Sociological and Aesthetic Aspects of Polish Symphonic Hip-hop. The Case of 2015 by Miuosh, Jimek and NOSPR
Okładka czasopisma Interdisciplinary Studies in Musicology, tom 24, rok 2024, tytuł Open volume
PDF (English)

Słowa kluczowe

2015
Miuosh
Jimek
NOSPR
hip-hop
rap
sociology
musicology
symphonisation

Jak cytować

Kasperski, J. (2025). Sociological and Aesthetic Aspects of Polish Symphonic Hip-hop. The Case of 2015 by Miuosh, Jimek and NOSPR. Interdisciplinary Studies in Musicology, 24, 17–34. https://doi.org/10.14746/ism.2024.24.2

Liczba wyświetleń: 0


Liczba pobrań: 0

Abstrakt

In the middle of the second decade of the 21st century, Polish hip-hop saw a series of projects combining the genre with classical music in various ways: from classical arrangements, through symphonic rearrangements of existing repertoire, to original instrumental works. The author looks at this phenomenon, its genesis and development, focusing mainly on the 2015 project by Miuosh, Jimek and NOSPR, considered the most popular and influential among them. The analysis will be primarily sociomusicological, showing, on the one hand, how the categories of hip-hop and classical music were and are incompatible with each other in terms of social and aesthetic issues (which prevented their previous syntheses), and, on the other hand, how genre-normative listening situations were shaped during public presentations of the work.

https://doi.org/10.14746/ism.2024.24.2
PDF (English)

Bibliografia

Białkowski A., Migut M., Socha Z., Wyrzykowska K. M. (2014). Muzykowanie w Polsce. Badanie podstawowych form aktywności muzycznych Polaków [Music-making in Poland. A study of the basic forms of musical activity of Poles]. Warszawa: Fundacja na rzecz rozwijania muzykalności Polaków ‘Muzyka jest dla wszystkich’.

Bourdieu P. (1996). Distinction. A social Critique of the Judgement of Taste, (R. Nice, Transl.). Cambridge: Harvard University Press.

Brzostek, D. (2004). Does anyone remember Henry Flynt? Konceptualizm i rock & raga. Glissando. Magazyn o muzyce współczesnej. 2: 33-36.

Cała, A., Flint, M., Kleyff, T., Jaczyński, K., Węcławek, D. (2014). Antologia polskiego rapu [Anthology of Polish rap]. Warszawa: NCK.

CBOS News. (2018). Źródła muzyki, której słuchamy [Sources of the music we listen to]. https://cbos.pl/PL/publikacje/news/2018/25/newsletter.php

Cook N. (1998). Music: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Dąbrowski, B. (2015, March 10). Ten rap zapędzi Cię do filharmonii [This rap will drive you to the philharmonic]. Meakultura. http://meakultura.pl/artykul/ten-rap-zapedzi-cie-do-filharmonii-1172

Feliksiak, M. (Ed.). (2018). Komunikat z badań nr 120/2018 „Słuchanie muzyki” [Research Announcement No. 120/2018 “Listening to music”]. Warszawa: Fundacja CBOS.

Florczyk, T. (2020). Rap to nie zabawa już. Obrzeża genologii, czyli gatunki literackie obecne w tekstach polskich twórców hip-hopowych [Rap is no longer fun. The outskirts of genology, or literary genres present in the texts of Polish hip-hop artists]. Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza.

Giemza, N. (2017). Jazz, poezja i muzyka symfoniczna w służbie buntu, czyli jak w Polsce sprzedaje się hip-hop [Jazz, poetry and symphonic music in the service of rebellion, or how hip-hop sells in Poland]. In N. Giemza, A. Juszczyk, S. Papier & K. Sierzputowski (Eds.). Muzyka/Uniwersytet/Technologia/Emocje [Music/University/Technology/Emotions]. Studia nad muzyką popularną [Popular music studies], (pp. 229-240). Kraków: AT Wydawnictwo,

Jimek & NOSPR &Miuosh. (2015). 2015, CD insert, Fandango Records.

Kalinowski, P., Łysoń, P., Radkowski, S., Wawrzyniak, K. (2012). Uczestnictwo ludności w kulturze 2009 [Participation of the Population in Culture 2009]. Warszawa: GUS.

Kancerek, M. (2015, November, 20). Pawbeats ogłasza gości na „Pawbeats Orchestra”. Takiego projektu jeszcze w Polsce nie było [Pawbeats announces guests for “Pawbeats Orchestra”. There hasn't been such a project in Poland yet]. CGM. https://www.cgm.pl/news/pawbeats-oglasza-gosci-na-pawbeats-orchestra

Kant, I. (2000). Critique of the Power of Judgment, (P. Guyer, Ed., P. Guyer & E. Mathews, Transl.). Cambridge – New York: Cambridge University Press.

Kasperski, J. (2011). Muzyka popularna jako przedmiot badań muzykologii [Popular music as a subject of musicology research]. Ph.D. thesis under the supervision of professor R.D. Golianek. Poznań: Adam Mickiewicz University.

