Nowe formy kampu, nowa klasa kreatywna i wynikające stąd nieporozumienia
PDF

Słowa kluczowe

kamp
kultura gejowska
nowa klasa kreatywna
prasa LGBTQ
pop

Jak cytować

Sobolczyk, P. (2018). Nowe formy kampu, nowa klasa kreatywna i wynikające stąd nieporozumienia. Praktyka Teoretyczna, 28(2), 192–219. https://doi.org/10.14746/prt.2018.2.10

Abstrakt

Autor tekstu stawia pytania, jak zmienia się relacja współczesnej polskiej kultury gejowskiej do kampu oraz jaka wskutek tych przemian jest relacja kampu do nowych zjawisk popkulturowych. Nadto autor rozważa, czy w odniesieniu do (kampowej) wspólnoty smaku i stylu życia można mówić o „nowej klasie kreatywnej” w rozumieniu Richarda Floridy. Dyskutowane są tu zjawiska takie jak „gejowskie diwy”, „winne przyjemności” (guilty pleasures), „beka” oraz „hipsteria”. Materiał pochodzi z polskiej prasy LGBTQ.
https://doi.org/10.14746/prt.2018.2.10
PDF

Bibliografia

„Jak nas gay ikona Helena Vondrackova…”. 2014. http://boyler.cz/jak-nas-gay-ikona-helena-vondrackova-nemile-prekvapila-gay-rodiny-nesouhlasim-je-to-anomalie/

Altman, Denis. 1982. The Homosexualization of America. Boston: Beacon Press.

Brooks, David. 2001. Bobos in Paradise. The New Upper Class and How They Got There. New York: Simon & Schuster.

Chilewicz, Patryk. 2014. „Walka o tron”. Pride 1: 78–85.

Core, Philip. 1984. Camp. The Lie that Tells the Truth. London: Plexus.

Core, Philip. 2012. „Kampowe reguły”. Tłum. K. Hoffmann. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.

Dyer, Richard. 2012. „O kampowaniu, które trzyma nas przy życiu”. Tłum. B. Komisarek. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.

Filipiak, Joanna. 2015. „Z tęczową soczewką w oku”. Pride 3: 79–81.

Florida, Richard. 2010. Narodziny klasy kreatywnej. Tłum. T. Krzyżanowski, M. Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Frank, Thomas. 1997. The Conquest of Cool. Business Culture, Counterculture, and the Rise of Hip Consumerism. Chicago: University of Chicago Press.

Jameson, Fredric. 2011. Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu. Tłum. M. Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jaskuła, Zdzisław i Jerzy Jarniewicz. 2014. „Gesty hipsterskie i gesty lanserskie”. Arterie 1 (18): 216–222.

Justynasteczkowska.pl. https://justynasteczkowska.pl/letmeknow/page/167/

Karpowiak, Ewelina. 2014. „Estetyczna bylejakość”. Arterie 1 (18): 14–19.

Kleinhans, Chuck. 2012. „Wyjmowane z kosza. Kamp i polityka parodii”. Tłum. K. Szewczyk. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.

Klincewicz, Krzysztof. 2012. „Koncepcja klasy kreatywnej Richarda Floridy i klasa kreatywna w Polsce”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego. Red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.

Klincewicz, Krzysztof. 2012. „Technologia, talent i tolerancja w polskich województwach”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego, red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.

Kupka, Tomasz. 2015a. „Chłopcy z krainy Oz”. Pride 2: 106–109.

Kupka, Tomasz. 201b. „Guilty Pleasures”. Pride 3: 110–111.

Medhurst, Andy. 2012. „Kamp”. Tłum. P. Czapliński. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.

Miedzianowska, Magdalena. 2012. „Klasa kreatywna a fundusze unijne”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego. Red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.

Miller, Maciek. 2005. Pozytywni. Kraków: Korporacja Ha!Art.

Ostrowska, Małgorzata i Przemysław Górecki. 2016. „Wzajemnie się wyczuwamy. Z Małgorzatą Ostrowską rozmawia Przemysław Górecki”. Replika 59: 10–11.

Perkovich, Mike. 2012. „Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska”. Tłum. J. Połtyn. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.

Pride. 2015, 2.

Pride. 2015, 3.

Replika. 2015, 56.

Robertson, Pamela. 2012. „Jak jest zrobiony feministyczny kamp?”. Tłum. P. Sobolczyk. Teksty Drugie 5: 103–126.

Ross, Andrew. 2012. „Kamp: sposoby użycia”. Tłum. E. Rajewska. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.

Sobolczyk, Piotr. 2014. „The Anxiety of (Social) Influence”. Praktyka Teoretyczna 1: 25–52.

Sobolczyk, Piotr. 2015. „Central European Communist Camp”. W New Approaches to Gender and Queer Research in Slavonic Studies. Red. D. Scheller-Boltz. Wiesbaden: Verlag Harrasowitz.

Sontag, Susan. 2012. „Notatki o kampie”. Tłum. W. Wertenstein. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.

Szreder, Kuba i Monika Stelmach. 2016. „Nieustające wakacje. Z Kubą Szrederem rozmawia Monika Stelmach”.

dwutygodnik.com 190. http://www.dwutygodnik.com/artykul/6659-nieustajace-wakacje.html (dostęp: 08.01. 2017).

Vondráčkova, Helena i Paweł Piotrowicz. 2013. „Chopin, geje i ostrygi”. https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/pop/chopin-geje-i-ostrygi/nlywjjb (dostęp: 19.06.2018).

Wojnar, Katarzyna. 2016. Polska klasa kreatywna. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Wróblewski, Sergiusz i Przemysław Górecki. 2015. „Nie dla mnie kapcie i kanapa. Z Sergiuszem Wróblewskim rozmawia Przemysław Górecki”. Replika 56: 30.

Zygmunt, Michał. 2014. Nienawiść. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.