Abstract
The aim of the article is to show the attitudes of village inhabitants towards displaying emotions within both marital and parental relationships. The study is based on a collection of 915 nicknames gathered in the years 2004–2020 in the rural commune of Babice, Chrzanów district. The analysed onymic material was collected during informal conversations with representatives of the oldest and middle generations of the residents of the villages selected for the study. Each of the nicknames recorded was confirmed by different informants which testifies to their consistent use and, therefore, to permanent anthroponymy differentiation. In the analysis of the nicknames, use was also made of excerpts from the residents’ statements not directly related to the names referred to but nevertheless providing an important cultural context. Informal anthroponymy centred around a thematic field related to feelings indicates that the family environment is the appropriate area for the affective-emotional activation of individuals. It is the family where the most intimate verbal behaviours reflecting the emotional intimacy of the members are expressed. However, feelings – very personal – should be a hermetic area of human life. The family should defend its intimacy instead of making it public. The manifestation of emotions in too external forms is a blatant violation of the norm; this involves the interference of the rural micro-community in the life of a specific community, the verbal manifestation of which are acts of nomination, resulting in the creation of unofficial anthroponymy. Affection is often connected with a sense of familial belonging which is determined by blood ties. At the linguistic and cultural levels, nicknames play a special role in maintaining continuity of a family community and cultivating family traditions. In the context of the general tendency to diminish the importance of a more general family, folk epithets have a peculiar function as a link between generations. Both the aspect of their permanence and the intergenerational integration to which they contribute seem very important to forging family ties. As the analysis shows, the family is protected by a certain taboo, so family members should not express opinions that refer to their own family. Both the glorification of one’s own emotions and the public escalation of negative emotions directed towards relatives are inadvisable.
References
Barańska Z. (1975), Rodzina w ludowych przysłowiach i pieśniach, [w:] Przemiany rodziny polskiej, red. J. Komorowska, Warszawa, s. 118–143.
Biolik M. (1983), Przezwiska i przydomki ludności wiejskiej (na przykładzie wsi Andrzejki w woj. łomżyńskim), „Onomastica”, nr 28, s. 165–179.
Cieślikowa A. (1988), Sposoby przenoszenia apelatywów do kategorii nazw osobowych, [w:] V Ogólnopolska Konferencja Onomastyczna. Poznań 3–5 września 1985. Księga referatów, red. K. Zierhoffer, Poznań, s. 85–89.
Dobrowolska D. (1975), Wartości związane z życiem rodzinnym, [w:] Przemiany rodziny polskiej, red. J. Komorowska, Warszawa, s. 260–278.
Dyczewski L. (2002), Więź między pokoleniami w rodzinie, Lublin.
Jędrzejko E. (1994), Kobieta w przysłowiach, aforyzmach i anegdotach polskich. Konotacje i stereotypy, „Język a Kultura”, t. 9: Płeć w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz, K. Handke, Wrocław, s. 159–171.
Kąś J. (2002), Wizerunek mężczyzny i kobiety w tradycyjnej społeczności wiejskiej (na materiale gwar orawskich), [w:] Rozmaitości językowe ofiarowane Prof. dr. hab. Januszowi Strutyńskiemu z okazji Jego jubileuszu, red. M. Skarżyński, M. Szpiczakowska, Kraków, s. 101–109.
MSGP – Mały słownik gwar polskich, J. Wronicz (red.), Kraków 2010.
Pelcowa H. (2004), Gwara – drugi język mieszkańców wsi czy „gorsza” odmiana języka ogólnopolskiego, [w:] W kręgu wiernej mowy, red. M. Wojtak, M. Rzeszutko, Lublin, s. 163–177.
Piechnik A. (2006), Językowy obraz obcego w nieoficjalnych nazwaniach ludności wiejskiej, „LingVaria”, nr 1, s. 193–201.
Piechnik A. (2009), Wizerunek kobiety i mężczyzny w językowym obrazie świata ludności wiejskiej (na przykładzie gminy Zakliczyn nad Dunajcem), Kraków.
Sarnowski M. (1991), Deminutiwum jako znak ironii, „Język a Kultura”, t. 3: Wartości w języku i tekście, red. J. Puzynina, J. Anusiewicz, Wrocław, s. 41–50.
SGPKar – J. Karłowicz (1900–1911), Słownik gwar polskich, t. 1–6. Kraków.
Tryfan B. (1977), Rodzina wiejska, Warszawa.
Wąsiński A., Górniok-Naglik A. (2016), Style wychowania w rodzinach miejskich i wiejskich. Zderzenie preferencji gimnazjalistów i ich rodziców, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 13, s. 215–256. DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/170668
Wężowicz-Ziółkowska D. (1991), Miłość ludowa. Wzory miłości wieśniaczej w polskiej pieśni ludowej XVIII–XX wieku, Wrocław.
Ziajka B. (2014), Językowo-kulturowy obraz świata społeczności wiejskiej utrwalony w przezwiskach i przydomkach (na przykładzie nieoficjalnych antroponimów mieszkańców Zagórza i wsi okolicznych w powiecie chrzanowskim), Kraków.
License
Copyright (c) 2024 Beata Ziajka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Gwary Dziś" are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Gwary Dziś" grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Gwary Dziś" since 2016 under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).
