Abstrakt
According to Søren Kierkegaard, the development of Christianity is a history of going away from it, or at least of mitigating the criteria of belonging to it. Dane proposes two models of the trans confessional faith: (1) The recognition of the earthly life of Jesus Christ, of his death and resurrection, and nothing more. (2) The recognition of the faith as that which was defi ned above in the fi rst point and, additionally, on this basis of the choice of the Bible, which is possible as the secondary act related to the faith but not as its starting point. Moreover, all the interpretations of the beyond-confessional faith should be subjectively considered by a single individual. Kierkegaard mentions here some mystical elements. All the religious relationships should be personal in character. As far as the questions of faith and reason are concerned, the standpoint of Paulinism – either/or – is binding. Kierkegaard demands that the existing churches recognise themselves as representing the mitigated forms of Christianity; otherwise they have to undergo criticism. For him, the fi rst two centuries of the existence of Christianity are the ideal ones, and the personal model is the „witness of the truth”, of which he gives the detailed description. The increasing phenomenon of the trans-confessional faith has its roots in the civilisational changes (the secularization) as well as in the intensive manifestation, in the history of Christianity, of the practices which are inconsistent with the biblical background.
Bibliografia
Brandstaetter R., Krąg biblijny, Warszawa 1979.
Broń-Wojciechowska A., N.F.S. Grundtvig, Warszawa 1986.
Bultmann R., Das Verhältnis der urchristlichen Christusbotschaft zum historischen Jesus, Bonn 1961.
Ferdek B., Błąd teologiczny a ekumenizm, w: Status błędu w filozofii i teologii, red. L. Miodoński, Wrocław 2014, s. 155-170.
Kierkegaard S., Czy biskup Mynster był „świadkiem prawdy”, jednym z „prawdziwych świadków prawdy” i czy jest to prawdą?, tłum. K. Toeplitz, „Kronos” 1 (2016), s. 223-227.
Kierkegaard S., Czy biskup Mynster był „świadkiem prawdy”, jednym z „prawdziwych świadków prawdy” i czy jest to prawdą?, w: Pisma późne, tłum. i komentarze K. Toeplitz, Kęty 2016, s. 350-357.
Kierkegaard S., Nienaukowe zamykające „post scriptum” do „Okruchów filozoficznych”, tłum., wstęp, komentarze K. Toeplitz, Kęty 2011.
Kierkegaard S., Okruchy filozoficzne. Chwila, tłum K. Toeplitz, Kęty 2001.
Kierkegaard S., Okruchy filozoficzne. Chwila, tłum. K. Toeplitz, Warszawa 1988.
Kłoczowski A., Drogi i bezdroża. Szkice z filozofii religii dla humanistów, Kraków 2017.
Kołakowski L., Świadomość religijna i więź kościelna. Studia nad chrześcijaństwem bezwyznaniowym XVII wieku, Warszawa 1965.
Pasek Z., Wyznania wiar. Protestantyzm, Kraków 1999.
Prokopski J.A., Paul Tillich – odwaga wiary w wieku zwątpienia, „Nowa Krytyka” 36 (2016), s. 75-92.
Stasiak S., Błędy w przekazie tekstu biblijnego, w: Status błędu w filozofii i teologii, red. B. Ferdek, L. Miodoński, Wrocław 2014, s. 59-68.
Status błędu w filozofii i teologii, red. L. Miodoński, Wrocław 2014.
Toeplitz K., Czy sprzeczności mogą mieć budujący charakter, „Słupskie Studia Filozoficzne” 4 (2002), s. 5-20.
Toeplitz K., Dlaczego Kierkegaard nie mógł uznać siebie za chrześcijanina, w: S. Kierkegaard, Pisma mniejsze (wybór) w tłumaczeniu Karola Toeplitza, Toruń 2007, s. 5-10.
Toeplitz K., Konflikt Abrahama (Próba egzystencjalizacji religii prawa), „Gdańskie Zeszyty Humanistyczne” 1966 z. 2, s. 29-71.
Toeplitz K., O immanentnych sprzecznościach w Biblii, w: Filozofia – dialog – uniwersalizm. Księga dedykowana prof. J. Kuczyńskiemu, red. J.L. Krakowiak, W. Lorenc, A. Miś, Warszawa, s. 67-77.
Toeplitz K., O możliwości lub niemożliwości istnienia chrześcijańskiego egzystencjalizmu, „Studia Filozoficzne” 1983 nr 7, s. 3-26.
Toeplitz K., O tożsamości konfesyjnej, „Myśl Protestancka” cz. I 1999 nr 3, s. 20-36; cz. II 1999 nr, s. 32-43.
Toeplitz K., Wiara Sørena albo dlaczego Kierkegaard nie mógł się przyznać do bycia chrześcijaninem, w: W kręgu Kierkegaarda, red. A. Szwed, Kęty–Warszawa 2014, s. 3-12.
Wust P., Niepewność i ryzyko, tłum. i wstęp K. Toeplitz, Warszawa 2006.
Wyznanie Augsburskie (Konfesja Augsburska), VII, O Kościele, w: Księgi Wyznaniowe Kościoła Luterańskiego, tłum. A. Wantuła, J. Jackowski, W. Niemczyk, J. Pośpiech, Bielsko-Biała 1999, s. 144-145.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).