W poszukiwaniu równowagi między dopasowaniem komunikacji a ochroną danych klientów: istota i determinanty paradoksu personalizacji i prywatności w komunikacji marketingowej online
Okładka czasopisma Przegląd Politologiczny, nr 4, rok 2025
PDF

Słowa kluczowe

personalizacja
paradoks personalizacji i prywatności
ochrona prywatności
komunikacja marketingowa online

Jak cytować

Kaniewska-Sęba, A., & Pohl, A. (2025). W poszukiwaniu równowagi między dopasowaniem komunikacji a ochroną danych klientów: istota i determinanty paradoksu personalizacji i prywatności w komunikacji marketingowej online. Przegląd Politologiczny, (4), 199–212. https://doi.org/10.14746/pp.2025.30.4.14

Abstrakt

Artykuł zawiera rozważania na temat istoty oraz kluczowych determinant paradoksu personalizacji i prywatności (PPP) – napięcia odczuwanego przez konsumentów, którzy z jednej strony, oczekują zindywidualizowanych komunikatów marketingowych, a z drugiej – obawiają się utraty prywatności wynikającej z udostępniania danych niezbędnych do tworzenia takich przekazów. Odwołując się do teorii kalkulacji prywatności, wymiany społecznej oraz poziomu uogólnienia, artykuł konceptualizuje to zjawisko jako złożony proces, integrujący mechanizmy racjonalne, relacyjne i poznawczo-afektywne. Ukazuje również relacje pomiędzy PPP a innymi paradoksami prywatności w środowisku cyfrowym, a także rozszerza zestaw determinant tego zjawiska w porównaniu z wcześniejszą publikacją z 2023 roku. Wyniki analizy literatury wskazują, że utrzymanie optymalnej, tj. akceptowalnej przez konsumentów, równowagi między personalizacją komunikacji marketingowej online a ochroną danych wymaga nie tylko transparentnych i etycznych praktyk w zakresie przetwarzania informacji osobistych, lecz także głębszego zrozumienia czynników determinujących PPP, zależnych od cech, postaw, wiedzy i doświadczeń klientów. W podsumowaniu zawarto rekomendacje dotyczące projektowania spersonalizowanych komunikatów marketingowych w środowisku cyfrowym w celu ograniczenia PPP.

https://doi.org/10.14746/pp.2025.30.4.14
PDF

Bibliografia

Acquisti A., Brandimarte L., Loewenstein G. (2015), Privacy and human behavior in the age of information, „Science”, 347(6221), s. 509–514.

Acquisti A., Gross R. (2006), Imagined Communities: Awareness, Information Sharing, and Privacy on the Facebook, w: Privacy Enhancing Technologies, red. G. Danezis, P. Golle, PET 2006. Lecture Notes in Computer Science, vol. 4258, Springer, Berlin–Heidelberg.

Aguirre E., Mahr F. D., Grewal D., de Ruyter J. C., Wetzels M. G. M. (2015), Unraveling the personalization paradox: The effect of information collection and trust-building strategies on online advertisement effectiveness, „Journal of Retailing”, 91(1), s. 34–49.

Anaza N. A., Saavedra J. L., Hair J. F., Jr., Bagherzadeh R., Rawal M., Osakwe C. N. (2021), Customer-brand disidentification: Conceptualization,scale development and validation, „Journal of Business Research”, 133, s. 116–131.

Awad N. F., Krishnan M. S. (2006), The Personalization Privacy Paradox: An Empirical Evaluation of Information Transparency and the Willingness to Be Profiled Online for Personalization, „MIS Quarterly”, 30(1), s. 13–28, .

Bang H., Wojdynski B. W. (2016), Tracking users’ visual attention and responses to personalized advertising based on task cognitive demand, „Computers in Human Behavior”, 55, s. 867–876.

Bang H. J., Choi D., Wojdynski B. W., Lee Y. (2019), How the level of personalization affects the effectiveness of personalized ad messages: the moderating role of narcissism, „International Journal of Advertising”, 38, s. 1116–1138.

Bleier A., Eisenbeiss M. (2015), The importance of trust for personalized online advertising, „Journal of Retailing”, 91(3), s. 390–409.

Blau P. M. (1964), Exchange and power in social life, John Wiley &Sons, Inc., New York.

Boerman S. C., Kruikemeier S., Bol N. (2021), When is personalized advertising crossing personal boundaries?How type of information, data sharing, and personalized pricing influence consumer perceptions of personalized advertising, „Computers in Human Behavior Reports”, 4, s. 100–144.

Boerman S. C., Kruikemeier S., Zuiderveen Borgesius F. J. (2017), Online Behavioral Advertising: A Conceptual Framework and Research Agenda, “Journal of Advertising”, 46(3), s. 363–376.

