Abstract
The Catalan Kabbalist Ezra of Gerona (c.1175–1245) places within his exegesis of the Song of Songs a commentary on the Book of Job, more specifically on its 28th chapter known as the Hymn of Wisdom, thus connecting the most mystical work of Scripture with the most philosophical. In this way, he is able to convey to his disciples – for they were the recipients of his work – the cosmogonic vision of the world contained in the tree of the sefirot, which allows him to indirectly link the Song of Songs to the Act of Creation. According to the Kabbalistic interpretation, the lower world emerged from the second sephira or Wisdom (Chochmah) and in its first form was identical to the higher one. It was not until the fall of man that the lower world diverged from its original and the universal aim became to reconnect it to the higher one in every respect: cosmic, national and individual. In Ezra of Gerona’s interpretation, the Bride of the Song of Songs is at the same time the Universe, the Community of Israel and the soul of the believer, all moving towards a loving union with the Beloved, which is possible because every form of existence is called to perfection. The Jews, in any case, are convinced that if man has contributed to the ‘corruption’ of creation, he too can, through his actions, restore perfection to the world. In line with this conviction, the Song of Songs, in addition to its cosmogonic message, also contains a didactic and moral injunction, which Ezra of Gerona presents to his adepts.
References
Anonim, Opowieści Zoharu. O Kabale i Zoharze, tłum. i oprac. I. Kania, Ofi cyna Literacka, Kraków 1994.
Anonim, Sefer Jecira, czyli Księga Stworzenia, tłum., oprac. I komentarz W. Brojer, J. Doktór, B. Kos, Tikkun, Warszawa 1995.
Bernardo, Obras completas, t. 5: Sermones sobre el Cantar de los Cantares, wstęp J. Leclercq, B.A.C., Madrid 2014.
Ezra de Gerona, Comentario sobre el E1 Cantar de los Cantares, tłum. N. García i Amat, ĺndigo, Barcelona 1998.
Ezra de Gérone, Le commentaire d’Ezra de Gérone sur le Cantique des Cantiques, tłum., przypisy i objaśnienie G. Vajda, Aubier Montaigne, Paris 1969.
Gertruda z Helfty, Zwiastun Bożej Miłości, tłum. B. Chądzyńska i E. Kędziorek, Wydawnictwo Benedyktyńskie Tyniec, Kraków 2009.
Goetschel R., Kabała, tłum. R. Gromacka, Agade, Warszawa 1994.
Hildegarda z Bingen, Scivias, t. 2, księga 3, tłum. J. Łukaszewska-Haberkowa, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 2011.
Idel M., Estudios sobre la cábala en Cataluña, tłum. J. Guerrero, Alpha Decay, Barcelona 2016.
Idel M., Kabbalah and Eros, Yale University Press, New Haven and London, Pennsylvania 2005.
Juan de la Cruz, Obras completas, B.A.C., Madrid 2019.
Mistrz Eckhart, Dzieła wszystkie, t. 1, tłum. W. Szymona, W drodze, Poznań 2020.
Mistrz Eckhart, Kazania i traktaty, tłum. J. Prokopiuk, Pax, Warszawa 1988.
Ochman J., Peryferie fi lozofi i żydowskiej, Universitas, Kraków 1997.
Pięcioksiąg z przekładem interlinearnym z kodami gramatycznymi i transliteracją oraz indeksem rdzeni, red. A. Kuśmirek, Ofi cyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2003.
Pisma. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją oraz indeksem słów hebrajskich i aramejskich, red. A. Kuśmirek, Ofi cyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2014.
Prorocy. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich, red. A. Kuśmirek, Ofi cyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2008.
Rensoli Laliga L.D., La Escuela de Kabbalah de Gerona: una introducción w: „eHumanista”, 2010, vol. 14, https://www.ehumanista.ucsb.edu/sites/secure.lsit.ucsb.edu.span.d7_eh/files/sitefiles/ehumanista/volume14/rensoli%20laliga.pdf (dostęp: 22.07.2021).
Rilke R.M., Poezje zebrane, tłum. A. Lam, Aspra, Warszawa 2019.
Sáenz-Badillos Á., Targarona Borrás J., Diccionario de autores judíos, El Almendro, Córdoba 1988.
Sáenz-Badillos Á., Targarona Borrás J., Los judíos de Sefarad ante la Biblia, Herder, Barcelona 2016.
Scholem G., Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, tłum. I. Kania, Aletheia, Warszawa 2007.
Święty Jan od Krzyża. Doktor Kościoła. Życie, osoba, dzieła, red. A. Rachmajda, D. Wandzioch, Flos Carmeli, Poznań 2015.
Teresa de Jesús, Obras completas, B.A.C., Madrid 2018.
Trebolle Barrera J., La Biblia judía y la Biblia cristiana. Introducción a la historia de la Biblia, Trotta, Madrid 2013.
Zohar. The Book of Enlightenment, tłum. i wstęp D. Chanan Matt, Słowa wstępne A. Green, Paulist Press, New Jersey 1983.
License
Copyright (c) 2024 Jadwiga Clea Moreno-Szypowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).