Abstrakt
W artykule omówiono modele odpowiedzialności konstytucyjnej oraz jej zakres przedmiotowy i podmiotowy. Polski model odpowiedzialności jest znacznie bliżej polityzacji niż jurydyzacji. Konstytucja określa zamknięty krąg podmiotów, które mogą odpowiadać przed Trybunałem Stanu, który orzeka co do trzech rodzajów odpowiedzialności: 1) za delikt konstytucyjny, czyli naruszenie konstytucji lub ustawy jednakże bez znamion przestępstwa kryminalnego; 2) karnej bez związku z deliktem konstytucyjnym, to dotyczy wyłącznie osoby sprawującej urząd prezydenta RP; 3) karnej za delikt konstytucyjny wypełniający znamiona przestępstwa kryminalnego, dotyczącej czynu popełnionego w związku z pełnioną funkcją.
Bibliografia
Act of 9 May 1996 on Exercising the Mandate of Deputy and Senator (i.e., Journal of Laws of 2022, item 1339).
Article 23 of the Law..., in : Law of 26 March 1982 on the State Tribunal.
Constitution of the Republic of Poland of 2 April 1997 (Journal of Laws No. 78, item 483 with amendments).
Dudek D. (2016), Komentarz do art. 156, in: Duże Komentarze Becka, Konstytucja RP, vol. 2, eds. M. Safjan, L. Bosek, Wydawnictwo Beck, Warszawa.
Działocha K., Zalasiński T. (2001), Komentarz do art. 198, in: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, komentarz, vol. 5, ed. L. Garlicki, Warszawa.
Full record of the sitting of the Constitutional Accountability Commission of the VII term of the Sejm (no. 6) of April 13, 2012, p. 7.
Garlicki L. (ed.) (2001), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, komentarz, vol. II, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
Grabowska S. (2018), W sprawie rozumienia immunitetu oraz odpowiedzialności konstytucyjnej winy i kary Prezydenta RP, in: Immunitet parlamentarny i immunitet głowy państwa z perspektywy konstytucyjnej i karnoprocesowej, eds. M. Kłopocka-Jasińska, M. Filipowska-Tuthill, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
Juchniewicz J. (2018), O odpowiedzialności Marszałka Sejmu – przyczynek do dyskusji, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego”, no. 5(45). DOI: https://doi.org/10.15804/ppk.2018.05.07
Kowalska M. (2018), Odpowiedzialność członków egzekutywy przed Trybunałem Stanu w III Rzeczypospolitej Polskiej, Lublin.
Kropiwnicki R. (2018), Wokół wartości i zasad konstytucyjnych, in: Dookoła Wojtek…, eds. R. Balicki, M. Jabłoński, Wrocław.
Królikowski M., Odrowąż-Sypniewski W. (2007), Postępowanie przed Komisją Odpowiedzialności Konstytucyjnej, zagadnienia systemowe, Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, Warszawa.
Law of 26 March 1982 on the State Tribunal (i.e., Journal of Laws of 2022, item 762).
Opinion no. 1 of the Constitutional Accountability Commission on the statutory conditions concerning the initial motion to hold members of the National Broadcasting Council constitutionally accountable, adopted on April 13, 2012, www.sejm.gov.pl.
Pach M, (2012), Odpowiedzialność Marszałka Sejmu (Senatu) wykonującego obowiązki Prezydenta RP, „Przegląd Sejmowy”, no. 2.
Pietrzak M. (1983), Odpowiedzialność konstytucyjna w Polsce, „Studia Prawnicze”, no. 2(76).
Report of Constitutional Accountability Commission, paper no. 3283, Sejm of the VII term, www.sejm.gov.pl.
Safjan M., Bosek L. (eds.) (2016), Konstytucja RP, vol. II: Komentarz, Duże Komentarze Becka, Warszawa.
Sakowicz A., Steinborn S. (2016), Komentarz do art. 198, in: Duże Komentarze Becka, Konstytucja RP, vol. 2, eds. M. Safjan, L. Bosek, Wydawnictwo Beck, Warszawa.
Zaleśny J. (2004), Odpowiedzialność konstytucyjna w prawie polskim okresu transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Zweiffel Ł. (2007), Państwo Platona: idealna odpowiedź na nieidealne okoliczności, “Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis”, Folia 46, “Studia Politologica” III.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Robert Kropiwnicki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.