Abstrakt
The metaphor of dark night has been deeply rooted by John Henry Newman in the Bible, as evidenced in his sermons. In addition, it results from the inspiration of works of the Fathers of the Church, including St. Gregory of Nazianzus, whose poetry he valued, as well as it was taken over from Anglican theologians, Lancelot Andrewes, Bishop Winchester and Thomas Sherlock, Bishop of London. Apparently, this metaphor resounded in The Pillar of the Cloud, and other works confi rm the interpretation that the dark night depicts whole life of man as a pilgrim. Faith helps him to lean on God who leads him home. Certain similarities with this metaphor also occur in the poetry of Luis Rosales, a 20th-century Spanish poet. The dark night is also the season that fell after original sin, making the world unfriendly to man; henceforth he is subject to ignorance, sin and death. However, a believer can see some positive signs that night, which indicate the truth that the world is moving to the end of its path.
Bibliografia
Brightman F.E., Introduction, w: The Preces Privatae of Lancelot Andrewes, Bishop of Winchester, London 1903, s. 13-58.
Grzegorz z Nazjanzu, The Evening Hymn, https://iconandlight.wordpress.com/2016/12/27/an-evening-hymn-st-grego-ry-nazianzen/ [dostęp: 1.01.2019].
Hanson A., Swete H.B., Introduction, w: The Devotions of Bishop Andrewes, t. 1, b.m.w. 1920, https://www.amazon.com/dp/B002HMCILI/ref=rdr_kindle_text_tmb#reader_B002HMCILI [dostęp: 26.12.2018].
Newman J.H., Apologia pro vita sua, tłum. S. Gąsiorowski, Warszawa 2009.
Newman J.H., Discourses to Mixed Congregations, London–New York–Bombay 1906.
Newman J.H., Historical Sketches, t. 2, London–New York–Bombay 1906.
Newman J.H., Loss and Gain. The Story of the Convert, London–New York–Bombay 1906.
Newman J.H., Meditations and Devotions, London–New York–Bombay–Calcutta 1907.
Newman J.H., Parochial and Plain Sermons, t. 3, London–New York–Bombay–Calcutta 1907.
Newman J.H., Parochial and Plain Sermons, t. 4, London–New York–Bombay–Calcutta 1909.
Newman J.H., Parochial and Plain Sermons, t. 5, London–New York–Bombay–Calcutta 1907.
Newman J.H., Parochial and Plain Sermons, t. 6, London–New York–Bombay–Calcutta 1907.
Newman J.H., Parochial and Plain Sermons, t. 7, London–New York–Bombay–Calcutta 1908.
Newman J.H., Parochial and Plain Sermons, t. 8, London–New York–Bombay–Calcutta 1908.
Newman J.H., Rozmyślania i modlitwy. Poezje, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 1995.
Newman J.H., Sen Geroncjusza, w: Rozmyślania i modlitwy. Poezje, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 1995, s. 509-546.
Newman J.H., The Dream of Gerontius, w: Verses on Various Occasions, London–New York–Bombay 1903, s. 323-370.
Newman J.H., The Tracts for the Times, n. 76, The National Institute for Newman Studies, b.m.w. 2007.
Newman J.H., Tracts for the Times, n. 88, The National Institute for Newman Studies, b.m.w. 2007.
Newman J.H., Verses on Various Occasions, London–New York–Bombay 1903.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, Poznań 2003.
Rosales L., Nuevo Retablo de Navidad, „Cuadernos Hispanoamericanos”, t. 29, 1856 (84), n. 2, s. 361-365.
The Book of Common Prayer, https://www.bcponline.org/ [dostęp: 29.12.2018].
The noche iremos. Kanony z Taize, http://cantusmundi.blogspot.com/2013/01/de-noche-taize. html [dostęp: 28.12.2018].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).