Ogólny punkt widzenia na Naddniestrze jako priorytet polityki Federacji Rosyjskiej
PDF (English)

Słowa kluczowe

Naddniestrze
Rosja
państwo de facto
współpraca
uznanie międzynarodowe

Jak cytować

Telenko, O., & Prysiazhniuk, Y. (2021). Ogólny punkt widzenia na Naddniestrze jako priorytet polityki Federacji Rosyjskiej. Przegląd Strategiczny, (14), 215–234. https://doi.org/10.14746/ps.2021.1.13

Abstrakt

Artykuł przedstawia rosyjski punk punkt widzenia na Naddniestrze, które jest w centrum uwagi polityki Federacji Rosyjskiej. Rosja realizuje polityczne interesy w Naddniestrzu związane z jej geostrategicznymi ambicjami na przestrzeni poradzieckiej. Okazuje się, że Moskwa ma ogromny wpływ na życie regionu i współpracuje z Tyraspolem na płaszczyźnie politycznej, militarnej, społecznej, kulturowej i gospodarczej. Mówi się, że rosyjska obecność wojskowa w tym de facto państwie pomaga nie tylko kontrolować Naddniestrze, ale także Mołdawię, jeżeli chodzi o jej wybór geopolityczny. W tym artykule pokazano aktywność Rosji w zakresie rozwiązywania konfliktów w Naddniestrzu. Szczególną uwagę zwraca się na plan Kozaka, mający na celu zjednoczenie Naddniestrza i Mołdawii, zgodnie z którym należało nadać Naddniestrzu zbyt rozległe prawa. Chociaż plan ten nie został zrealizowany, w rzeczywistości jego idea jest obecnie stopniowo promowana poprzez zbliżenie Mołdawii i Naddniestrza. W artykule podkreślono, że rusyfikacja regionu wpływa na nastroje ludności dotyczące przyszłego jego statusu. Zbadane są relacje społeczno-gospodarcze między Rosją a Naddniestrzem. Okazuje się, że wszyscy trzej prezydenci tego de facto państwa mieli bliskie powiązania z władzami rosyjskimi i koordynowali z nimi swoją politykę. Mówi się, że Rosja oficjalnie popiera integralność terytorialną Mołdawii, ale jednocześnie udziela kompleksowego wsparcia regionowi. Choć nie jest to deklarowane w dokumentach, obecnie Federacja Rosyjska faworyzuje status quo w regionie.

https://doi.org/10.14746/ps.2021.1.13
PDF (English)

Bibliografia

Baar V., Baarová B. (2017), De facto states and their socio-economic structures in the post-Soviet space after the annexation of Crimea, “Studia z Geografii Politycznej i Historicznej”, Vol. 6, DOI: 10.18778/2300-0562.06.12.

Beyer J., Wolff S. (2016), Linkage and leverage effects on Moldova’s Transnistria problem, “East European Politics”, Vol. 32, No. 2.

Buttin F. (2007), A Human Security Perspective on Transnistria Reassessing the Situation within the “Black Hole of Europe”, “Revue de la Sécurité Humaine/Human Security Journal”, Issue 3.

Calus K. (2013), An aided economy. The characteristics of the Transnistrian economic model, “OSW Commentary”, No. 108.

Cebotari S., Budurina-Goreacii C. (2017), Specifics of the Russian Federation interests in Moldova in the context of new geopolitical changes, “Ante Portas – Studia nad Bezpieczeństwem”, No. 1 (8).

Crandall M. (2012), Hierarchy in Moldova-Russia Relations: the Transnistrian Effect, “Studies of Transition States and Societies”, Vol. 4, Issue 1.

Devyatkov A. (2010), “Memorandum Kozaka” v istorii pridnestrovskogo uregulirovaniya, “Izvestiya Altajskogo gosudarstvennogo universiteta”, No. 4–2.

De Waal Th. (2018), Uncertain Ground. Engaging With Europe’s De Facto States and Breakaway Territories, Washington.

Dlia vyvedennia (2019), Dlia vyvedennia rosiiskykh viisk z Prydnistrovia potribna yedyna polityka – ministr oborony Moldovy, “ZN.UA”, 06.05.2019, https://dt.ua/WORLD/dlya-vivedennya-rosiyskih-viysk-z-pridnistrov-ya-potribna-yedina-politika-ministr-oboroni-moldovi-310368_.html (22.07.2020).

Doroshko M. (2012), Heopolitychni interesy zovnishnikh syl u zoni Prydnistrovskoho konfliktu, “Heopolityka Ukrainy: istoriia i suchasnist”, Vyp. 7.

