Abstrakt
Man is a being created for joy. Joy has many sources – small and large. Thus, he experiences great and small, long and short joys, just as great and small love, great and small hopes, great and small faith. Man, by betraying joy, enters a world of grief and despair, he lives as if he did not live, he loses a sense of meaning and value of life. Sometimes man has the courage to ask: “Why am I like this?” Oblomov in Goncharov’s novel never answered the question why I “died miserably,” while E. Stein never betrayed her little joy, little hope and little love – her only joy and truth turned out to be God, whom she sought and found.Bibliografia
Bartnik C., Dogmatyka, t. 2, Lublin, 2003. Bartnik C., Personalizm, Lublin 1995.
Ewagriusz z Pontu, List 27, 6, w: tenże, Pisma ascetyczne, t. 1, tłum. L. Nieścior, Kraków 2007.
Franciszek, Lumen Fidei, Rzym 2013.
Gonczarow I., Oblomow, tłum. N. Drucka, Warszawa 1951. Grzegorczyk A. (red.), Fenomen radości, Poznań 2007.
Grzegorczyk A., Radość istnienia wedlug Edyty Stein, w: Fenomen radości, red. A. Grze- gorczyk, Poznań 2007, s. 89-99.
Jung C.G., The Association Method, ,,American Journal of Psychology" 31 (1910), s. 219-226.
Kobierzycki T., Studium o radości na tle smutku, w: Radość i cierpienie. Fenomenologia rozwoju czlowieka, red. H. Romanowska-Łakomy, Olsztyn 2000, s. 27-46.
Kundera M., Nieznośna lekkość bytu, tłum. A. Holland, Warszawa 1996.
Ratzinger J., Patrzeć na Chrystusa, tłum. J. Merecki, Kraków 2005.
Sartre J., Levy B., Czas nadziei. Rozmowy z roku 1980, tłum. H. Paszko, Warszawa 1996.
Scheler M., O zdradzie radości, w: tenże, Cierpienie, śmierć i życie wieczne, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa 1994, s. 61-66.
Stein E., Byt skończony a byt wieczny, tłum. I. Adamska, Poznań 1995.
Stein E., O zagadnieniu wczucia, tłum. D. Gierulanka, J. Gierula, Kraków 1988.
Stróżowski W., O radości, w: Fenomen radości, red. A. Grzegorczyk, Poznań 2007, s. 7-26.
Tillich P., Teologia systematyczna, t. 2, tłum. J. Marzęcki, Kęty 2004.
Watson J.B., Mac Dougal W., The Battle of Behaviorism: An Exposition and an Exposure, Kessinger Publishing, Whitefish [USA Montana] 2007.
Wundt W., Grundriss der Psychologie, Engelmann, Leipzig 1896.
Zaborowski R., Radość we fragmentach pism presokratyków, w: Radość i cierpienie. Fenomenologia rozwoju czlowieka, red. H. Romanowska-Łakomy, Olsztyn 2000, s. 115-130.
Zdrenka M., O gnuśności. Studium lenistwa i jego kontekstów, Toruń 2012.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).