Kowalewski, Z.M. (2020). Rap. Między Malcolmem X a subkulturą gangową. Naród Islamu w czarnej Ameryce [Rap. Between Malcolm X and gang subculture. The Nation of Islam in black America]. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Kukołowicz, T. (2014). Pętle, sample i podbicia: techniki kompozycji i struktura utworu hip-hopowego [Loops, samples and boosts: composition techniques and structure of a hip-hop song]. In M. Miszczyński (Ed.). Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej, (pp. 21-38). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kukołowicz, T. (2019). Jakie są gusta muzyczne polskich nastolatków? Mamy wyniki badań! [What are the musical tastes of Polish teenagers? We have the survey results!]. NCK. https://www.nck.pl/badania/aktualnosci/preferencje-muzyczne-nastolatkow

Kurnicki, K. (2014). ‘Dziś w moim mieście’. Społeczna i polityczna przestrzeń codzienna w polskim hip-hopie ['Today in my city. Social and political everyday space in Polish hip-hop]. In M. Miszczyński (Ed.). Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej [Hip-hop in Poland: from block parties to popular culture], (pp. 148-159). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Lena, J.C. (2014). Banding Together: How Communities Create Genres in Popular Music. Princeton: Princeton University Press.

Lutostański, M.J. (2015). Brzydkie słowa, brudny dźwięk. Muzyka jako przekaz kształtujący styl życia subkultur młodzieżowych [Ugly words, dirty sound. Music as a message shaping the lifestyle of youth subcultures]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Mastalski, A.S. (2014). Rap jako rodzaj współczesnej melorecytacji [Rap as a kind of contemporary melorecitation]. In M. Miszczyński (Ed.). Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej [Hip-hop in Poland: from block parties to popular culture], (pp. 105-123). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

NCK. (2021). Muzyczne wybory młodzieży. Komunikat z badań Narodowego Centrum Kultury [Musical Choices of Youth. A research release from the National Cultural Center]. Warszawa: NCK.

Noizz. (2020, September 29). Rapowe płyty, które podbijały podium OLIS od 2000 do 2019 roku [Rap albums that conquered the OLIS podium from 2000 to 2019]. Noizz. https://noizz.pl/muzyka/rapowe-plyty-ktore-podbijaly-podium-olis-od-2000-do-2019-roku/hjyz6be?utm_source=noizz.pl_viasg_noizz&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=undefined&utm_v=2

Open.spotify.com. (n.d.). 10. Urodziny Spotify: Top utwory. Najczęściej słuchane utwory w Polsce w latach 2013-2023 [Spotify's 10th Birthday: Top songs. The most listened to songs in Poland between 2013 and 2023]. https://open.spotify.com/playlist/37i9dQZF1DX9qi5EchLkbZ?go=1&sp_cid=3d50a5ff874c455e5329b1fb77e82555&utm_source=embed_player_p&utm_medium=desktop&nd=1

Polskaplyta-polskamuzyka.pl. (2020, October 14). ‘2015’ Jimek / Miuosh / NOSPR. Polska plyta – Polska muzyka ['2015' Jimek / Miuosh / NOSPR. Polish album - Polish music]. https://polskaplyta-polskamuzyka.pl/2020/10/14/2015-jimek-miuosh-nospr

Potocki, Ł. (2015, February 25). Hip-Hop symfoniczny. Design alive [Symphonic Hip-Hop. Design alive]. https://www.designalive.pl/hip-hop-symfoniczny

Prokofiev, G. (n.d.). Biography. https://www.gabrielprokofiev.com/biography

Prokofiev, G. (n.d.). Works. https://www.gabrielprokofiev.com/works

Rudawski, A. (2012). Gramofon jako instrument muzyczny w kontekście "Koncertu na gramofony i orkiestrę" Gabriela Prokofieva [The gramophone as a musical instrument in the context of Gabriel Prokofiev's Concerto for Turntables and Orchestra]. Bachelor thesis under the supervision of Dr Justyna Humięcka-Jakubowska. Poznań: Adam Mickiewicz University in Poznań.

Rychlewski, M. (2011). Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy. [Rock Revolution. Semiotic dimensions of electric ecstasy]. Gdańsk: Oficynka.

Stockfelt, O, (2004). Adequate Modes of Listening. In C. Cox & D. Warner. Audio Culture. Readings inn Modern Culture, (pp. 88-93). New York – London: Continuum.

W Polityce. (2017, October 25). Mateusze Trójki 2017 rozdane. Wśród laureatów m.in. Henryk Miśkiewicz, Krzysztof Zalewski i VooVoo [The Trójka's Mateuszs 2017 awarded. Winners include Henryk Miśkiewicz, Krzysztof Zalewski and VooVoo], Wpolityce.pl. https://wpolityce.pl/kultura/364081-mateusze-trojki-2017-rozdane-wsrod-laureatow-min-henryk-miskiewicz-krzysztof-zalewski-i-voo-voo

Zpav (n.d.). http://zpav.pl/informacjeprasowe.php

@AlterEgoPolska. (n.d.). Najpopularniejsze polskie teledyski – powyżej 50 milionów wyświetleń [Most popular Polish music videos - more than 50 million views]. YouTube. https://www.youtube.com/playlist?list=PLwrwq09aZI938muOJKbAKJ0UtNBE2uosp

CGM.PL. (2015). Jimek i Miuoshvs Artur Rawicz – 1 NA 1 [Jimek i Miuoshvs Artur Rawicz – 1 ON 1]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=v4Sw6E9z0Yo

Drozdowicz R. – Prime Vision (Dir.). (2017). Steve Nash & Turntable Orchestra. Kulisy powstawania projektu [Steve Nash & Turntable Orchestra. A behind-the-scenes look at the making of the project.]. Documentary, Poland: TVP Kultura. https://www.youtube.com/watch?v=Vldu88UK2N4

Jimek & NOSPR &Miuosh (2015). 2015, CD. Poland: Fandango Records.