Abstrakt
The author, following Heidegger’s analysis of Dasein way, starts with a description of common understanding of a project of existence. Then he passes on to its ontological understanding. Both common and Heidegger’s way of understanding treat these issues in a different way. Despite significant differences, both ways of understanding the existence project – as a suggested answer to “how to live” question claiming to be the right ones – result from the same paradigm of viewing a human-being, mostly as somebody apart, who is distinguishable by possessing a self-imposed task, which could be “discovered” and put into reality only by an entity alone – and be oneself. Such a human, as a unique in his existence, is his own biggest problem and a task (a project) for all life.Bibliografia
Bauman Z., Sztuka życia, tłum. T. Kunz, Kraków 2009.
Dennett D.C, Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne, tłum. B. Stanosz, Warsza- wa 2008.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, tłum. A. Jankowski, Poznań 2007. Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994.
Filek J., Filozofia jako etyka. Eseje filozoficzno-etyczne, Kraków 2001. Kołakowski L., Obecność mitu, Warszawa 2003.
Levinas E., Odkrywając egzystencję z Husserlem i Heideggerem, tłum. E. Sowa, M. Ko- walska, Warszawa 2008.
Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warsza- wa 2002.
Michalski K., Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa 1998. Nistbett R.E., Geografia myślenia, tłum. E. Wojtych, Sopot 2009.
Nietzsche F., Ecce Homo. Jak się staje - kim się jest, tłum. L. Staff, Kraków 2004. Pascal B., Myśli, tłum. T. Żeleński (Boy), Warszawa 2000.
Pietrasiński Z., Rozwój z perspektywy podmiotu, w: Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, red. M. Tyszkowa, Warszawa 1988, s. 80-118.
Sipowicz K., Heidegger: degeneracja i nieautentyczność, Warszawa 2005.
Skarga B., Wstęp, w: E. Levinas, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum.
M. Kowalska, Warszawa 2002.
Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Kraków 1998.
Zimbardo Ph., Boyd J., Paradoks czasu, tłum. A. Cybulko, M. Zieliński, Warszawa 2009.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).