęp: 17.02.2019].

Lojín J., 2021, Rozhovor: Evžen Boček: »Zatuhnul jsem v 19. století«. Online: https://www.vaseliteratura.cz/rozhovory/2563-rozhovor-s-evzenem-bockem [dostęp: 13.01.2021].

Łeńska-Bąk K., 2016, Dlaczego pożądamy kuriozów?, [w:] Świat kuriozów. Od zadziwienia do fascynacji, red. K. Łeńska-Bąk, Opole.

Macura V., 1997, Chaloupka – projekt idyly, [in:] Poetika míst. Kapitoly z literární tematologie, red. Daniela Hodrová, Praha.

Mocarz M., 2011, Interkulturowość w przewodniku turystycznym. Studium o odbiorze inności w przekładzie, Lublin.

Mikułowski Pomorski J., 2003, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Kraków.

Poláček T., 2019, Já nechcu být známý. Online: https://reportermagazin.cz/a/ wrKBX/ja-nechcu-byt-znamy#zwqfLvJmwGvMR3cs.99 [dostęp: 24.02.2019].

Pomian K., 2012, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja, XVI–XVII wiek, przeł. A. Pieńkos, Gdańsk.

Rak J., 1994, Bývali Čechové. České historické mýty a stereotypy, Jinočany.

Robert M., 2021, Szlachectwo zobowiązuje. Online: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/1615405,1,recenzja-ksiazki-even-boek-ostatnia-arystokratka.read [dostęp: 13.01.2021].

Wieczorkiewicz A., 2008, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Kraków.