Z mównicy do piaskownicy. Infantylizacja kampanii wyborczej d o polskiego parlamentu (2023) na skutek mediatyzacji
Okładka czasopisma Przegląd Politologiczny, nr 4, rok 2024
PDF (English)

Słowa kluczowe

infantylizacja
konflikt
mediatyzacja
kampania wyborcza
komunikacja polityczna

Jak cytować

Mateja, M. (2024). Z mównicy do piaskownicy. Infantylizacja kampanii wyborczej d o polskiego parlamentu (2023) na skutek mediatyzacji. Przegląd Politologiczny, (4), 201–220. https://doi.org/10.14746/pp.2024.29.4.13

Abstrakt

Niniejszy artykuł analizuje zjawisko infantylizacji w kampanii wyborczej do polskiego parlamentu w 2023 roku. Infantylizacja jest konsekwencją mediatyzacji polityki, procesu, który przekształcił rywalizację wyborczą w spektakl, jednocześnie dostosowując komunikację polityczną do logiki mediów masowych. Część wprowadzająca artykułu nakreśla kontekst wyborczy, podczas którego politycy celowo wzniecali konflikty, aby wywołać silne emocje, zachęcając tym samym media do angażowania się i wzmacniania tych postaw za pomocą uproszczonych i skonwencjonalizowanych narracji. Druga część tekstu odnosi się do teoretycznych podstawy infantylizacji. Identyfikuje kilka mechanizmów przyczyniających się do tego zjawiska, w tym mediatyzację, która przekształciła działania polityczne i komunikację, redukując je do uproszczonych, emocjonalnie naładowanych komunikatów. W trzeciej części omówiono ramy metodologiczne, szczegółowo opisując wykorzystanie analizy dyskursu i narracji do analizy medialnych relacji z konfliktów politycznych. Ustalenia autorki pokazują, w jaki sposób różne media konstruowały narracje na temat prowokowanych konfliktów.

https://doi.org/10.14746/pp.2024.29.4.13
PDF (English)

Bibliografia

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., (1997), Psychologia społeczna, Zysk i Sp-ka, Poznań.

Bäcker R. i in. (2016), Metodologia badań politologicznych, PTNP, Warszawa.

Barker Ch. (2005), Studia kulturowe. Teoria i praktyka, transl. A. Sadza, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Blackbourn D. (1987), Politics as Theatre: Metaphors of the Stage in German History, 1848–1933, “Transactions of the Royal Historical Society”, vol. 37, pp. 149–167. DOI: https://doi.org/10.2307/3679155

Bogunia-Borowska M. (2006), Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych, in: Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, ed. M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Brzoza K. (2014), Entertainizacja polityki, „Zeszyty Prasoznawcze”, vol. 57, no. 2(218).

Dąbrowska I. (2024), Technologia deepfake w kampanii parlamentarnej w Polsce w 2023 roku, „Studia Politologiczne”, no. 74, pp. 54–72. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.3

Esteban J., Schneider G. (2008), Polarization and Conflict: Theoretical and Empirical Issues, “Journal of Peace Research”, vol. 45, Issue 2. DOI: https://doi.org/10.1177/0022343307087168

Fordoński A. Ł. (2024), Problematyka agrarna w polskiej kampanii parlamentarnej w 2023 roku, „Studia Politologiczne”, vol. 74, pp. 196–216. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.11

Goffman E. (2020), Człowiek w teatrze życia codziennego, transl. H. Datner-Spiewa, P. Spiewak, ALETHEIA, Warszawa.

Grębosz M., Siuda D., Szymański G. (2016), Social media marketing, Wydawnictwo PŁ, Łódź.

Jachimowski M. (2009), Przestrzeń medialna a przestrzeń polityczna. Krótkie wprowadzenie do problemu, in: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Jamielniak D. (2013), Netnografia, czyli etnografia wirtualna – nowa forma badań etnograficznych, „Prakseologia”, no. 154.

Jasielska A., Maksymiuk R. M. (2010), Wpływ infantylizacji kultury na zmiany w społeczeństwie konsumpcyjnym, „Kultura i Społeczeństwo”, no. 2. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2010.54.2.1

Kolczyński M. (2009), Komunikacyjny efekt „jo-jo” – propagandyzacja polskiego marketingu politycznego, in. Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Kulas P. (2014), Narracja jako przedmiot badań oraz kategoria teoretyczna w naukach społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, no. 4.

Lesińska-Staszczuk M. (2024), Prawa kobiet w parlamentarnej kampanii wyborczej w Polsce w 2023 r., „Polityka i Społeczeństwo”, vol. 22(2), pp. 145–157. DOI: https://doi.org/10.15584/polispol.2024.2.10

Lisowska-Magdziarz M. (2006a), Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Lisowska-Magdziarz M. (2006b), Dyskurs – semiotyka – wspólnota interpretacyjna. W stronę modelu zintegrowanego instrumentarium badań nad zawartością mediów, „Global Media Journal-Polish Edition”, no. 1.

