Abstrakt
This paper is about the notion of freedom. Understanding of this notion comes from specific human experience of being a free agent. This experience is composed of various factors such as creation of self, morality, self-determination, goodness, conscience and love. Love leads towards other people therefore it has social aspect.Bibliografia
Bandura A., Exercise of human agency through collective efficacy, w: The Personality Reader, red. M.W. Schustack, H.S. Friedman, Boston 2008, s. 190-194.
Barresi J., Moore C., Intentional relations and social understanding, "Behavioral and Brain Sciences" 1996, 19, 1, s. 107-154.
Bartnik S.C., Szkice do systemu personalizmu, Lublin 2006.
Bartnik S.C., Personalizm, Lublin 2008.
Baumeister R.F., Muraven M., Tice D.M., Ego depletion: a resource model of volition, self- regulation, and controlled processing, "Social Cognition" 2000, 18, 2, s. 130-150.
Bowlby J., Attachment and loss, vol. 1, New York 1969.
Bremer J., Osoba - fikcja czy rzeczywistość? Tożsamość i jedność. Ja w świetle badań neurologicznych, Kraków 2008.
Crosby J.F., Zarys filozofii osoby. Bycie sobą, Kraków 2007.
Dannefer D., Freedom isn't free. Power, alienation, and consequences of action, w: Action & self-development. Theory and research through the life span, red. J. Brandtstadter, R.M. Lerner, Thousand Oaks 1999, s. 105-131.
Drigotas S.M., The Michelangelo phenomenon and personal well-being, "Journal of Personality", 2002, 70, 1, s. 59-77.
Edinger E.F., Ego and archetype, Boston 1992.
Feeney J., Noller P., Adult attachment, Thousand Oaks 1996. Frankl V.E., Homo patiens, Warszawa 1984.
Frankl V.E., Wola sensu. Zalożenia i zastosowanie logoterapii, Warszawa 2010.
Fromm E., Niech się stanie czlowiek. Z psychologii etyki, Warszawa-Wrocław 1994.
Fromm E., Mieć czy być?, Poznań 1997.
Fromm E., Ucieczka od wolności, Warszawa 2011.
Gacka B., Personalizm amerykański, Lublin 1996.
Gasiul H., Teorie emocji i motywacji, Warszawa 2007.
Gasiul H., Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje, Warszawa 2012.
Gasiul H., Czy powrót do psychologii personalistycznej jest możliwy i jak móglby być uzasadniony?, „Czasopismo Psychologiczne" 2012, 18, 2, s. 347-360.
Haggard P., Human volition: towards a neuroscience of will, "Nature" 2008, 9, s. 934-946.
Hall C.S., Lindzey G., Teorie osobowości, Warszawa 1990.
Heckhausen J., Heckhausen H. (ed.), Motivation and action, Cambridge 2012.
Chudy W., Refleksja a poznanie bytu, Lublin 1984.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Città del Vaticano 1986.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor.
Jan Paweł II, Encyklika Centesimus annus.
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium Vitae.
Skinner B., Poza godnością i wolnością, Warszawa 1978.
Szostek A. (red.), Dyskusja nad dziełem Kardynała Karola Wojtyły „Osoba i czyn", „Analecta Cracoviensia" 1973-1974, nr 5-6, s. 49-272.
Szostek A., Doświadczenie człowieka i moralności w ujęciu kard. Karola Wojtyły, „Znak" 1980, nr 3, s. 275-289.
Szostek A., Sumienie: świadek i strażnik zbawczej prawdy o człowieku. Na marginesie części II „teologii ciała" Jana Pawła II, w: Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do „serca". O Jana Pawła II teologii ciała, red. T. Styczeń, Lublin 1987, s. 171-191.
Szostek A., Natura - rozum - wolność. Filozoficzna analiza koncepcji twórczego rozumu we współczesnej teologii moralnej, Rzym 1990.
Wojtyła K., Problem doświadczenia w etyce, „Roczniki Filozoficzne KUL" 1969, nr 17, z. 2, s. 5-24.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń, W. Chudy, Lublin 2000.
Wojtyła K., Osobowa struktura samostanowienia, w: tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń, W. Chudy, Lublin 2000, s. 421-432.
Wojtyła K., Transcendencja osoby w czynie a autoteleologia człowieka, w: tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń, W. Chudy, Lublin 2000, s. 477-490.
Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969, 1985 2 wyd.
Wojtyła K., Osoba: podmiot i wspólnota, w: tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń, W. Chudy, Lublin 2000, s. 371-414.
Wojtyła K., Uczestnictwo czy alienacja?, w: tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń, W. Chudy, Lublin 2000, s. 445-461.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).