Police In-Between Apoliticality and Politicality
PDF

Keywords

apoliticality of the police
politicality of the police
Weber’s theory of bureaucracy
patronage system
theoretical tool

How to Cite

Bäcker, R. (2023). Police In-Between Apoliticality and Politicality. Przegląd Politologiczny, (4), 5–15. https://doi.org/10.14746/pp.2022.27.4.1

Abstract

The paper aims to construct a theoretical tool that allows for possible precise location of relations between the police and the ruling elite in a given country. Their relationship is between the ideal types of apoliticality and politicality. The five stages of the relationship between the ruling elite and the bureaucracy on a continuum between the ideal type of the apolitical Weberian bureaucracy and its antinomic ideal type of politicised system of patronage can be arranged as follows: self-regulation, personal independence, uncertainty, loyalty, and enhanced loyalty. The empirical usefulness test of these stages scheme consisting in the case study of one state characterised by a large range of autocratic and democratic regimes evolution (thus post-war Poland) was positive. Relations between the police, or more precisely: the Citizens’ Militia, in the period of the Polish People’s Republic can be defined as being at the stage of enhanced, double loyalty. In the period of the Third Polish Republic, relations between the police and the ruling elites can be placed at the fourth stage – loyalty. The few attempts to change this type of relationship and move to the stage of self-regulation or personal independence remained at the level of ineffective and temporary attempts at best.

https://doi.org/10.14746/pp.2022.27.4.1
PDF

Funding

This research paper is a result of the research project Civil Disorder in Pandemic-ridden European Union. It was financially supported by the National Science Centre, Poland [grant number 2021/43/B/HS5/00290].

References

Bäcker R. (2011), Nietradycyjna teoria polityki, Toruń.

Bäcker R. (2019), Methodology of Political Science. The case of eurasianism, „Przegląd Politologiczny”, no. 3. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2019.24.3.6

Baddeley S., James K. (1987), From political neutrality to political wisdom, “Politics”, vol. 7, no. 2. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9256.1987.tb00262.x

Beetham D. (2018), Max Weber and the theory of modern politics, John Wiley & Sons.

Bloch M. (1981), Społeczeństwo feudalne, PWN, Warszawa.

Bozeman B., Sarewitz D. (2005), Public values and public failure in US science policy, “Science and Public Policy”, vol. 32, no. 2. DOI: https://doi.org/10.3152/147154305781779588

Bruun H. H. (2001), Weber on Rickert: From value relation to ideal type, “Max Weber Studies”.

Burnetko K. (2003), Służba cywilna w III RP: punkty krytyczne, https://www.batory.org.pl/ftp/program/przeciw-korupcji/publikacje/sluzba_cywilna.pdf, 07.08.2022.

Chubin D. E., Hackett E. J. (1990), Peerless science: Peer review and US science policy, Suny Press. DOI: https://doi.org/10.1063/1.2810292

Czop A., Sokołowski M. (2013), Historia polskich formacji policyjnych od II wojny światowej do czasów współczesnych, „Kultura Bezpieczeństwa. Nauka – Praktyka – Refleksje”, no. 13.

Fraenkel E. (1943, last edition 2018), The dual state: a contribution to the theory of dictatorship, Oxford University Press.

Gadowska K. (2009), Działania pozorne: problem upolitycznienia procesu obsady wyższych stanowisk w służbie cywilnej w Polsce, „Przegląd Socjologiczny”, vol. 58, no. 1.

Kacprzak I. (2020), W służbie cywilnej rządzi klucz partyjny. Ministerstwa i Kancelaria Premiera nie ogłaszają konkursów na wysokie stanowiska, 16.09.2020, „Rzeczpospolita”, https://www.rp.pl/polityka/art525571-w-sluzbie-cywilnej-rzadzi-klucz-partyjny, 07.08.2022.

Karłowicz Z. (b.d.), „Solidarność” – Milicja Obywatelska, https://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/solidarnosc-milicja-obywatelska-mo/, 08.08.2022.