Flyahov R. (2020), Moldaviya otkazyvaetsya priznavat dolgi za gaz, “gazeta.ru”, 01.12.2020, https://www.gazeta.ru/business/2020/12/01/13382233.shtml (21.02.2021).

Galinskij I. N., Galinskij Y. O. (2018), Pridnestrove: problemy stanovleniya i razvitiya gosudarstvennosti, “Vlast’”, No. 5.

Goltsov A. (2020), Geopolitics of the Russian Federation Regarding the Republic of Moldova, “Cogito. Multidisciplinary Research Journal”, Vol. XII, No. 3.

Gridina I., Frotveit M. (2020), The Problem of the Unrecognized States of the Post-Soviet Space in the Politics of the Russian Federation, “Skhidnoievropeiskyi Istorychnyi Visnyk”, Issue 16.

Gushchin A. V., Markedonov S. M. (2016), Pridnestrove: dilemmy mirnogo uregulirovaniya, No. 1, Moskva, https://russiancouncil.ru/upload/Transnistria_policybrief1.pdf (09.02.2020).

Hammarberg Th. (2013), Report on Human Rights in the Transnistrian Region of the Republic of Moldova, https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CRC/Shared%20Documents/MDA/INT_CRC_IFS_MDA_26228_E.pdf (19.07.2020).

Haritonova N. I. (2019), Rol Rossii v uregulirovanii pridnestrovskogo konflikta (2014–2018 gg.): politicheskie aspekty, “Gosudarstvennoe upravlenie. Elektronnyj vestnik”, No. 72, https://cyberleninka.ru/article/n/rol-rossii-v-uregulirovanii-pridnestrovskogo-konflikta-2014-2018-gg-politicheskie-aspekty/viewer (29.03.2020).

Hetmanchuk A., Litra L., Tuhui E., Churia K. (2014), Reforma myrotvorchoi misii u Prydnistrovi: peredumova dlia vrehuliuvannia konfliktu, Kyiv.

Javir V. (2018), Intehracijno-dezintehracijni procesy u Moldovi, “Studia Politologica Ucraino-Polona”, Vyp. 8.

Jović-Lazić A., Kuvekalović-Stamatović J. (2020), Permanent Neutrality of the Republic of Moldova – Strategy for Survival Between Russia and NATO?, “The Review of International Affairs”, Vol. LXXI, No. 1179, DOI: https://doi.org/10.18485/iipe_ria.2020.71.1179.2.

Kermach R. (2017), The sources of sustainability of the Transnistrian de facto state, “UA: Ukraine Analytica”, No. 3 (9).

Kolosov V. A. (2007), Rol 14-j armii v aktivnoj faze pridnestrovskogo konflikta, “Izvestiya vuzov. Severo-Kavkazskij region”, No. 3.

Kolstø P., Blakkisrud H. (2017), Regime Development and Patron-Client Relations: The 2016 Transnistrian Presidential Elections and the “Russia Factor”, “Democratizatsia. The Journal of Post-Soviet Democratization”, No. 25 (4).

Kolstø P., Malgin A. (1998), The Transnistrian Republic: a case of politicized regionalism, “Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity”, Vol. 26, No. 1, DOI: 10.1080/00905999808408553.

Koncepciya (2012), Koncepciya vneshnej politiki Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki (20 noyabrya 2012 goda), Ministerstvo inostrannyh del Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki, http://mfa-pmr.org/ru/Qpj (21.07.2020).

Koncepciya (2016), Koncepciya vneshnej politiki Rossijskoj Federacii (30 noyabrya 2016 goda), Prezident Rossii, http://kremlin.ru/acts/bank/41451/page/1 (24.08.2020).

Kosienkowski M. (2012a), Continuity and Change in Transnistria’s Foreign Policy after the 2011 Presidential Elections, Lublin.

Kosienkowski M. (2012b), Is Internationally Recognised Independence the Goal of Quasi-States? The Case of Transnistria, “SSRN Electronic Journal”, DOI: 10.2139/ssrn.2132161.

Kravchenko V. (2017), Rosiia znovu vidmovliaietsia pity z Prydnistrovia, “Dzerkalo tyzhnia”, 21.10.–27.20.

Litra L. (2020), Dzerkalne vidobrazhennia: shcho Prydnistrovia mozhe pidkazaty nam pro Donbas?, “Policy Brief”, https://rpr.org.ua/wp-content/uploads/2020/01/PB_Moldova_ukr-3.pdf (19.07.2020).

