Abstrakt
This article examines the complex and dynamic relationship between two prominent 19th-century Polish musicians: composer Stanisław Moniuszko (1819–1872) and violinist Apolinary Kątski (1824–1879). Drawing on extensive correspondence and contemporary accounts, the study traces the evolution of their interactions from initial antipathy to ostensible reconciliation and subsequent professional collaboration. The research focuses on key events that shaped their relationship, including their first encounter, public debates over musical aesthetics, and their work together at the Warsaw Institute of Music. Particular attention is given to the controversial circumstances surrounding Moniuszko’s death and subsequent accusations against Kątski. By critically analyzing primary sources, the article challenges some long-held assumptions about their relationship and offers a more nuanced understanding of the personal and professional tensions between these two influential figures in 19th-century Polish musical life. This study contributes to a broader understanding of the social and cultural dynamics within Poland’s musical circles during this period and provides new insights into the careers and legacies of both Moniuszko and Kątski.
Bibliografia
Antonczyk, W. (2014). Muzycy polscy jako nadworni soliści carów Rosji [Polish musicians as court soloists to the tsars of Russia]. In S. Kowalska (Ed.), Rola i wkład Polaków w kreację dziedzictwa kulturowego innych narodów [The role and participation of Poles in forging the cultural heritage of other nations]. Poznań – Kalisz: Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Kątski, A. (1872). [Kątski to Aleksandra Moniuszko]. Library of the Warsaw Music Society (WTM D 69/10).
Kątski, A. (1852, May 20). [Letter to Moniuszko]. Library of Warsaw Music Society (WTM 1272/M).
Kirkor, A. H. (1852). Apolinary Kątski – na pamiątkę pobytu w Wilnie [Apolinary Kątski: in memory of his stay in Vilnius]. Vilnius: Drukiem Józefa Zawadzkiego.
Kurier Warszawski. (1860, August 18). P: 1285.
Kurier Wileński. (1851, May 4). n/a: 273–275.
Moniuszko, S. (1857, May 29/June 10). Parę uwag z powodu listów I. J. Kraszewskiego [A few remarks because of the letters of I. J. Kraszewski]. Ruch Muzyczny, 11: 84.
Moniuszko, S. (1969). Moniuszko. Listy zebrane [Moniuszko: collected letters] (W. Rudziński, Ed.). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Reiss, J. (1985). Wieniawski. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Rudziński, W. (1954). Moniuszko. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Rudziński, W. (1955). Stanisław Moniuszko. Studia i materiały. Część I [Stanisław Moniuszko: studies and materials, part 1]. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Rudziński, W. (1961). Stanisław Moniuszko. Studia i materiały. Część II [Stanisław Moniuszko: studies and materials, part 2]. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Walicki, A. (1873). Stanisław Moniuszko. Warszawa: Nakładem Autora.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ewa Chamczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