Bol N., Dienlin T., Kruikemeier S., Sax M., Boerman S. C., Strycharz J., Helberger N., de Vreese C. H. (2018), Understanding the Effects of Personalization as a Privacy Calculus: Analyzing Self-Disclosure across Health, News, and Commerce Contexts, „Journal of Computer-Mediated Communication”, 23(6), s. 370–388.

Bright L. F., Lim H. S., Logan K. (2021), “Should I Post or Ghost?”: Examining how privacy concerns impact social media engagement in US consumers, „Psychology & Marketing”, 38(2), s. 1712–1722.

Brinson N. H., Eastin M. S., Cicchirillo V. J. (2018), Reactance to personalization: Understanding the drivers behind the growth of ad blocking, „Journal of Interactive Advertising”, 18(2), s. 136–147.

Brinson N. H., Eastin M. S. (2016), Juxtaposing the persuasion knowledge model and privacy paradox: An experimental look at advertising personalization, public policy and public understanding, „Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace”, 10(1), Article 7.

Chandra S., Verma S., Lim W. M., Kumar S., Donthu N. (2022), Personalization in personalized marketing: Trends and ways forward, „Psychology & Marketing”, 39(8), s. 1529–1562.

Chen X., Sun J., Liu H. (2022), Balancing web personalization and consumer privacy concerns: Mechanisms of consumer trust and reactance, „Journal of Consumer Behaviour”, 21(3), s. 572–582.

Cloarec J., Meyer-Waarden L., Munzel A. (2022), The personalization privacy paradox at the nexus of social exchange and construal level theories, „Psychology & Marketing”, 39(3), s. 647–661.

Cloarec J., Meyer-Waarden L., Munzel A. (2024). Transformative privacy calculus: Conceptualizing the personalization-privacy paradox on social media, „Psychology & Marketing”, 41(7), s. 1574–1596.

De Groot J. I. M. (2022), The personalization paradox in Facebook advertising: The mediating effect of relevance on the personalization-brand attitude relationship and the moderating effect of intrusiveness, „Journal of Interactive Advertising”, 22(1), s. 57–74.

Dinev T., McConnell A. R., Smith H. J. (2015). Informing privacy research through information systems, psychology, and behavioral economics: Thinking outside the “APCO” box, „Information Systems Research”, 26(4), s. 639–655.

Duralia O., Ogrean C., Țichindelean M., Țichindelean M. (2025), Decoding the Personalization-Privacy Paradox: From Thematic Scholarly Clusters to Practical Insights, „Studies in Business and Economics”, 20(2), s. 70–97.

Gironda J. T., Korgaonkar P. K. (2018), iSpy? Tailored versus invasive ads and consumers’ perceptions of personalized advertising, „Electronic Commerce Research and Applications”, 29, s. 64–77.

Hanson S., Carlson J., Pressler H. (2025), The Differential Impact of AI Salience on Advertising Engagement and Attitude: Scary Good AI Advertising, „Journal of Advertising Research”, 65(2), s. 190–201.

Hayes J. L., Brinson N. H., Bott G. J., Moeller C. M. (2021), The Influence of Consumer-Brand Relationship on the Personalized Advertising Privacy Calculus in Social Media, „Journal of Interactive Marketing”, 55(1), s. 16–30.

Jain G., Paul J., Shrivastava A. (2021), Hyper-personalization, cocreation,digital clienteling and transformation, „Journal of Business Research”, 124, s. 12–23.

John L. (2015), We say we want privacy online, but our actions say otherwise, Harvard Business Review, https://hbr.org/2015/10/we-say-we-want-privacy-online-but-our-actions-say-otherwise, 20.10.2025.

Jung A.-R., Heo J. (2024), How Did You Get My Information? The Influence of Personal Information Gathering Methods on Social Media Advertising Effectiveness, „International Journal of Human-Computer Interaction”, 40(20), s. 6579–6590.

Kaniewska-Sęba A. (2017), Personalizacja komunikacji marketingowej online – dopasowanie przekazu do oczekiwań klienta czy naruszenie jego prywatności?, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 18, z. 4, cz. 2 (Agile Commerce – technologie przyszłości), s. 211–225.

Kaniewska-Sęba A. (2023), Personalizacja komunikacji marketingowej online w kontekście zjawiska personalization-privacy paradox, „Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej”, 10, s. 115–126.

Karwatzki S., Dytynko O., Trenz M., Veit D. (2017), Beyond the personalization-privacy paradox: Privacy valuation, transparency features, and service personalization, „Journal of Management Information Systems”, 34(2), s. 369–400.

Kim H., Huh J. (2016), Perceived Relevance and Privacy Concern Regarding Online Behavioral Advertising (OBA) and Their Role in Consumer Responses, „Journal of Current Issues & Research in Advertising”, 38(1), s. 92–105.

Kumar A., Kumar D. V. S., Megha R. U. (2024), I know what you browsed last night! role of creepiness and persuasion knowledge on click intention of online behavioral advertising, „Decision” (0304–0941), 51(3), s. 303–319.

