Abstrakt
Autor tekstu stawia pytania, jak zmienia się relacja współczesnej polskiej kultury gejowskiej do kampu oraz jaka wskutek tych przemian jest relacja kampu do nowych zjawisk popkulturowych. Nadto autor rozważa, czy w odniesieniu do (kampowej) wspólnoty smaku i stylu życia można mówić o „nowej klasie kreatywnej” w rozumieniu Richarda Floridy. Dyskutowane są tu zjawiska takie jak „gejowskie diwy”, „winne przyjemności” (guilty pleasures), „beka” oraz „hipsteria”. Materiał pochodzi z polskiej prasy LGBTQ.Bibliografia
„Jak nas gay ikona Helena Vondrackova…”. 2014. http://boyler.cz/jak-nas-gay-ikona-helena-vondrackova-nemile-prekvapila-gay-rodiny-nesouhlasim-je-to-anomalie/
Altman, Denis. 1982. The Homosexualization of America. Boston: Beacon Press.
Brooks, David. 2001. Bobos in Paradise. The New Upper Class and How They Got There. New York: Simon & Schuster.
Chilewicz, Patryk. 2014. „Walka o tron”. Pride 1: 78–85.
Core, Philip. 1984. Camp. The Lie that Tells the Truth. London: Plexus.
Core, Philip. 2012. „Kampowe reguły”. Tłum. K. Hoffmann. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Dyer, Richard. 2012. „O kampowaniu, które trzyma nas przy życiu”. Tłum. B. Komisarek. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Filipiak, Joanna. 2015. „Z tęczową soczewką w oku”. Pride 3: 79–81.
Florida, Richard. 2010. Narodziny klasy kreatywnej. Tłum. T. Krzyżanowski, M. Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Frank, Thomas. 1997. The Conquest of Cool. Business Culture, Counterculture, and the Rise of Hip Consumerism. Chicago: University of Chicago Press.
Jameson, Fredric. 2011. Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu. Tłum. M. Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jaskuła, Zdzisław i Jerzy Jarniewicz. 2014. „Gesty hipsterskie i gesty lanserskie”. Arterie 1 (18): 216–222.
Justynasteczkowska.pl. https://justynasteczkowska.pl/letmeknow/page/167/
Karpowiak, Ewelina. 2014. „Estetyczna bylejakość”. Arterie 1 (18): 14–19.
Kleinhans, Chuck. 2012. „Wyjmowane z kosza. Kamp i polityka parodii”. Tłum. K. Szewczyk. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Klincewicz, Krzysztof. 2012. „Koncepcja klasy kreatywnej Richarda Floridy i klasa kreatywna w Polsce”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego. Red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Klincewicz, Krzysztof. 2012. „Technologia, talent i tolerancja w polskich województwach”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego, red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Kupka, Tomasz. 2015a. „Chłopcy z krainy Oz”. Pride 2: 106–109.
Kupka, Tomasz. 201b. „Guilty Pleasures”. Pride 3: 110–111.
Medhurst, Andy. 2012. „Kamp”. Tłum. P. Czapliński. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Miedzianowska, Magdalena. 2012. „Klasa kreatywna a fundusze unijne”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego. Red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Miller, Maciek. 2005. Pozytywni. Kraków: Korporacja Ha!Art.
Ostrowska, Małgorzata i Przemysław Górecki. 2016. „Wzajemnie się wyczuwamy. Z Małgorzatą Ostrowską rozmawia Przemysław Górecki”. Replika 59: 10–11.
Perkovich, Mike. 2012. „Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska”. Tłum. J. Połtyn. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Pride. 2015, 2.
Pride. 2015, 3.
Replika. 2015, 56.
Robertson, Pamela. 2012. „Jak jest zrobiony feministyczny kamp?”. Tłum. P. Sobolczyk. Teksty Drugie 5: 103–126.
Ross, Andrew. 2012. „Kamp: sposoby użycia”. Tłum. E. Rajewska. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Sobolczyk, Piotr. 2014. „The Anxiety of (Social) Influence”. Praktyka Teoretyczna 1: 25–52.
Sobolczyk, Piotr. 2015. „Central European Communist Camp”. W New Approaches to Gender and Queer Research in Slavonic Studies. Red. D. Scheller-Boltz. Wiesbaden: Verlag Harrasowitz.
Sontag, Susan. 2012. „Notatki o kampie”. Tłum. W. Wertenstein. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Szreder, Kuba i Monika Stelmach. 2016. „Nieustające wakacje. Z Kubą Szrederem rozmawia Monika Stelmach”.
dwutygodnik.com 190. http://www.dwutygodnik.com/artykul/6659-nieustajace-wakacje.html (dostęp: 08.01. 2017).
Vondráčkova, Helena i Paweł Piotrowicz. 2013. „Chopin, geje i ostrygi”. https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/pop/chopin-geje-i-ostrygi/nlywjjb (dostęp: 19.06.2018).
Wojnar, Katarzyna. 2016. Polska klasa kreatywna. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Wróblewski, Sergiusz i Przemysław Górecki. 2015. „Nie dla mnie kapcie i kanapa. Z Sergiuszem Wróblewskim rozmawia Przemysław Górecki”. Replika 56: 30.
Zygmunt, Michał. 2014. Nienawiść. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.