Pojęcie matetyki we współczesnym dyskursie pedagogicznym i katechetycznym. Zarys problematyki
Main Article Content
Abstrakt
Matetyka jako uzupełnienie dydaktyki zakłada konstruktywistyczne pojmowanie uczenia się, rozumianego jako dynamiczny, autopoietyczny (samoorganizujący się) proces, w czasie którego człowiek tworzy swą własną rzeczywistość. Matetyka uwzględnia integralny sposób patrzenia na ucznia oraz postrzega przebieg uczenia się z jego perspektywy. W konsekwencji nauczanie zaczyna być rozumiane jako uporządkowana i wyczerpująca oferta skierowana do ucznia, w której znaczącą rolę odgrywa nie tylko przekaz treści, lecz również płaszczyzna relacji, co sprawia, że w procesie uczenia się dochodzą do głosu również emocje, motywacje i wola uczniów, a nie tylko ich rozum.
W odniesieniu do nauczania religii i katechezy oznacza to, że matetyce wiary uczą się wszyscy od siebie nawzajem. Uczą się przede wszystkim tego, jak patrzy się na świat z wiarą i jak wygląda on bez wiary. Najistotniejsze jednak jest to, by nauczyciel religii/katecheta był człowiekiem wierzącym, bo tylko wówczas będzie wiarygodny.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Ecclesia. Studia z Dziejów Wielkopolski są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Ecclesia. Studia z Dziejów Wielkopolski udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Ecclesia. Studia z Dziejów Wielkopolski pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Abram I., Judentum und permanentes Lernen, w: Lehren und Lernen in jüdisch-christlicher Tradition. Erfahrungen aus den Niederlanden, red. U. F. W. Bauer, A. H. Wöhle, Knesebeck 1995.
- Anton M.A., Erziehen und Sich-bilden – Lehren und Lernen – Didaktik und Mathetik, [w:] „Lernwelten“ 2 (2003).
- Chott P.O., Die Entwicklung des MATHETIK-Begriff s und seine Bedeutung für den Unterricht der (Grund-)Schule, „Pädagogisches Forum: unterrichten erziehen” 4 (1998), s. 392.
- Dingemans G.D.J., In de leerschool van het geloof. Mathetiek en vakdidactiek voor catechese en kerkelijk vormingswerk (Handboek praktische theologie, Band 3), Kampen 1986, s. 15.
- Dingemans G.D.J., Manieren van doen. Inleiding tot de studie van de praktische theologie, Kampen 1996.
- Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3, M-O, red. prowadzący E. Różycka; autor t. 3 F. Adamski i in., Warszawa 2004.
- Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.
- Gilbert T.F., Mathetics: An explicit theory for the design of teaching programmes, London 1969.
- Gilbert T.F., Mathetics: The technology of education, „The Journal of Mathetics” 1 (1962).
- Gilbert T.F., Some issues in mathetics. I saying what a subject matter is, „Performance Improvement” 2 (1969), s. 4-19.
- Hentig v. H., Bibelarbeit. Verheißung und Verantwortung für unsere Welt, München 1988.
- Hentig v. H., Glaube. Fluchten aus der Aufklärung, Düsseldorf 1992.
- Hentig v. H., Wie frei sind Freie Schulen? – Gutachten für ein Verwaltungsgericht, Stuttgart 1985.
- Kant I., Die Religion innerhalb der Grenzen der bloßen Vernunft, [w:] Werke in sechs Bänden, t. IV, Darmstadt 1970 (wydanie polskie np.: I. Kant, Religia w obrębie samego rozumu, Kraków 2007).
- Kohlberg W.D., Unseld T., Mathetik. Mathetik des E-Learnings (s. 1-34); Mathetics. Mathetics of E-Learning (s. 35-64); Mathétique. Mathétique du E-Learning (s. 65-96), Osnabrück 2007.
- Koizumi H., Wie funktioniert das Gehirn?, Paris 2003, s. 113n.
- Komenský J.A., Spicilegium didacticum artium discendi ac docendi summam brevibus praeceptis exhibens. SStis Cl. J. A. Comenii collectum et editum a C. V. N. Amstelodami typis Christophori Cunradi. Anno 1680. (red. Ján Kvačala). Nunc editum Rosenbergae: Typis Caroli Salva, 1895. Dostępny w Internecie w formie zdygitalizowanej: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:dcc8aa20-59d2-11e4-8b11-005056827e51?page=uuid:211e1470-6168-11e4-8b87-001018b5eb5c (plný text), [dostęp 27 czerwca 2018].
- Komenský J. A., Wielka dydaktyka, obejmująca całą sztukę nauczania wszystkiego wszystkich, wstępem i komentarzem opatrzył Henryk Wernic, Warszawa 1883, s. 4-8.
- Kösel E., Die Modellierung von Lernwelten, Elztal–Dallau 1993.
- Kupisiewicz C., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
- Mette N., Religionspädagogik, Düsseldorf 2000.
- Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.
- Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1992.
- Pedagogika, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa 2000.
- Witwicki W., Platon jako pedagog, w: Z dziejów myśli pedagogicznej, red. B. Suchodolski, W. Okoń, Warszawa 1958.
- Wołoszyn S., Pedagogika sofistów. Studium z dziejów antycznej kultury pedagogicznej, [w:] Z dziejów myśli pedagogicznej, Warszawa 1958.