Abstrakt
Solitude is, to some measure, in the centre of Emmanuel Levinas’s philosophy. Indeed, in each of the three periods of his philosophical path, solitude adopts a different shape. In the first period, Levinas shows us hypostasis as the solitude of the monad, tragically enclosed within itself. In the second period he sketches before our eyes the image of solitude as a transcendental condition of the occurrence of encounter with the Other. Whereas in the third period, he asserts the solitude of the subject who is infinitely responsible for Others. Admittedly, the term “solitude” (la solitude) appears only in the first period of his philosophical quest. In the second period, he designates solitude by the terms “separation” (la séparation), while in the third period he calls it “selfness” (le Soi). Although Levinas uses those three distinct terms, which might suggest completely different realities, they converge precisely in what constitutes the substantial richness of the experience of solitude.Bibliografia
Jonas H., Idea Boga po Auschwitz. Żydowski głos, w: tenże, Idea Boga po Auschwitz, tłum. G. Sowinski, Kraków 2003, s. 31-46.
Levinas E., Le temps et l'autre, Paris 2007.
Levinas E., Czas i to, co inne, tłum. J. Migasiński, Warszawa 1999.
Levinas E., De l'evasion, „Recherches Philosophiques" 5(1935-1936), s. 373-392. Levinas E., De l'evasion, Saint-Clement-de-Rivière 1982.
Levinas, E., O uciekaniu, tłum. A. Czarnacka, Warszawa 2007. Levinas E., Totalite et Infini, La Haye 1974.
Levinas E., Całość i nieskończoność, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998. Levinas E., Autrement qu’être ou au-delà de l'essence, La Haye 1974.
Levinas E., Inaczej niż być lub ponad istotą, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 2000. Levinas E., Ślad Innego, w: tenże, Odkrywając egzystencję z Husserlem i Heideggerem,
tłum. E. Sowa, Warszawa 2008, s. 197-214.
Levinas E., En decouvrant l'existence avec Husserl et Heidegger, Paris 1974. Levinas E., Textes messianiques, w: tenże, Difficile liberte, Paris 1976, s. 83-129.
Levinas E., Teksty mesjaniczne, w: tenże, Trudna wolność, tłum. A. Kuryś, Gdynia 1991, s. 61-100.
Levinas E., Dieu, la mort et le temps, Paris 1993.
Levinas E., To Samo i Inne, wykład z dnia 12 XII 1975, w: tenże, Bóg, śmierć i czas, tłum. J. Margański, Kraków 2008, s. 164-170.
Wolter, Kandyd, w: tenże, Powiastki filozoficzne, tłum. T. Żeleński (Boy), Warszawa 1985, s. 91-172.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).