The mysticism of life versus the mysticism of death. Comparison of the Saint Teresa of Jesus with the philosophical view of Giorgio Agamben

Main Article Content

Jadwiga Clea Moreno-Szypowska

Abstract

Reading the text of the main representative of Spanish mysticism, which is Saint Teresa of Jesus, we can see similarities with the philosophical refl ections of the modern thinker Giorgio Agamben. In both of them we fi nd an analogous approach to the issues that concern them the most: for the mystic it is God, for Agamben, language. Poetic images used by Saint Teresa of Jesus, are transforming into the philosophical concepts used by Agamben. The thinking of both is similar, although the message is completely diff erent. Filled with the “faith, hope and love” of Saint Teresa of Jesus wants to draw a path, a leading soul to God, a synonym for life, and Agamben, infl uenced by the thoughts of Hegel and Heidegger, outlines a situation in which a lost human being is in a cul-de-sac ending with terrifying death wall. Hence the mysticism of the sixteenth century can be called the mysticism of life, while philosophical considerations over the language of the twentieth century, the mysticism of death.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moreno-Szypowska, J. C. (2019). The mysticism of life versus the mysticism of death. Comparison of the Saint Teresa of Jesus with the philosophical view of Giorgio Agamben. Filozofia Chrześcijańska, 16, 73-85. https://doi.org/10.14746/fc.2019.16.4
Section
Dział główny
Author Biography

Jadwiga Clea Moreno-Szypowska, Polska Akademia Nauk, Instytut Badań Literackich

Jadwiga Clea Moreno-Szypowska – jest doktorantką Instytutu Badań Literackich (PAN). Obecnie jej zainteresowania skupiają się na poszukiwaniu literackich oraz filozoficznych aspektów mistycznych.

References

  1. Agamben G., El lenguaje y la muerte. Un seminario sobre el lugar de la negatividad, tłum. T. Segovia, Valencia 2003.
  2. Agamben G., Idea prozy, tłum. E. Górniak Morgan, Warszawa 2018.
  3. Agamben G., Wspólnota która nadchodzi, tłum. S. Królak, Warszawa 2008.
  4. Biblia Tysiąclecia, http://biblia.deon.pl/ [dostęp: 27.09.2019].
  5. Buber M., Opowieści chasydów, tłum. P. Hertz, Poznań 1986.
  6. Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994.
  7. Heidegger M., Sein und Zeit, Tübingen 2006.
  8. Lévinas E., Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998.
  9. Mickiewicz A., Dziady, cz. II, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/dziady.pdf [dostęp: 27.01.2019].
  10. Pino Estivill E., La «cosa misma» del lenguaje en Giorgio Agamben. Una revisión del concepto de comunidad, „Romanica Olomucensia” Nr 26.1, 2014, https://www.scribd.com/document/370554201/La-Cosa-misma-del-lenguaje-en-Giorgio-Agamben-Ester-Pino [dostęp: 27.01.2019].
  11. Teresa od Jezusa, Poezje. Poesías, tłum. M. Szafrańska-Brandt, Kraków 2015.
  12. Teresa od Jezusa, Zamek wewnętrzny czyli Mieszkania, tłum. D. Wandzioch, W. Ciak, Poznań 2009.