Abstract
As compared to other Arab countries, Syria has quite a complex ethnic and religious structure. One can mention such ethnoses as Arabs, Kurds, Armenians, Assyrians, Turkmenians and more. Although Islam is the predominant religion, different types of Christianity and Judaism can also be found there. The author’s aim is to present the antagonisms between selected national and religious groups. The main issue is showing the different aspects of these groups’ involvement in the Arab Spring in Syria, for examplethe escalation of the conflict between the Sunnites and Alavites and its consequences for other groups. A conflict that lasts too long may increase the threat of Islamization by extremist groups. This could lead to a long-lasting crisis and destabilization of the country, which could cause a large-scale civil war as times goes by.
References
Abu al-Alaa A. (2012), Państwo alawickie, ostatni azyl Asada (Al-dawla al.-al-awiya we melazal-Asad al-ahir) 20.12.2012, http://www.aljazeera.net/news/pages/91051023-ac35-4c5c-af99-1408ac0d4276, 25.12.2013.
Abu Zeyd A. (2012a), Dzieci syryjskie: Nie będziemy się bawić z alawickimi dziećmi, nawet je zabijemy (Atfal suriyun: len nelaab maa atrabina alalawiyn bel seneqtuluhom), 6.12.2012, http://www.elaph.com/Web/NewsPapers/2012/9/759560.html?entry=editorchoice, 25.12.2013.
Abu Zeyd A. (2012b), Plan Asada: Utworzenie państwa alawickiego mającego dostęp do szyitów w Libanie (Hutatat al-Assad: inkifa ila dawla alawiya wesiqet alsila bi Sziet Lubna), http://www.elaph.com/Web/NewsPapers/2012/9/759809.html, 25.12.2013.
Abu Zeyd A. (2012c), Państwo alawickie w Syrii kształtuje się ze stolicą w Latakii (Al-dawlaal-alawiya teteszekkel fi suria we asimetuha al-lazyqia), 15.11.2012, http://www.elaph.com/Web/NewsPapers/2012/6/744188.html?entry=editorchoice, 25.12.2013.
Broka H. (2012), Syryjscy Kurdowie: Naród odroczony w odroczonej Syrii, 03.12.2012, http://www.elaph.com/Web/opinion/2012/12/777645.html?entry=opinion, 25.12.2013.
Dane ONZ dotyczące liczby zabitych w Syrii, styczeń 2013, http://www.bbc.co.uk/arabic/middleeast/2013/01/130102_syria_un.shtml, 25.12.2013.
Druzowie z prowincji al-suwayda a reżim Assada (Druz al-suwayda we nizam al-Assad), „Asharq
Alawsat”, nr 12214, 7.05.2012, http://www.aawsat.com/details.asp?section=4&article=676141&issueno=12214#.UQrm0vLdhss, 25.12.2013.
Estih P. (2012), Syryjska Rada Narodowa wzywa chrześcijan do zaangażowania się w syryjską rewolucję (Al-majlees al-watani al-suri yahis mesihiyi suria Ala al-inhirat fi al-sawra), „Asharq Alawsat” nr 12358, 28.09.2012, http://aawsat.com/details.asp?section=4&article=697339&issueno=12358#.UQrYxPLdhss, 25.12.2013.
FerhanL. (2012), Chrześcijanie w Syrii są zaniepokojeni i brakuje im bezpieczeństwa (Mesihiyu suria y uaanune a l-q e leq we inaaidam al-amem), http://www.elaph.com/Web/news/2012/5/735413.html, 25.12.2013.
Ferhan L. (2013), Wojna religijna między alawitami i sunnitami szaleje w syryjskich wioskach (Al-harb al-diniye beine al-alawiyn we As-sunna testair fi al-qura al-suriya), 7.01.2013, http://www.elaph.com/Web/news/2013/ 1/784777.html?entry=Syria, 25.12.2013.
Friedman Th. (2013), Iron Empires, Iron Fists, Iron Domes, http://www.nytimes.com/2012/12/05/opinion/iron-empires-iron-fists-iron-domes.html?_r=0, 25.12.2013.
Hayder R. (2012), Kim są alawici? (Men hom alalawiyun?), 15.12.2012. http://www.pydrojava.net/ara/index.php?option=com_content&view=article&id=1800:2011-11-07-09-33-09&catid=41:2011-07-10-19-20-19&Itemid=62, 25.12.2013.
Hwaudża S. (2012), Mniejszości w Syrii i zróżnicowanie stanowiska wobec powstania ludowego (Al-eqeliyat fi suria we tebayen al-almawqif mni al-intifada al-szabiya), 15.09.2012, http://www.globalarabnetwork.com/studies/6405-2011-11-24-11-13-50, 25.12.2013.
Jomma F. (2001), Kurdowie i Kurdystan, Gdańsk.
Konflikty religijne w Syrii przeniosły się do wiosek (Al-siraat al-diniye fi suriya tenteqil ila al-qura), 6.01.2013. http://www.moheet.com, 25.12.2013.
MacFarquhar N. (2012), Rozłam w drodze wśród alawitów w Syrii (Al-inqisam yuwasil tariquh beyne al-alawiyin fi surya), „Asharq Alawsat”, nr 12249, 11.06.2012, http://www.aawsat.com/details.asp?section=4&article=681336&issueno=12249#.UQWV3PLdhss, 25.12.2013.
Majeed A. (2012a), Syryjscy chrześcijanie czują wymiar islamskiego ekstremizmu, który odstrasza ich od przyszłości (Al-mesihiyum al-suriyun yelmisun buaadan islamiyen mutatarifen yuhayifihm min al-mustaqbal), 23.08.2012, http://www.elaph.com/Web/news/2012/8/756786.html?entry=Syria, 25.12.2013.
Majeed A. (2012b), Emigracja Ormian grozi zniknięciu jednego z najważniejszych elementów syryjskiego społeczeństwa (Nzuh al-armen yuhadid bi ihtifa ahed ehm mukewinat al-mudżtamaa al-suri), 13.09.2012, http://www.elaph.com/Web/news/2012/12/779709.html?entry=Syria, 25.12.2013.
Majeed A. (2012c), Asadstoiprzed opcjami wszystkie noszą smak goryczy (Al-asedyuwadżehheyarat kuluha tamil taam al-marara), 26.09.2012, http://www.elaph.com/Web/news/2012/12/782177.html?entry=Syria, 25.12.2013.
Petrosian P. (2012), Wzywam do organizowania i uzbrojenia chrześcijan w Syrii pod hasłem „wolności i demokracji” (Utalibu tanim we tesli al-mesihiyin fi suriatahte si’ar „al-hurriya we al-dimokratiya), 24.08.2012, http://www.elaph.com/Web/opinion/2012/8/757004.html?entry=asdaa, 25.12.2013.
Sheterian F. (2013), Kurdowie syryjscy i geografia, która nimi rządzi (Akrad suria we al-gografia al-latitahkumuhom), „Al-Hayat”, 6.01.2013, http://alhayat.com/Details/469457,25.12.2013.
Syryjskie mniejszości i społeczności (Al-tawaif we al-eqeliyat fi suria), 12.09.2012.
Van Dam N. (1995), Rywalizacja o władzę w Syrii (Al-siraa ala al-sulta fi suria), Kair.