Afrykański wymiar Inicjatywy Pasa i Drogi

Main Article Content

Filip Kaczmarek

Abstrakt

Celem tego artykułu jest zbadanie roli Inicjatywy Pasa i Drogi (Nowego Jedwabnego Szlaku – BRI) w stosunkach między Chinami i Afryką oraz wzajemnej zależności między inicjatywą BRI a innymi formami chińskiej obecności w Afryce. Aby osiągnąć ten cel, zastosowano metodę analizy danych wtórnych dotyczących zawartych umów, wymiany handlowej, oficjalnej pomocy rozwojowej (ODA), bezpośrednich inwestycji zagranicznych (FDI), długu, instrumentów miękkiej siły i planów na przyszłość. Analiza pozwala wyciągnąć kilka wniosków. Inicjatywa BRI jest tak elastyczna, że może stosunkowo łatwo i szybko zostać rozszerzona na inne kraje afrykańskie. Inicjatywa BRI jest czynnikiem kształtującym strategiczne podejście Chin do Afryki i może nadać nowy impuls chińskiemu handlowi, inwestycjom i kontraktom w Afryce. Dawne ramy współpracy instytucjonalnej, które obejmowały całą Afrykę, były bardzo ogólne i nie doprowadziły do określenia takich konkretnych priorytetów sektorowych, jak ma to miejsce w przypadku inicjatywy BRI. Inicjatywa wywarła wpływ na chińską politykę w Afryce. Nie ulega wątpliwości, że głównym zadaniem Inicjatywy w Afryce jest integracja infrastruktury, a jednym z zadań zaproponowanych na przyszłość jest relokacja przemysłowa. Jeśli plany te zostaną zrealizowane, mogą mieć fundamentalne znaczenie dla rozwoju Afryki.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kaczmarek, F. (2019). Afrykański wymiar Inicjatywy Pasa i Drogi. Przegląd Strategiczny, (12), 145-160. https://doi.org/10.14746/ps.2019.1.10
Dział
INTERNATIONAL SECURITY
Biogram autora

Filip Kaczmarek, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Filip KACZMAREK – holds habilitation in Political Science. Professor at the Poznań University of Economics and Business. Former member of the European Parliament (2004–2014), since 2009 the coordinator of Group of the European People’s Party in Committee on Development and Delegation to the ACP-EU Joint Parliamentary Assembly. Member of the Polish Political Science Association (PTNP), Expert Council of the Wielkopolska Employers’ Union LEWIATAN and Global Compact Network Poland Program Council, European Research and Education Center (OBiEE) Program Council. Secretary General of The Poznań Society for the Advancement of Arts and Sciences (PTPN). Recent publication: Dilemmas of European Union development policy towards sub-Saharan Africa in 2000–2015.

