Przemoc hermeneutyczna. O analogicznej rekonstrukcji obecności

Main Article Content

Katarzyna Gan-Krzywoszyńska
Piotr Leśniewski

Abstract

The aim of the paper is to analyze the relation between hermeneutic violence and univocal semantics. Furthermore, we argue that hermeneutic violence although it concerns post mortal time span is as much dangerous as physical and psychological violence, since hermeneutic violence affects even whole generations of victims. The article contains also a brief presentation of analogical perspective in contemporary philosophical conceptions by Enrique Dussel and Mauricio Beuchot. Following Reyes Mate we claim that memory is of fundamental importance of any adequate and effective theory and especially practice of justice.   

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gan-Krzywoszyńska, K., & Leśniewski, P. (2016). Przemoc hermeneutyczna. O analogicznej rekonstrukcji obecności. ETHICS IN PROGRESS, 7(1), 214-227. https://doi.org/10.14746/eip.2016.1.13
Section
Developing Moral Competence, Perfecting Selfhood, Practicing Forgiveness

References

  1. BBC. 2005. “Row over German Zoo's Africa Show.” BBC News. URL: http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4070816.stm. Retrieved on: 14.05.2012.
  2. Beuchot, M. 2009. Tratado de Hermenéutica Analógica. México: Facultad de Filosofía y Letras (UNAM) / Ítaca.
  3. Crais, C. C., P. Scully. 2009. Sara Baartman and the Hottentot Venus: A Ghost Story and a Biography. Princeton: Princeton University Press.
  4. Davie, L. 2012. “Sarah Baartman, at Rest at Last.” SouthAfrica.info URL: http://www.southafrica.info/about/history/saartjie.htm#.WD9si7lDRhM. Retrieved on: 14.05.2012.
  5. Dussel, E. 1996. Filosofía de la Liberation. Bogota: Nueva América.
  6. Dussel, E. 1985. Philosophy of Liberation. New York: Orbis Books.
  7. Gan-Krzywoszyńska K., P. Leśniewski. 2014. “The Culture of Memory: The Approach of Reyes Mate.” Ethics in Progress, Vol. 5(2): 246–256.
  8. Gan-Krzywoszyńska, K., P. Leśniewski. 2016. Kazimierz Ajdukiewicz (1890-1963). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  9. Gordon-Chipembere, N. 2011. “Under Cuvier’s Microscope: The Dissection of Michelle Obama in the Twenty-First Century.” In N. Gordon-Chipembre (ed.) Representation and Black Womanhood. The Legacy of Sarah Baartman (pp. 165–180). New York: Palgrave Macmillan.
  10. Kmita, J. 2000. Wymykanie się uniwersaliom. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  11. Leśniewski, P. 2014. Społeczeństwo dialogu. Prolegomena do teorii rekoncyliacji. Poznań: Kontekst.
  12. Mate, R. 2003. Memoria de Auschwitz. Actualidad moral y política. Madrid: Editorial Trotta.
  13. Mate, R., J. Mayorga. 2003a. “Los avidadores del fuego: Franz Rosenzeig, Walter Banjamin y Franz Kafka“. Isegoría, Vol. 23: 45–67.
  14. Mate, R. 2009. La herencia del olvido. Madrid: Errata naturea.
  15. Mate, R. 2011. Tratado de la injusticia. Barcelon: Anthropos.
  16. Mate, R. 2011a. Por una justicia anamnética. Iglesia Viva, Vol. 247: 29–48.
  17. Mbeki T. 2002. „Letter from the President.” Race Science. URL: http://web.mit.edu/racescience/in_media/baartman/baartman_mbekiletter.htm. Retrieved on: 14.05.2012.
  18. Orwid, M. 2006. Przeżyć... i co dalej? Rozmawiają Katarzyna Zimmerer i Krzysztof Szwajca. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  19. Parkinson, J. 2016. “The significance of Sarah Baartman.” BBC News Magazine. URL: http://www.bbc.com/news/magazine-35240987. Retrieved on: 07.01.2016.
  20. Ulam, S. M. 1996. Przygody matematyka. Przeł. A. Górnicka. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  21. Tischner, J. 1998. Spór o istnienie człowieka. Kraków: Wydawnictwo Znak