Theoretical Categories for Analysing the Political Thinking Structures of the Taliban
PDF (Język Polski)

Keywords

political thinking
religious thinking
cultural attitudes
claims to legitimacy
Afghanistan

How to Cite

Rak, J., Bäcker, R., Rezmer, K., & Skrzypek, M. (2024). Theoretical Categories for Analysing the Political Thinking Structures of the Taliban. Przegląd Politologiczny, (1), 77–89. https://doi.org/10.14746/pp.2024.29.1.7

Abstract

This article aims to propose a set of theoretical categories for analyzing political thinking structures distributed by the Taliban after the war in Afghanistan. It includes three groups of ideal types that enable researchers to identify and classify different aspects of these structures used to formulate legitimacy claims. They are religious and political; tribal and post-tribal thinking; nativism, contra-acculturation, vitalism, and autonegativism. Although the scope of their application significantly exceeds the exploration of the indicated research field, they are useful to understand the changes in the contemporary political scene in Asia and carefully forecast the direction of changes in the Afghan political system. These structures are used by the Taliban to generate social legitimacy for their rule and the shaped political system, i.e., to gain support for the current government from the ruled population and to model the acceptance of its policies, institutions, and values. They constitute specific legitimacy claims that, apart from the use of repression and cohesion of the ruling elite, form one of the stability pillars of a political regime. They can be treated as legitimizing structures underlying the constructed political order.

https://doi.org/10.14746/pp.2024.29.1.7
PDF (Język Polski)

References

Antonio R. J. (2000), After Postmodernism: Reactionary Tribalism, „American Journal of Sociology”, vol. 106, nr 1. DOI: https://doi.org/10.1086/303111

Bashar I. (2021), Rise of the Taliban in Afghanistan, „Counter Terrorist Trends and Analyses”, vol. 13, nr 4.

Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Bäcker R. (2020), Myślenie polityczne Jarosława Kaczyńskiego, w: Wokół teoretycznych i praktycznych aspektów stosunków międzynarodowych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Mieczysławowi Stolarczykowi, red. T. Kubin, J. Łapaj-Kucharska, T. Okraska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Bäcker R. (2021), Krzysztof Bosak’s Political Views: Targeting Enemies in Anti-Democratic Political Thinking, „Przegląd Politologiczny”, vol. 3. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2021.26.3.4

Cholewa M., Gilski M. (2012), Myślenie magiczne i myślenie religijne a wychowanie, w: Filozoficzny i teologiczny wymiar sprawności moralnych, red. I. Jazukiewicz, E. Kwiatkowska, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.

Connah L. (2021), US Intervention in Afghanistan: Justifying the Unjustifiable?, „South Asia Research”, vol. 41, nr 1. DOI: https://doi.org/10.1177/0262728020964609

Council on Foreign Relations (2021), The U.S. War in Afghanistan 1999–2021, https://www.cfr.org/timeline/us-war-afghanistan, 31.02.2022.

Czaplińska N. (2021), W Afganistanie monopol na władzę mają terroryści. Talibowie ogłaszają skład rządu, https://salamlab.pl/pl/w-afganistanie-monopol-na-wladze-maja-terrorysci-talibowie-oglaszaja-sklad-rzadu/, 16.04.2022.

Czerniejewska M. (2008), Sytuacja w Afganistanie po obaleniu reżimu talibów, „Studia Bliskowschodnie pod honorowym patronatem prof. dra hab. Janusza Daneckiego”, vol. 2, nr 2.

Fox J. (2018), An Introduction to Religion and Politics, Routledge, London–New York. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315183787

Gerschewski J. (2013), The Three Pillars of Stability: Legitimation, Repression, and Co-optation in Autocratic Regimes, „Democratization”, vol. 20, nr 1. DOI: https://doi.org/10.1080/13510347.2013.738860

Glatzer B. (1998), Is Afghanistan on the Brink of Ethnic and Tribal Disintegration?, w: Fundamentalism Reborn? Afghanistan and the Taliban, red. W. Maley, Hurst & Company, London.

Grauvogel J., Von Soest C. (2014), Claims to Legitimacy Count: Why Sanctions Fail to Instigate Democratisation in Authoritarian Regimes, „European Journal of Political Research”, vol. 53, nr 4. DOI: https://doi.org/10.1111/1475-6765.12065

Instytut Nowej Europy, Azja Centralna wobec nowego porządku w Afganistanie, https://ine.org.pl/azja-centralna-wobec-nowego-porzadku-w-afganistanie/, 11.04.2022.