Referencje

  1. African Trade Report 2017 (2017), African Export-Import Bank, Cairo, https://afreximbank.com/wp-content/uploads/2017/07/2017-African-Trade-Report.pdf (30.10.2018).
  2. AidData, www.aiddata.org/china (5.05.2018).
  3. Alden C., Alao A., Zhang C., Barber L. (eds.) (2018), China and Africa: building peace and security cooperation on the continent, Palgrave Macmillan, Cham, Switzerland.
  4. Atkins L., Brautigam D., Chen Y., Hwang J. (2017), Challenges of and opportunities from the commodity price slump, CARI Economic Bulletin #1, China Africa Research Initiative, Johns Hopkins University School of Advanced International Studies, Washington DC: CARI.
  5. AUC/OECD (2018), Africa’s Development Dynamics 2018: Growth, Jobs and Inequalities, OECD Publishing, Paris/AUC, Addis Ababa, https://doi.org/10.1787/9789264302501-en (30.10.2018).
  6. Bagwandeen M. (2017), The African Link in China’s OBOR Initiative, “CCS Commentary”, 15 may 2017.
  7. Beijing Declaration – Toward an Even Stronger China-Africa Community with a Shared Future (2018), https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjb_663304/zzjg_663340/fzs_663828/xwlb_663830/t1593686.shtml (30.10.2018).
  8. Bloomberg (2018), OBOR trouble: Now, IMF chief Christine Lagarde sends this big warning to China over BRI, https://www.financialexpress.com/world-news/obor-trouble-now-imf-chief-chris-tine-lagarde-sends-this-big-warning-to-china-over-bri/1130440/ (30.10.2018).
  9. Brautigam D. (2015), Will Africa feed China?, Oxford University Press, New York.
  10. Chinese Ministry of Education, http://www.moe.gov.cn/jyb_xwfb/xw_fbh/moe_2069/xwfbh_2017n/xwfb_170301/170301_sjtj/201703/t20170301_297677.html (31.10.2018).
  11. Chen H. (2016), China’s ‘One Belt, One Road’ initiative and its implications for Sino-African investment relations, “Transnational Corporations Review”, Vol. 8, Issue 3, pp. 178–182.
  12. Chen W., Nord R. (2017), A Rebalancing Act for China and Africa The Effects of China’s Rebalancing on Sub Saharan Africa’s Trade and Growth, International Monetary Fund, Washington, DC.
  13. Cheng Z., Taylor I. (2017), China’s aid to Africa: does friendship really matter?, Routledge, Taylor & Francis Group, London–New York.
  14. China’s MA60 planes serve Central Africa (2018), https://eng.yidaiyilu.gov.cn/qwyw/rdxw/42835.htm (6.05.2018).
  15. China Africa Research Initiative, http://www.sais-cari.org/data-chinese-loans-and-aid-to-africa (10.09.2018).
  16. China, Angola agree to promote ties as presidents meet in Beijing, http://subsites.chinadaily.com.cn/cidca/2018-10/09/c_280754.htm (30.10.2018).
  17. Confucius Institute, http://english.hanban.org/node_10971.htm (6.05.2018).
  18. Conteh-Morgan E. (2017), The Sino-African Partnership A Geo-Political Economy Approach, Peter Lang Publishing Inc., New York.
  19. Declaration of the Johannesburg Summit of the Forum on China-Africa Cooperation (2015), https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjdt_665385/2649_665393/t1323145.shtml (30.10.2018).
  20. Foreign Ministry Spokesperson Geng Shuang’s Regular Press Conference on July 23, 2018, https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/xwfw_665399/s2510_665401/2511_665403/t1579567.shtml (30.10.2018).
  21. Forum on China-Africa Cooperation Beijing Action Plan (2019–2021) (2018), https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1593683.shtml (30.10.2018).
  22. Full text of Chinese President Xi Jinping’s speech at opening ceremony of 2018 FOCAC Beijing Summit (2018), http://subsites.chinadaily.com.cn/cidca/2018-09/03/c_267910.htm (30.10.2018).
  23. Full text of President Xi’s speech at opening of Belt and Road forum (2017), http://www.xinhuanet.com//english/2017-05/14/c_136282982.htm (30.10.2018).
  24. Góralczyk B. (2018), Wielki renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje, Wydawnictwo Dialog, Warszawa.