Kłoskowska A. (1998), Biurokracja, in: Encyklopedia socjologii, T. I, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Lichwa A. (2017), Wybrane zagadnienia dotyczące działalności Milicji Obywatelskiej na Dolnym Śląsku w latach 1945–1949, „Folia Iuridica Universitatis Wratislaviensis”, vol. 6, no. 2.

Majchrzak G. (b.d.), Związek Zawodowy Funkcjonariuszy MO, in: Encyklopedia Solidarności, https://encysol.pl/es/encyklopedia/hasla-rzeczowe/14856,Zwiazek-Zawodowy-Funkcjonariuszy-Milicji-Obywatelskiej.html, 08.08.2022.

Majchrzyk K. (2020), Funkcjonowanie Wydziału Administracyjnego KW PZPR w Lublinie w latach 1957–1975 ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru nad wymiarem sprawiedliwości, „Wschodni Rocznik Humanistyczny”, vol. 17, no. 1.

Majer P. (2021), Próba powołania Związku Zawodowego Funkcjonariuszy Milicji Obywatelskiej w 1981 roku i współczesne spory związane z tą inicjatywą, „Echa Przeszłości”, vol. XXII, no. 1. DOI: https://doi.org/10.31648/ep.6718

Mayntz R., Derlien H.-U. (1989), Party patronage and politicization of the West German administrative elite 1970–1987: toward hybridization?, “Governance”, vol. 2, no. 4. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0491.1989.tb00099.x

McCulloch A. D. (2016), Charisma and Patronage: Reasoning with Max Weber, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315571324

Misiuk A. (2018), Policja Polska w świetle wypowiedzi komendantów głównych Policji w latach 1990–2018, „Securitologia”, no. 1.

Otrębski M. (2008), Apolityczność policji. Nakaz prawny czy zobowiązanie moralne władzy państwowej?, „Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka”, special issue.

Rak J. (2021a), Framing enemies by the state television: delegitimization of anti-government protest participants during the first wave of the pandemic in Poland, “Journal of Contemporary Central and Eastern Europe”, vol. 29, no. 2–3. DOI: https://doi.org/10.1080/25739638.2021.2007601

Rak J. (2021b), Policing anti-government protests during the coronavirus crisis in Poland: Between escalated force and negotiated management, “Teorija in Praksa”, no. 58. DOI: https://doi.org/10.51936/tip.58.specialissue.598-615

Rak J., Bäcker R. (2022), Victories and defeats of quasi-militant democracies in post-communist Europe, in: Neo-militant Democracies in Post-communist Member States of the European Union, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003245162

Rex J. (1977), Value-relevance, scientific laws, and ideal types: The sociological methodology of Max Weber, “Canadian Journal of Sociology/Cahiers canadiens de sociologie”. DOI: https://doi.org/10.2307/3340569

Solarz P. (2013), Biurokracja w funkcjonowaniu aparatu państwowego w Polsce po 1989 roku, Vizja Press & IT.

Sprengel B. (2019), Generałowie Policji, WN UMK, Toruń.

Szczepaniak I. (2022), Policja a protesty Strajku Kobiet–perspektywa kryminologiczno-socjologiczna: Police vs. protests of Women’s Movement in Poland – criminological and sociological perspective, “Archiwum Kryminologii”, ahead-of-print.

Triantafillou P. (2015), The politics of neutrality and the changing role of expertise in public administration, “Administrative Theory & Praxis”, vol. 37, no. 3. DOI: https://doi.org/10.1080/10841806.2015.1053362

Udy Jr. S. H. (1959), Bureaucracy and Rationality in Weber’s Organization Theory: An Empirical Study, “American Sociological Review”. DOI: https://doi.org/10.2307/2088566

Weber M. (1991), Essays in sociology, in: eds. H. Gerth, W. Mills, Psychology Press.

Weber M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo, Warszawa.

Wójcik P. (2020), Nastał urzędniczy fast food. Jak PiS osłabia niezależność służby cywilnej, 29.11.2020, „Gazeta Prawna”, https://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/1497480,sluzba-cywilna-urzednik-mianowany-administracja-publiczna-niezaleznosc.html, 07.08.2022.