Abstract
Gabriel Marcel is known as a Christian existentialist and a philosopher of hope. Hope for human beings in the broken world is the main thesis of the article. Marcel introduced the idea of a broken world to philosophy as a negative in the moral sense, multidimensional notion that is di- rectly related to our human world. According to Marcel, the root of the broken world is the mys- tery of evil. The broken world occurs everywhere where a human being is left alone without an authentic community, without brotherhood, without hope. However, even in the broken world there is hope for us. In the human soul Marcel discovered a mysterious sensitivity to the light of the truth and the deepest need for the truth. Those qualities of the human heart prove that it is possible for us to turn away from the broken world and to turn to the spirit of truth.References
Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, tłum. J. Guze, Warszawa 2004.
Evdokimov P., Gogol i Dostojewski, czyli zstąpienie do otchłani, tłum. A. Kunka, Bydgoszcz 2002.
Luijpen W.A., Fenomenologia egzystencjalna, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1972.
Marcel G., Być i mieć, tłum. D. Eska, Warszawa 2001.
Marcel G., Chapelle ardente, Piece en trois actes, Gallimard 1950.
Marcel G., Journal metaphysique, Gallimard, 1928.
Marcel G., Homo viator, tłum. P. Lubicz, Warszawa 1959.
Marcel G., Music and philosophy, trans. S. Maddux, R.E. Wood, Milwaukee 2005.
Marcel G., Obecność i nieśmiertelność, tłum. K. Wróblewska, „W drodze" nr 11 (1977).
Marcel G., Od sprzeciwu do wezwania, tłum. S. Ławicki, Warszawa 1965.
Marcel G., Phenomenologie de l’avoir, w: E. Mukoid, Filozofia zła: Nabert, Marcel, Ricoeur, Kraków 1999.
Marcel G., Tajemnica bytu, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 1995.
Marcel G., Testament filozoficzny, tłum. S. Grygiel, „Znak” XXVI (1974).
Mukoid E., Filozofia zła: Nabert, Marcel, Ricoeur, Kraków 1999.
Tarnowski K., Ku absolutnej ucieczce, Kraków 1993.
Tarnowski K., Gabriel Marcel, filozof próby, w: G. Marcel, Tajemnica bytu, tłum. M. Frankiewicz, Kraków 1995.
Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, Warszawa 1998.
Siemianowski A., Człowiek a świat wartości, Gniezno 1993.
Terlecki T., Krytyka personalistyczna. Egzystencjalizm chrześcijański, Warszawa 1987.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).