Abstract
Import facilities of liquefied natural gas at sea ports of EU Member States are well developed. LNG supplies increase energy security. Natural gas causes less air pollution during combustion than oil-based liquid fuels. Extending the use of LNG will improve ecological safety, therefore the considerations has focused on inland liquefied natural gas infrastructure. Two research questions were posed: is the EU pursuing to implement LNG as a motor fuel in inland waterway transport, are LNG refuelling points being built in inland ports? The methods of analysis and synthesis were used to solve the research problems. The article identifies the determinants of the development of the EU alternative fuels infrastructure were presented. The attention was paid to the environmental consequences of the intensive use of transport in various sectors of the economy. The necessity of replacing high-emission means of transport with low-emission ones was demonstrated, which must be accompanied by the creation of a network of LNG refuelling points. The structure of the refuelling point and the liquefied natural gas distribution system were characterized. Presented are the current design requirements for inland waterway vessel power plants and LNG bunkering at river ports. A case study of the implementation of liquefied natural gas for inland transport on the Rhine and Danube has been discussed. In conclusion, it was requested to accelerate the process of creating the EU’s LNG infrastructure, which is a precondition for the development of low-emission inland shipping.
References
Air pollution from the main sources / Air emission from maritime transport, 14.09.2020, https://ec.europa.eu/environment/air/sources/maritime.htm, 21.10.2020.
Biała Księga: Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu (2011), KOM(2011) 144 wersja ostateczna, Bruksela, 28.03.2011.
Borowiecki T., Dmoch M., Franczyk E., Gołębiowski A., Kowalik P., Ryczkowski J. (2013), Skroplony gaz ziemny (LNG). Właściwości i zastosowanie w przemyśle azotowym, „Przemysł Chemiczny”, nr 12.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/33/UE z dnia 21 listopada 2012 r. zmieniająca dyrektywę Rady 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych (2012), Dz. Urz. UE, L 327 z 27.11.2012.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (2014), (Tekst mający znaczenie dla EOG), Dz. Urz. UE, L 307 z 28.10.2014.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiająca wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniająca dyrektywę 2009/100/WE i uchylająca dyrektywę 2006/87/WE (2016), Dz. Urz. UE, L 252 z 16.09.2016.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Plan działania prowadzący do przejścia na konkurencyjną gospodarkę niskoemisyjną do 2050 r. (2011), KOM(2011) 112 wersja ostateczna, Bruksela, 8.03.2011.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Czysta energia dla transportu: europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych (2013), COM(2013) 17 final, Bruksela, 24.01.2013.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego: Strategia ramowa na rzecz stabilnej unii energetycznej opartej na przyszłościowej polityce w dziedzinie klimatu (2015), COM(2015) 80 final, Bruksela, 25.02.2015.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie strategii UE dotyczącej skroplonego gazu ziemnego i magazynowania gazu (2016a), COM(2016) 49 final, Bruksela, 16.02.2016.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej (2016b), COM(2016) 501 final, Bruksela, 20.07.2016.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europa w ruchu. Program działań na rzecz sprawiedliwego społecznie przejścia do czystej, konkurencyjnej i opartej na sieci mobilności dla wszystkich (2017a), COM(2017) 283 final, Bruksela, 31.05.2017.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: W kierunku jak najpowszechniejszego wykorzystania paliw alternatywnych – plan działania dotyczący infrastruktury paliw alternatywnych przyjęty na podstawie art. 10 ust. 6 dyrektywy 2014/94/UE, uwzględniający ocenę krajowych ram polityki na podstawie art. 10 ust. 2 dyrektywy 2014/94/UE (2017b), COM(2017) 652 final, Bruksela, 8.11.2017.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Osiągnięcie mobilności niskoemisyjnej. Unia Europejska, która chroni naszą planetę, wzmacnia pozycję konsumentów oraz broni swojego przemysłu i pracowników (2017c), COM(2017) 675 final, Bruksela, 8.11.2017.
Liquefied Natural Gas – alternative fuel for transportation expanding into Danube region (2018), Workshop on Modernization of Danube Vessels Fleet Vienna, 18 April 2018, https://indanube.eu/wp-content/uploads/sites/4/2018/04/20180418_09_LNG-expanding-into-Danube-region_Seitz.pdf, 16.10.2020.
LNG plant to fuel ships and trucks under construction in Antwerp, 21.01.2020, http://www.ngvjournal.com/s1-news/c7-lng-h2-blends/lng-facility-to-fuel-ships-and-trucks-under-construction-in-the-port-of-antwerp/, 16.10.2020.
Luga V., Dudǎu R. (2018), The Outlook for natural gas in Romania and proposals for its value-added capitalization, Report, June.
Romania – Energy – export.gov, 25.07.2019, https://www.export.gov/apex/article2?id=Romania-Energy, 21.10.2020.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE (2013), (Tekst mający znaczenie dla EOG), Dz. Urz. UE, L 348 z 20.12.2013.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 z dnia 14 września 2016 r. w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych oraz homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1024/2012 i (UE) nr 167/2013 oraz zmieniające i uchylające dyrektywę 97/68/WE (2016), (Tekst mający znaczenie dla EOG), Dz. Urz. UE, L 252 z 16.09.2016.
Skarżyński M. (2019), Terminale LNG a bezpieczeństwo energetyczne państw śródziemnomorskich Unii Europejskiej, Wydawcy: Fundacja na Rzecz Czystej Energii, Wydawnictwo Naukowe FNCE, Poznań.
Skarżyński M. (2018), Terminale LNG w polityce energetycznej państw nadbałtyckich Unii Europejskiej, Wydawca Fundacja na Rzecz Czystej Energii, Poznań.
Skarżyński M. (2020), Terminale LNG w strategii bezpieczeństwa energetycznego państw atlantyckich i czarnomorskich Unii Europejskiej, Wydawca Fundacja na Rzecz Czystej Energii, Wydawnictwo Naukowe FNCE, Poznań.
Śródlądowy transport wodny w Europie: od 2001 r. nie odnotowano znaczącego wzrostu udziału w przewozach ani istotnej poprawy żeglowności (2015), Europejski Trybunał Obrachunkowy, Luksemburg.