Labroo A. A., Patrick V. M. (2009), Psychological distancing: Why happiness helps you see the big picture, „Journal of Consumer Research”, 35(5), s. 800–809.

Lancelot C., Cases S. A., Russell C. A. (2019), Consumers’ Responses to Facebook Advertising across PCs and Mobile Phones. A Model for Assessing the Drivers of Approach and Avoidance of Facebook Ads, „Journal of Advertising Research”, 59(4), s. 414–432.

Laufer R. S., Wolfe M. (1977), Privacy as a Concept and a Social Issue: A Multidimensional Development Theory, „Journal of Social Issues”, 33(3), s. pp. 22–42.

Lee S., Moon W.-K., Song Y. G. (2025), Is It Transparent or Surveillant? The Effects of Personalized Advertising and Privacy Policy on Advertising Effectiveness, „Journal of Interactive Advertising”, 25(1), s. 1–21.

Li C., Liu J. (2017), A name alone is not enough: A reexamination of web-based personalization effect, „Computers in Human Behavior”, 72, s. 132–139.

McKee K. M., Dahl A. J., Peltier J. W. (2023), Gen Z’s personalization paradoxes: A privacy calculus examination of digital personalization and brand behaviors, „Journal of Consumer Behaviour”, Special Issue, s. 1–18.

Moore R. S., Moore M. L., Shanahan K. J., Mack B. (2015), Creepy marketing: Three dimensions of perceived excessive online privacy violation, „Marketing Management”, 25(1), s. 42–53.

Neumann N., Tucker C. E., Whitfield T. (2019), How Effective Is Third-Party Consumer Profiling and Audience Delivery? Evidence from Field Studies, „Forthcoming in Marketing Science – Frontier”.

Rust R. T., Chung T. S. (2006), Marketing Models of Service and Relationships, „Marketing Science”, 25(6), s. 560–580.

Saura J. R. (2024), Algorithms in Digital Marketing: Does Smart Personalization Promote a Privacy Paradox?, „FIIB Business Review”, 13(5), s. 499–502.

Segijn C. M., Strycharz J. (2025), Transparency, Awareness, and Privacy Cynicism: Exploring Appropriate Dataveillance for Personalized Advertising Through Qualitative Interviews, „Journal of Interactive Advertising”, 25(3), s. 272–284.

Segijn C. M., Van Ooijen I. (2020), Perceptions of techniques used to personalize messages across media in real time, „Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking”, 23(5), s. 329–337.

Strycharz J., van Noort G., Smit E., Helberger N. (2019), Consumer View on Personalized Advertising: Overview of Self-Reported Benefits and Concerns, w: Advances in Advertising Research X. European Advertising Academy, red. E. Bigne, S. Rosengren, Springer Gabler, Wiesbaden.

Sun H., Xie P., Sun Y. (2025), The Inverted U-Shaped Effect of Personalization on Consumer Attitudes in AI-Generated Ads: Striking the Right Balance Between Utility and Threat, „Journal of Advertising Research”, 65(2), s. 237–258.

Tam K. Y., Ho S. Y. (2006), Understanding the impact of web personalization on user information processing and decision outcomes, „MIS Quarterly”, 30(4), s. 865–890.

Tellis G. J., Yin E., Bell S. (2009), Global Consumer Innovativeness: Cross-Country Differences and Demographic Commonalities, „Journal of International Marketing”, 17, s. 1–22.

Trope Y., Liberman N. (2000), Temporal construal and time-dependent changes in preference, „Journal of Personality and Social Psychology”, 79(6), s. 876–889.

Utz S., Krämer N. C. (2009), The privacy paradox on social network sites revisited: The role of individual characteristics and group norms, „Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace”, 3(2), Article 2, https://cyberpsychology.eu/article/view/4223.

Voorveld H. A. M., Meppelink C. S., Boerman S. C. (2024), Consumers’ persuasion knowledge of algorithms in social media advertising: identifying consumer groups based on awareness, appropriateness, and coping ability, „International Journal of Advertising”, 43(6), s. 960–986.

Walrave M., Poels K., Antheunis M. L., Van den Broeck E., van Noort G. (2018), Like or dislike? Adolescents’ responses to personalized social network site advertising, „Journal of Marketing Communications”, 24(6), s. 599–616.

Weidig J., Kuehnl C. (2023), Improving the effectiveness of personalized recommendations through attributional cues, „Psychology & Marketing”, 40, s. 2559–2575.

Wessels B. (2012), Identification and the practices of identity and privacy in everyday digital communication, „New Media & Society”, 14, s. 1251–1268.

Zhu Y-Q., Kanjanamekanant K., Chiu Y-T. (2022), Reconcile the Personalization-Privacy Paradox: Exploring Privacy Boundaries in Online Personalized Advertising, „Journal of the Association for Information Systems”, 24(1), s. 294–316.