Political dispute in Poland in the eyes of Facebook slacktivists
PDF

Keywords

democracy crisis
hate speech
slacktivism
social media

How to Cite

Pawlak, P. (2021). Political dispute in Poland in the eyes of Facebook slacktivists. Przegląd Politologiczny, (1), 23–37. https://doi.org/10.14746/pp.2021.26.1.2

Abstract

This text is a report from research on selected aspects of the crisis of democracy in Poland. The problem of the analysis focuses on questions about the attitude of the participants in the political dispute towards opponents, the possibility (and method) of reaching an agreement and the assessment of the situation. I chose the area of analysis considering social media a transparent platform for political dispute (especially during the SARS-CoV-2 pandemic). The essence of the research was to find respondents clearly involved in the political dispute. I choose Facebook, among the other things, because this platform creates a place of many actively operating thematic groups which gathers supporters of particular political options. This fact facilitate reaching respondents with the preferred characteristics. The survey was conducted in the period 13/12/2020 to 25/01/2021 on the basis of the author’s form consisting of 15 questions. The research sample consists of 220 respondents: 126 women and 94 men aged 14 to 72 years old. Appropriately for the nature of the variables and the sample size, the contingency coefficient and the Kruskal-Wallis test were calculated, together with the statistical significance of the obtained results. All analyzes were performed on the basis of SPSS software version 26 and Microsoft Excel.

https://doi.org/10.14746/pp.2021.26.1.2
PDF

References

Almond G., Verba S. (1989), The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations, London.

Antoszewski A., Herbut R. (2001), Systemy polityczne współczesnego świata, Gdańsk.

Bierzanek R., Symonides J. (2005), Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa.

Dijk van J. (2010), Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, Warszawa.

Economist Intelligence 2019.

Habermas J. (2007), Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Warszawa.

Huntington S. (2006), Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa.

Kaniewska-Sęba A., Pająk-Patkowska B. (2017), Negative recommendation in social media – theoretical approach and case studies, „Przegląd Politologiczny”, nr 3, s. 45–60.

Milbrath L.W., Goel L. (1977), Political Participation: How and why Do People Get Involved in Politics, New York.

Mouffe Ch. (2005), Paradoks demokracji, Wrocław.

Pałubicka A. (2013), Gramatyka kultury europejskiej, Bydgoszcz.

Pariser E. (2011), The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You, London.

Pawlak P. (2014), Обобществление политических дискуссий на примере интернете: агрессия и поиск компромисса – анализ конкретного случая, „Известия Иркутского государственного университета. Серия психология”, t. 9, s. 57–68.

Pawlak P. (2016), Charakter dyskusji politycznej na portalach informacyjnych. Studium przypadku, „Studia Europaea Gnesnensia”, nr 13, s. 201–224.

Pawlak P., Strzelecki W. (2012), Deindywidualizacja w Sieci i w środowisku wielkomiejskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Studia Informatica”, nr 29, Szczecin.

Rybicki P. (1979), Struktura społecznego świata: studia z teorii społecznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Szczepankowski R. (2020), To jest wojna! Protestów ciąg dalszy, „Gazeta Wyborcza”, 2 listopada.

Wiatr J. (1999), Socjologia polityki, Warszawa.

Więckiewicz M. (2013), »Lubię to«, czyli angażuję się? Analiza typowanych dla slaktywizmu działań internetowych w odniesieniu do koncepcji »pokolenie leni«, w: Transformacje rzeczywistości. Przejawy aktywizmu w kulturze, mediach i polityce, red. M. Babecki, F. Pierzchalski, Kraków, s. 133–134.

Zuba K. (2015), Pomiędzy pragmatyzmem a radykalizmem. Ideologia w dobie postideologii, w: Ideologie doktryny ruchy społeczne i polityczne, eds. M. Marczewska-Rytko, W. Ziętara, Lublin.

Ahlgren M. (2020), Statystyki Facebooka dla 2020, https://www.websitehostingrating.com/pl/facebook-statistics/, Jan 2021.

Christensen H. (2011), Political activities on the Internet: Slacktivism or political participation by other means?, https://firstmonday.org/article/view/3336/2767, Feb 2021.

Democracy Indeks (2019), [w:] Economist Intelligence Unit, https://www.eiu.com/topic/democracy-index, Jan 2021.

Dziermański A. (2019), Twitter rezygnuje z reklam politycznych. Zupełnie inaczej niż Facebook, Telepolis, https://www.telepolis.pl/wiadomosci/aplikacje-i-rozrywka/twitter-reklamy-polityczne-facebook, Jan 2021.

Freedom House Reports (2020), Freedom House, https://freedomhouse.org/about-us/board-leadership, Jan 2021.

Hitlin P., Rainie L. (2019), Facebook Algorithms and Personal Data, Pew Research Center, https://www.pewresearch.org/internet/2019/01/16/facebook-algorithms-and-personal-data/, Jan 2021.

Jasińska A. (2020), Czy czeka nas wojna domowa, Rafał Trzaskowski – Ruch Wspólna Polska, https://www.facebook.com/groups/508009376719939/permalink/738590873661787, Jan 2021.

Kaczyński J. (2020), Oświadczenie Prezesa PiS, Wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego, Prawo i Sprawiedliwość, http://pis.org.pl/aktualnosci/oswiadczenie-prezesa-pis-wicepremiera-jaroslawa-kaczynskiego, 30.10.2020.

Kosiński M. (2017), https://www.vice.com/en/article/mg9vvn/how-our-likes-helped-trump-win, Jan 2021.

Press Freedom Index (2020), Reporters Without Borders, https://rsf.org/en/ranking/2020, Jan 2021.

Reporters Without Borders, 2020

Rogulski A. (2020), Użytkownicy social media w Polsce i na świecie, https://www.whysosocial.pl/uzytkownicy-social-media-w-polsce-i-na-swiecie/, Jan 2021.

Wenzel M. (2017), Media a poglądy polityczne, https://www.swps.pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/18355-media-a-poglady-polityczne, Jan 2021.