MAT, „Nie ma linii redakcyjnych, jest prawda”. Taka teza jest nadmiernym uproszczeniem, https://www.press.pl/tresc/77306,_nie-ma-czegos-takiego-jak-linie-redakcyjne_-jest-prawda__-taka-teza-jest-nadmiernym-uproszczeniem?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2cxu96cBfjPRhum0Gm6Ia4bw5VYm7l_Ce2EbjBcTMk1OEv35HVMnibo58_aem_N0bP0m3dqS9V76jnXErMpg, 30.07.2024.

Mateja M. (2015), Między newsem a mitem. Prasa wobec śmierci polityka, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Mautner G. (2011), Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych, in: Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, eds. R. Wodak, M. Krzyżanowski, transl. D. Przepiórkowska, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, pp. 51–81.

McCombs M. (2008), Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, transl. B. Radwan, Wydawnictwo UJ, Kraków.

McQuail D. (2007), Teoria komunikowania masowego, PWN, Warszawa.

Michalczyk S. (2009), Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, in: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Miller P. (2012), Wprowadzenie do obserwacji online: warianty i ograniczenia techniki badawczej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 8, no 1, pp. 76–97. DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.1.05

Mroczka E. (2009), Infantylizacja jako istotny rys tożsamości zawodowej nauczycieli wczesnej edukacji, „Forum Oświatowe”, no. 2(41).

Musiał-Karg M. (2024), Alternatywne metody głosowania w opiniach Polaków głosujących poza granicami państwa, „Studia Politologiczne”, vol. 74, pp. 115–139. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.7

Ostrowska M. (2017), Konflikty w pracy – ich przyczyny i sposoby rozwiązywania, „Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka”, no. 9, pp. 12–15.

Pacześniak A. (2024), Strategie opozycyjnych partii politycznych w warunkach zaburzenia demokratycznych reguł wyborczych, „Studia Politologiczne”, vol. 74, pp. 140–157. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.8

Pawełczyk P. (2012), Harcownik – nowy typ wizerunku politycznego, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, no. 2. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2012.2.01

Picheta R. (2023), Poland will vote in a pivotal election next week. Its outcome will reverberate in Europe, Ukraine and the US, https://edition.cnn.com/2023/10/07/europe/poland-election-explainer-cmd-intl/index.html, 30.07.2024.

Piontek D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Rainsford S. (2023), Poland election: Poles prepare to vote as rivals end acrimonious campaign, https://www.bbc.com/news/world-europe-67103038.

RMF24.pl na podium w rankingu portali informacyjnych (2023), https://www.rmf24.pl/news-rmf24-pl-na-podium-w-rankingu-portali-informacyjnych,nId,6895694#crp_state=1, 30.08.2023.

Rubisz L. (2009), Polityka jako widowisko, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Ruszkowski P., Przestalski A., Maranowski P. (2020), Polaryzacja światopoglądowa społeczeństwa polskiego a klasy i warstwy społeczne, Collegium Civitas Press, Warszawa.

Schulz W. (2006), Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Słomka T. (2024), Stabilność systemu wyborczego jako wartość konstytucyjna (prolegomena), „Studia Politologiczne”, vol. 74, pp. 89–100. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2024.74.5

Szudra M., Kułaga W., Czerwonka M. (2024), Preferencje komunikacyjne użytkowników Facebooka w czasie wyborów parlamentarnych 2023 r. Analiza kognitywno-medioznawcza, „Studia Medioznawcze”, vol. 25, no. 4(99), pp. 191–210. DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2024.4.797

Stępień A. (2009), Wpływ nowych technologii medialnych na komunikację polityczną, w: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Street J. (2006), Mass media, polityka i demokracja, Wydawnictwo UJ, Kraków.

Szpunar M. (2017), Medialna widoczność jako emanacja hiperobecności, „Zeszyty Prasoznawcze”, no. 3(231), T. 60. DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.17.030.7327

Sztumski J. (2009), Dramatyzacja polityki w środkach masowego przekazu, in: Mediatyzacja kampanii politycznych, eds. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Wydawnictwo UŚ, Katowice.

Wróblewska A. (2013), Infantylizacja kultury – w poszukiwaniu utraconej młodości?, „Magazyn antropologiczno-społeczno-kulturowy MASKA”, https://maska.psc.uj.edu.pl/numery/monografie-i-publikacje/zabawka-czy-tylko-dla-dzieci, 29.07.2024.

Wybory do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej 2023 r., https://sejmsenat2023.pkw.gov.pl/sejmsenat2023/, 30.07.2024.

Zwiernik J. (2020), Plac zabaw jako miejsce dla dzieci vs. miejsce dzieci, „Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 3(50). DOI: https://doi.org/10.26881/pwe.2020.50.03

Żuk P. (2012), Homo ludens w czasach kapitalizmu. Infantylizacja życia społecznego i prywatyzacja sfery publicznej, „Dialogi o Kulturze i Edukacji”, no. 1(1).