Herskovits M. J. (1960), Man and His Works: The Science of Cultural Anthropology, Alfred A. Knopf, New York.

Hobsbawm E. J. (1971), Primitive Rebels: Studies in Archaic Forms of Social Movement in the 19th and 20th Centuries, Manchester University Press, Manchester.

Jureńczyk Ł. (2007), Fundamentalizm muzułmański afgańskich talibów i ich stosunek do innych religii, „Polityka i Społeczeństwo”, vol. 4.

Kamali M. H. (1985), Law in Afghanistan: A Study of the Constitutions, Matrimonial law and the Judiciary, Brill Publishers, Leiden. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004492905

Krzyżanowski M. (2021), Talibowie, NATO, mudżahedini – Afganistan w obliczu eskalacji konfliktu, https://www.academia.edu/39997643/Talibowie_NATO_mudżahedini_-_Afganistan_w_obliczu_eskalacji_konfliktu, 11.04.2022.

Kryszczak P. (2021), Szykuje się polowanie na homoseksualistów w Afganistanie. Talibowie dysponują listą celów osób LGBT+, https://niezalezna.pl/417101-szykuje-sie-polowanie-na-homoseksualistow-w-afganistanie-talibowie-dysponuja-lista-celow-osob-lgbt, 11.04.2022.

Lazari A. (red.) (1995), Mentalność rosyjska. Słownik, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.

Linton R. (1943), Nativistic Movements, „American Anthropologist”, vol. 45, nr 2. DOI: https://doi.org/10.1525/aa.1943.45.2.02a00070

Machoń H. (2014), Co to jest myślenie religijne. Koncepcja motywów religijności, „Świat i Słowo” vol. 12, nr 2.

Mafeje A. (1971), The Ideology of ‘Tribalism’, „The Journal of Modern African Studies”, vol. 9, nr 2. DOI: https://doi.org/10.1017/S0022278X00024927

Maffesoli M. (1995), The Time of the Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society, Sage, London. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446222133

Miakhel S. (1995), Understanding Afghanistan: The Importance of Tribal Culture and Structure in Security and Governance, „Asian Survey”, vol. 35, nr 7.

Murtazashvili J. B., Murtazashvili I. (2021), Land, the State, and War: Property Institutions and Political Order in Afghanistan, Cambridge University Press, New York. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108642217

Nowicka E. (1972), Bunt i ucieczka. Zderzenie kultur i ruchy społeczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Peters G. (2010), Crime and Insurgency in the Tribal Areas of Afghanistan and Pakistan, West Point, Harmony Program The Combating Terrorism Center at West Point. DOI: https://doi.org/10.21236/ADA536511

Pilch A. (2010), Fundamentalizm muzułmański. Determinanty zjawiska w Azji Centralnej, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego”, vol. 1.

Popper K. (1945), The Open Society and Its Enemies, George Routledge & Sons, London.

Reykowski J. (1984), Logika walki: szkice z psychologii konfliktu społecznego w Polsce, Książka i Wiedza, Warszawa.

Sadkiewicz S. (2021), ISIS w Afganistanie to duży problem talibów. I nie tylko, http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/35448?t=ISIS-w-Afganistanie-to-duzy-problem-talibow-I-nie-tylko, 12.04.2022.

Sahrasad H., Chaidar A., Bayhaki I., Tabrani D., Mulky M. A., Ridwan M. (2021), Taliban in Afghanistan, Present and Future: In Search of an Inclusive, Peaceful, Welfare and Sovereign Nation State?, „Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences”, vol. 4, nr 4.

Schatz E. (2006), Access by Accident: Legitimacy Claims and Democracy Promotion in Authoritarian Central Asia, „International Political Science Review”, vol. 27, nr 3. DOI: https://doi.org/10.1177/0192512106064463

Tannenberg M., Bernhard M., Gerschewski J., Lührmann A., von Soest C. (2021), Claiming the Right to Rule: Regime Legitimation Strategies from 1900 to 2019, „European Political Science Review”, vol. 13, nr 1. DOI: https://doi.org/10.1017/S1755773920000363

Walicki A. (2013), Dwa oblicza Hercena: filozofia wolności i „rosyjska idea”, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”, vol. 3.

Yilmaz I., Caman M. E., Bashirov G. (2020), How an Islamist Party Managed to Legitimate Its Authoritarianization in the Eyes of the Secularist Opposition: The Case of Turkey, „Democratization”, vol. 27, nr 2. DOI: https://doi.org/10.1080/13510347.2019.1679772