Abstrakt
The author looks for constitutional elements of human self in order to discover the right relationship between a person and a community, between solitude and dialog. He analyzes different philosophical points of view which either prefer dialogical understanding of human self or the ones which stress human ability of suspension of the contact with the external reality in order to deepen self-understanding. All that leads the author to the analysis of different types of solitude and its value.Bibliografia
Awdiejew A., Wartościowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy w dyskursie politycz- nym, w: Język a kultura, t. 11: Język polityki a współczesna kultura polityczna, red.
J. Anusiewicz, B. Siciński, Wrocław 1994, s. 49-56. Buber M., Ich und Du, Leipzig 1923.
Dębowski J., Bezpośredniość poznania. Spory - dyskusje - wyniki, Lublin 2000. Domeracki P., Tyburski W., Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, Toruń
Drapieżna małpa. Rozmowa ze Stanisławem Lemem, w: J. Żakowski, Trwoga i nadzieja.
Rozmowy o przyszłości, Warszawa 2003.
Elzenberg H., Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu, Kraków 1994.
Filozoficke reflexie problemu osamelosti, red. J. Slosiar, M. Palenear, Banska Bystrica 2014.
Fromm E., O sztuce miłości, tłum. A. Bogdański, Poznań 2001.
Jarzębski J., Początki, w: S. Lem, Lata czterdzieste. Dyktanda. Dzieła zebrane, t. 34, Kra- ków 2005.
Husserl E., Logische Untersuchungen (wyd. polskie: Badania logiczne, t. 2: Badania do- tyczące fenomenologii i teorii poznania, tłum. J. Sidorek, Warszawa 2006, s. 27).
Lem T., Awantury na tle powszechnego ciążenia, Kraków 2009.
Lem S., Szpital Przemienienia, Warszawa 2008. Lem S., Fiasko, Kraków 1987.
Lem S., Wysoki Zamek, Kraków 1975. Lem S., Eden, Kraków 1971.
Lem S., Głos Pana, Warszawa 1968. Lem S., Solaris, Warszawa 1963.
Levinas E., Inaczej niż być lub ponad istotą, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 2000. Levinas E., Całość i nieskończoność, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998.
Levinas E., Etyka i nieskończony, tłum. B. Opolska-Kokoszka, Kraków 1991.
Martini C.M., Odkryć życie duchowe, w: K. Mądel, S. Obirek, Sezon dialogu, Kraków 2002.
Morawska A., Spotkania, Warszawa 1975.
Mounier E., Co to jest personalizm, tłum. A. Turowiczowa, Warszawa 1960.
Ortega y Gasset J., Człowiek i ludzie, w: tenże: Bunt mas i inne pisma socjologiczne, tłum.
P. Niklewicz, H. Woźniakowski, Warszawa 1982, s. 329-642.
Osamelost' ako filozoficky problem, red. J. Slosiar, M. Palenear, Banska Bystrica 2014. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński-Boy, Warszawa 2002.
Ricoeur, P., Soi-même comme un autre z 1990 r. (wyd. polskie: O sobie samym jako in- nym, tłum. B. Chełstowski, Warszawa 2003).
Rostworowski P., Myśli, powiedzenia, anegdoty, wybór i oprac. M. Florkowska, Kraków 2007. Scheler M., Istota i formy sympatii, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa 1986.
Sokołowska K., Samotność w sytuacjach egzystencjalnych. Doświadczenie Thomasa Mer- tona, „Poznańskie Studia Teologiczne" t. 18, 2005, s. 291-310.
Szulakiewicz M., Między samotnością a dialogiem, Rzeszów 1992.
Świat na krawędzi. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Tomasz Fiałkowski, Kraków 2000. Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 1998.
Tokarczuk O., Dom dzienny, dom nocny, Wałbrzych 1999.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).