Abstract
he philosophical problem that is the focus of this article was polemically coined by David Hume and expressed in a Latin phrase: ab esse ad obligare non valet illatio. Thanks to George Moore, this statement entered into the history of philosophy as the naturalistic fallacy. Hume ques- tioned the possibility of deriving ethics from natural law. He was convinced that moral obligation has its roots rather in human emotions. Subsequently both Immanuel Kant in his categorical imper- ative, and Max Scheler in his material ethics of values, disputed Hume’s statement. In the present article we will try to address the issue of the naturalistic fallacy, which denies the possibility of deriving an „ought” from an „is”, first of all in the field of formal logic. After- wards, we will analyze the relationship of descriptive and normative statements philosophically, psychologically and, in the end, neuroscientifically – all this in order to answer the question whether there is any possible link between those two types of statements.References
Bickle J., ed., The Oxford Handbook of Philosophy and Neuroscience, Oxford 2009.
Brown H.I., Psychology, Naturalized Epistemology, and Rationality, w: The Philosophy of Psychology, eds. W. O'Donohue, R.F. Kitchener, London - Thousand Oaks - New Delhi 1996.
Buczek A., Związek między zdaniami teoretycznymi a praktycznymi, „Roczniki Filozoficz- ne" nr 23 (1975), z. 1.
Chisholm R.M., Ethics and Intrinsic Values, Heidelberg 2001.
Churchland P.S., Inference to the Best Decision, w: The Oxford Handbook of Philosophy and Neuroscience, ed. J. Bickle, Oxford 2009.
O'Donohue W.T., Mangold R., A Critical Examination of The Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct, w: The Philosophy of Psychology, eds. W. O'Donohue, R.F. Kitchener, London - Thousand Oaks - New Delhi 1996.
O'Donohue W.T., R.F. Kitchener, eds, The Philosophy of Psychology, London - Thousand Oaks - New Delhi 1996.
Dyck A.J., Moral requiredness: bridging the gap between „ought” and „is”, „Journal of Religious Ethics” Vol. 6 (1978), s. 293-318.
Elqayam S., Evans J.S., Subtracting „ought” from „is”: Descriptivism versus normativism in the study of human thinking, „Behavioral & Brain Sciences” Vol. 34 (2011), Issue 5, s. 233-248.
Finlay S., Oughts and ends, „Philosophical Studies” Vol. 143 (2009), Issue 3, s. 315-340.
Garrett R., Skinner's Case for Radical Behaviorism, w: The Philosophy of Psychology, eds. W. O'Donohue, R.F. Kitchener, London - Thousand Oaks - New Delhi 1996.
Kamiński S., Zdania praktyczne a zdania teoretyczne, „Roczniki Filozoficzne" nr 18 (1970), z. 1.
Kawalec P., Metaetyka czy prolegomena do teodycei?, „Ethos” nr 57-58 (2002).
Krosgaard C., The Sources of Normativity, Cambridge 1996.
Matava R.J., ‘Is’, ‘Ought’ and Moral Realism: The Roles of Nature and Experience in Practical Understanding, „Studies in Christian Ethics” Vol. 24 (2011), Issue 3, s. 311-328.
Oaksford M. M., Chater N., The „is-ought fallacy" fallacy, „Behavioral & Brain Sciences" Vol. 34 (2011), Issue 5.
Siegel H., Naturalism and the Abandonment of Naturalism, w: The Philosophy of Psychology.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).