Abstract
While metaphysics (Zubiri) and theology (Barth) approach God using notions, which derive from the experience of the world, mystics approach God through union with him (John of the Cross). Whereas in philosophy and theology mind plays the leading role, in mystics’ perspective it is will with its love, which dominates leading to the union with God. Love makes us somehow similar to God (connaturalitas Thomas Aquinas) therefore mind profits from love and its union with God. Mind abandoning notions opens up to the new knowledge scattering from God.References
Barth K., Die kirchliche Dogmatik. Die Lehre von Gott III1, Ziirich I946.
Brunner E., Theologie und Ontologie - oder die Theologie am Scheidewege, „Zeitschrift fiir Theologie und Kirche" I2(I93I), s. III-I22.
Jagłowski M., Realizm transcendentalny Xaviera Zubiriego, Olsztyn 2000.
Lethel F.M., Connaftre l'Amour du Christ qui surpasse toute connaisance. La theologie des saints, Venasque I989.
Lethel F.M., La teologia dei santi come "scienza divina" dei Padri, Dottori e Mistici, "Path" 7(2008)2, s. 27I-287.
Jan od Krzyża, Dzieła, tłum. B. Smyrak, Kraków I986.
Merton T., Wspinaczka ku prawdzie, w: tenże Szukanie Boga, tłum. P. Parlej, Kraków I983.
Pintor-Ramos A., Dios y el problema de la realidad en Zubiri, "Cuadernos de Pensamiento" I(I987), s. I07-I2I.
Pintor-Ramos A., El lenguaje en Zubiri, "Cuadernos salmantinos de filosofia" XIV (I987), s. 93-I33.
Pintor-Ramos A., Religación y "prueba" de Dios en Zubiri, "Razón y Fe" nov. I988, s. 3I9-336.
Pintor-Ramos A., Realidad y verdad. Las bases de la filosofia de Zubiri, Salamanca I994. Saez Cruz J., La accesibilidad de Dios: su mundianidad y transcendencia en X. Zubiri, Salamanca I995.
Teresa od Jezusa, Dzieła, Kraków I987.
Thomae Aquinatis, Summa theologiae, Matriti MCMLXIII.
Zubiri X., El hombre y Dios, Nueva edición, Madrid 20I2.
Zubiri X., Inteligencia y logos, Madrid I982.
Zubiri X., Inteligencia y razón, Madrid I983.
Zubiri X., Inteligencia y realidad, Madrid I980.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).