Abstract
The article consists of a discussion about selected issues which were taken up in Cardinal Ratzinger’s lecture, Faith, Philosophy and Theology. The lecture was delivered by the Cardinal in 1984 on the occasion of receiving an honorary doctorate from the College of St. Thomas in St. Paul, Minnesota. In his lecture, Joseph Ratzinger refers to the first images of Christ that can be seen on the sarcophagi which date from the early centuries of the Church (the Good Shepherd, the Philosopher, etc.). According to Ratzinger, these depictions constitute an attempt to provide a Christian reply to questions about the sense of death. Today, this issue can bring theology and philosophy together and assist in the search for a new rationale.References
Benedykt XVI, Ojcowie Kościoła. Od Klemensa Rzymskiego do Augustyna, Poznań 2008.
Cyprianus Carthaginensis, Liber de mortalitate, 26, PL 4, 601.
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa 1984.
Dymny W., Barth Karl, EK, t. II, Lublin 1989.
Encyklika «Spe salvi» Ojca Świętego Benedykta XVI do biskupów, prezbiterów, diakonów, do osób konsekrowanych i wszystkich wiernych świeckich o nadziei chrześcijańskiej, „L’Osservatore Romano. Wydanie polskie”, n. 1 (299) 2008.
Frutaz A.P., I cimiteri antichi di Roma, w: J. Lebreton, J. Zeiller, Storia della Chiesa, t. II, Dalla fine del II secolo alla pace costantiniana (313), Cinisello Balsamo (Milano) 1995.
Gerke F., Christus in der spätantiken Plastik, Mainz 1948; F. van der Meer, Die Ursprunge christlicher Kunst, Freiburg im Breisgau 1982
Gilson E., Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tłum. J. Rybałt, Warszawa 1998
MacIntyre A., Krótka historia etyki. Filozofia moralności od czasów Homera do XX wieku, tłum. A. Chmielewski, Warszawa 2000.
Lebreton J., Zeiller J., Storia della Chiesa, t. II, Dalla fine del II secolo alla pace costantiniana (313), Cinisello Balsamo (Milano) 1995.
Krasiński Z., Nie-Boska komedia. Irydion, Poznań 2002.
Krawczuk A., Poczet cesarzy rzymskich. Kalendarium Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2001.
Van der Meer F., Die Ursprünge, christlicher Kunst, Freiburg im Breisgau 1982.
D'Onofrio G., Historia teologii, t. II, Epoka średniowieczna, tłum. W. Szymona, Kraków 2005.
Mikołajczak B., Analogia (w teologii), EK, t. I, Lublin 1989.
Ratzinger J., Prawda w teologii, tłum. M. Mijalska, Kraków 2001.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. III, Systemy epoki hellenistycznej, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 1999.
Tertullianus, Apologeticus adversus gentes pro christianis, 46, PL 1, 514.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).