  25. Hurley J., Morris S., Portelance G. (2018), Examining the Debt Implications of the Belt and Road Initiative from a Policy Perspective, CGD Policy Paper, Center for Global Development, Washington, DC, https://www.cgdev.org/publication/examining-debt-implications-belt-and-roadinitiative-policy-perspective (30.10.2018).
  26. Kalathil S. (2018), Redefining Development, “Journal of Democracy”, Vol. 29, No. 2, April, pp. 53–58.
  27. Kiedy Afryka wystrzeli w górę. Rozmowa z Reinerem Klingholzem (przeprowadził Michał Kokot), „Gazeta Wyborcza”, 17 maja 2018, p. 8.
  28. Koch S. (2015), A Typology of Political Conditionality Beyond Aid: Conceptual Horizons Based on Lessons from the European Union, “World Development”, Vol. 75, pp. 97–108, https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2015.01.006 (30.10.2018).
  29. Kołodko G. (2018), Czy Chiny zbawią świat?, Prószyński i S-ka, Warszawa.
  30. Lin J. Y. (2015), Industry transfer to Africa good for all, “China Daily”, 20 January, http://usa.china-daily.com.cn/opinion/2015-01/20/content_19353085.htm (7.05.2018).
  31. Lin J. Y., Wang Y. (2017a), Development beyond aid: Utilizing comparative advantage in the Belt and Road Initiative to achieve win-win, “Journal of Infrastructure, Policy and Development”, Vol. 1, Issue 2, pp. 149–167, doi: 10.24294/jipd.v1.i2.68.
  32. Lin J. Y., Wang Y. (2017b), Going Beyond Aid: Development Cooperation for Structural Transformation, Cambridge University Press, Cambridge, doi: 10.1017/9781316597354.
  33. Lin J. Y., Wang Y. (2017c), New structural economics: Patient capital as a comparative advantage, “Journal of Infrastructure, Policy and Development”, 1(1): pp. 4–23, doi: 10.24294/jipd.v1i1.28.
  34. N’Diaye T. (2016), Żółte i czarne. Historia chińskiej obecności w Afryce, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.
  35. Pei M. (2018), A Play for Global Leadership, “Journal of Democracy”, Vol. 29, No. 2, April 2018, pp. 37–51.
  36. Regional Economic Outlook. Sub-Saharan Africa (2018), International Monetary Fund, Washington, D.C, https://www.imf.org/en/Publications/REO/SSA/Issues/2018/04/30/sreo0518 (30.10.2018).
  37. Stahl A. K. (2017), EU-China-Africa trilateral relations in a multipolar world: hic sunt dracones, Palgrave Macmillan, London.
  38. Statistics on China-Africa Bilateral Trade in 2017, http://english.mofcom.gov.cn/article/statistic/lanmubb/AsiaAfrica/201803/20180302719613.shtml (30.10.2018).
  39. Szczudlik J. (2016), Trzy lata Jedwabnego Szlaku: sukcesy i wyzwania, „Biuletyn PISM”, nr 73 (1423), 2 listopada 2016.
  40. Szczudlik J. (2018), Tell China’s Stories Well: Implications for the Western Narrative, PISM Policy Paper, No. 9 (169), September 2018.
  41. The Forum on China-Africa Cooperation Johannesburg Action Plan (2016–2018) (2015), https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1323159.shtml (30.09.2018).
  42. Tilouine J., Kadiri G., A Addis-Abeba, le siège de l’Union africaine espionné par Pékin, http://www.lemonde.fr/afrique/article/2018/01/26/a-addis-abeba-le-siege-de-l-union-africaine-espionne-par-les-chinois_5247521_3212.html#wcUlIdZmTC39HHxl.99 (5.05.2018).
  43. Vision and Actions on Jointly Building Silk Road Economic Belt and 21st-Century Maritime Silk Road (2015), https://eng.yidaiyilu.gov.cn/qwyw/qwfb/1084.htm (5.05.2018).
  44. Vision for Maritime Cooperation under the Belt and Road Initiative (2017), https://www.yidaiyilu.gov.cn/wcm.files/upload/CMSydylgw/201706/201706200153032.pdf (5.05.2018).
  45. Wekesa B. (2015), China’s Silk Road Economic Belt: African Perspectives and Implications, “African East-Asian Affairs”, Issue 1 & 2, pp. 144–161.
  46. Xianfa (2018), Initiating ‘a golden era’ for China-Kenya Cooperation, 19 April, https://eng.yid-aiyilu.gov.cn/ghsl/wksl/53479.htm (5.05.2018).
  47. ZiroMwatela R., Changfeng Z. (2016), Africa in China’s “One Belt, One Road” Initiative: A Critical Analysis, “IOSR Journal of Humanities and Social Science”, Vol. 21, Issue 12, Ver. 1, pp. 10–21.