Abstract
At the heart of Karl Rahner's theological thought lies the relationship between spirit and matter, and his reflection on the soul should be read in this broad context. Since both spirit and matter have their origins in the same Creator, they are both mutually subjected to each other in such a way that matter is directed towards spirit. The qualitative elevation of matter is possible thanks to its active self-transcendence. Though this self-transcendence of matter results from its own dynamic activity, by no means does it happen by the power of its own nature. The driving force behind it, working 'from within it', comes from the creative power of God, who alone is the primal cause of every being. By constructing this concept, Rahner hopes to avert a danger of falling into a trap of anthropological dualism, in which the substantial unity of man gives way to a blend of two distinct elements. He also avoids the anthropomorphism of the Creator's acts, which would mean a reduction of God to a mythological demiurg, who merely perfects those beings that had already been created. Rahner's concept was widely discussed in academic circles, and criticised by some scholars. Despite his unambiguous declarations of adherence to classical metaphysics and the Magisterium of the Catholic Church, some ascribe him the idea of spiritualization of the matter; an idea which would be tantamount to a kind of ontological monism. Moreover, Rahner appears to combine the activities of the primal cause with the secondary ones. Some alternative concepts, while taking into account Rahner's basic proposals, seek to avoid the above mentioned problems by reducing the time gap between the fundamental teachings about the Creation: creatio originalis and creatio continua. Thus the acceptance of the theory of God's direct activity does not necessarily lead to his unacceptable anthropomorphism.References
Bokwa I., Wprowadzenie do teologii Karla Rahnera, Tarnów 1996.
Darwin K, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego czyli o utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt; tłum. Sz. Dickstein, J. Nusbaum, Warszawa 2006.
Darwin K, O pochodzeniu człowieka, tłum. M. Ilecki, Warszawa 2009.
Góźdź K., Tajemnica Boga i człowieka według Karla Rahnera, red. K. Góźdź, Lublin 2004.
Góźdź K, Tajemnica człowieka, w: Tajemnica Boga i człowieka według Karla Rahnera, red. K. Góźdź, Lublin 2004, s. 33-55.
Góźdź K., Teologia człowieka, Lublin 2006.
Krąpiec M.A, Człowiek jako osoba, Lublin 2005.
Lüke U., „Als Anfang schuf Gott .". Bio-theologie: Zeit - Evolution - Hominisation, wyd. II, Paderborn-Miinchen-Wien-Ziirich 2001.
Lüke U., Das Süugetier von Gottes Gnaden. Evolution - Bewusstsein - Freiheit, wyd. II, Freiburg - Basel - Wien 2006.
Oko D., Rahner Karl, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Lublin 2007.
Overhage P., Rahner K., Das Problem der Hominisation. Ober den biologischen Ursprung des Menschen (Quaestiones Disputatae, t. 12/13), wyd. II, Freiburg-Basel-Wien 1961.
Overhage P., Um das Erscheinungsbild der ersten Menschen, (Quaestiones disputatae, t. 7), wyd. II, Basel-Freiburg-Wien 1959.
Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 6, Lublin 2005.
Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Lublin 2007.
Rahner K., Der Leib in der Heilsordnung, „Schriften zur Theologie", t. 12, Zürich-Einsie-deln-Koln 1975.
Rahner K., Die Einheit von Geist und Materie im christlichen Glaubensverstiindnis, w: tenże, Schriften zur Theologie, t. VI, wyd. II, Einsiedeln-Zürich-Koln 1968.
Rahner K., Die Hominisation…w: Sacramentum Mundi, t. 2, Freiburg 1968.
Rahner K., Die Hominisation als theologische Frage, w: P. Overhage, K. Rahner, Das Problem der Hominisation. Ober den biologischen Ursprung des Menschen (Quaestiones Disputatae, t. 12/13), wyd. II, Freiburg-Basel-Wien 1961.
Rahner K., Pisma wybrane, tłum. G. Bubel, Kraków 2005.
Rahner K., Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa, tłum. T. Mieszkowski, Warszawa 1987.
Rahner K., Teologia i antropologia, w: tenże, Pisma wybrane, tłum. G. Bubel, Kraków 2005.
Rahner K., Schriften zur Theologie, t. VI, wyd. II, Einsiedeln-Zürich-Koln 1968.
Scheffczyk L., Schopfung als Heilseroffnung. Schopfungslehre (Katholische Dogma- tik, t. 3), Aachen 1997.
Turek J., Kreacjonizm w Naukach Przyrodniczych, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 6, Lublin 2005.
Vorgrimler H., Kark Rahner. Leben - Denken - Werke, Miinchen 1963.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).