Abstrakt
This essay is concerning some mystic aspects of Socratic reflection. We are trying to answer a fundamental question on the basis of Socratic thinking that caused such a significant shift in Western philosophy?
Why Socratic thought was not just a one of many theories of human being, which have appeared in this period, and it has not been forgotten as quickly as it had come?
Following dialogues of Plato and statements of some philosophers and historians of philosophy, we are trying to reach the essence of Socratic thought on the human being, which shows us human being in the form of a specific type of mysticism.
Bibliografia
Apujelusz z Madaury, O Bogu Sokratesa i inne pisma, tłum. K. Pawłowski, Warszawa 2002.
Gilson E., Tomizm, tłum. J. Rybałt, Warszawa 1960.
Guthrie W.K.Ch., Sokrates, tłum. K. Łapiński, S. Żuławski, Warszawa 2000.
Jaeger W., Paideia, tłum. M. Plezia, Warszawa 1964.
Krońska I., Sokrates, Warszawa 1985.
Lévinas E., Całość i Nieskończoność, tłum. M. Kowalska, Warszawa 2002.
Pawłowski K., Wstęp tłumacza, w: Pseudo-Apulejusz, Asklepiusza, czyli Rozmowy z Hermesem Trismegistosem, w: Apulejusz z Madaury, O Bogu Sokratesa i inne pisma, tłum. K. Pawłowski, Warszawa 2002, s. VII-CXL.
Platon, Fajdros, w: Platon, Dialogi, t. 2, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005, s. 91-187.
Platon, Fedon, w: Platon, Dialogi, t. 1, tłum. W. Witwicki, Kęty, 2005, s. 611-715.
Platon, Kratylos, tłum. Z. Brzostowska, Lublin 1990.
Platon, Obrona Sokratesa, w: Platon, Dialogi, t. 1, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005, s. 539-585.
Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, Warszawa 2003.
Platon, Teajtet, w: Platon, Dialogi, t. 2, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005, s. 323-431.
Platon, Uczta, w: Platon, Dialogi, t. 2, tłum. W. Witwicki, Kęty 2005, s. 3-91.
Pseudo-Apulejusz, Asklepiusz, czyli Rozmowy z Hermesem Trismegistosem, w: Apulejusz z Madaury,
O Bogu Sokratesa i inne pisma, tłum. K. Pawłowski, Warszawa 2002, s. 323-431.
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1, Lublin 2008.
Russell B., Dzieje zachodniej filozofii, tłum. T. Baszniak, A. Lipszyc, M. Szczubiałka, Warszawa 2012.
Sady W., O szklanej muchołapce, w której uwięził nas Sokrates, „Przegląd Filozoficzny”, nr 3/1998 (27), s. 201-220.
Sieradzan J., Sokrates magos, Warszawa 2011.
Snell B., Odkrycie ducha. Studia o greckich korzeniach europejskiego myślenia, tłum. A. Onysymow, Warszawa 2009.
Taylor Ch., Źródła podmiotowości, tłum. zbiorowe, Warszawa 2012.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).