Litra L. (2018), Pastky prydnistrovskoho vrehuliuvannia: yak nam yikh unyknuty?, “Policy Brief”, http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2018/04/Policy-Brief_Pastky-Prydnistrovskogo_ukr.pdf (19.07.2020).

Moldova v OBSIe (2019), Moldova v OBSIe nahadala: rosiiski viiska nezakonno perebuvaiut u Prydnistrovi, “Ukrinform”, 17.05.2019, https://www.ukrinform.ua/rubric-world/2702533-moldova-v-obse-nagadala-rosijski-vijska-nezakonno-perebuvaut-u-pridnistrovi.html (22.07.2020).

Moskva (2020), Moskva podkupaet zhitelej Pridnestrovya na fone trebovanij Sandu o vyvode vojsk RF, “Guildhall”, 10.12.2020, https://ghall.com.ua/2020/12/10/moskva-podkupaet-zhitelej-pridnestrovya-na-fone-trebovanij-sandu-o-vyvode-vojsk-rf/ (21.02.2021).

Mospanov A. (2017), “Memorandum Primakova” 20 let spustya, “Ritm Evrazii”, 12.05.2017, https://www.ritmeurasia.org/news--2017-05-12--memorandum-primakova-20-let-spustja-30087 (29.03.2020).

Necsutu M. (2019), BIRN Fact-Check: Is Transnistria Really Economically Dependent on Russia?, “BalkanInsight”, 23.12.2019, https://balkaninsight.com/2019/12/23/birn-fact-check-is-transnistria-really-economically-dependent-on-russia/ (31.03.2020).

Necsutu M. (2020), BIRN Fact-Check: What Must be Done for Russian Forces to Leave Transnistria?, 22.01.2020, https://balkaninsight.com/2021/01/22/birn-fact-check-what-must-be-done-for-russian-forces-to-leave-transnistria/ (20.02.2021).

Nikitin A. I. (2018), Mezhdunarodnye konflikty: vmeshatelstvo, mirotvorchestvo, uregulirovanie, Moskva.

O peregovorah (2019), O peregovorah s Moldovoj, otnosheniyah s mezhdunarodnymi partnerami i “kosovskom precedente”, Ministerstvo inostrannyh del Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki, 27.12.2019, http://mfa-pmr.org/ru/node/7687 (20.06.2020).

Otchet (2021), Otchet Ministerstva inostrannyh del Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki o prodelannoj rabote za 2020 god, Ministerstvo inostrannyh del Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki, http://mfa-pmr.org/ru/node/8349 (22.02.2021).

Otkryto (2019), Otkryto oficialnoe predstavitelstvo PMR v Rossii, “REGNUM”, 23.01.2019, https://regnum.ru/news/polit/2557653.html (09.05.2020).

Pezard S., Migacheva K., Allen B. (2020), Russia’s Hostile Measures. Combating Russian Gray Zone Aggression Against NATO in the Contact, Blunt, and Surge Layers of Competition. Appendix B: Detailed Case Studies of Russia’s Use of Hostile Measures, Santa Monica, https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/AD1090554.pdf (19.02.2021).

Popescu N., Litra L. (2012), Transnistria: a bottom-up solution, “Policy Brief”, https://ecfr.eu/wp-content/uploads/ECFR63_TRANSNISTRIA_BRIEF_AW.pdf (25.09.2021).

Protokol (2016), Protokol oficialnogo zasedaniya Postoyannogo soveshchaniya po politicheskim voprosam v ramkah peregovornogo processa po pridnestrovskomu uregulirovaniyu, 2–3 iyunya 2016 goda, Berlin, Ministerstvo inostrannyh del Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki, http://mfa-pmr.org/ru/zxM (20.06.2020).

Protokol (2017), Protokol zasedaniya “Postoyannogo soveshchaniya po politicheskim voprosam v ramkah peregovornogo processa po pridnestrovskomu uregulirovaniyu”, 27–28 noyabrya 2017 goda, Vena, https://www.osce.org/files/f/documents/5/b/359201.pdf (20.06.2020).

Protokol (2018), Protokol zasedaniya “Postoyannogo soveshchaniya po politicheskim voprosam v ramkah peregovornogo processa po pridnestrovskomu uregulirovaniyu”, 29–30 maya 2018 goda, Rim, http://mfa-pmr.org/ru/pvy (28.08.2020).

Putincev I. S. (2010), Pridnestrovskij kompromiss?, “Vestnik MGIMO Universiteta”, No. 1.

Quinlan P. D. (2020), The Impact of the Crisis in Ukraine in 2014 on Moldova, from the Perspective of a Historian, “Cordul Cosminului”, Vol. XXVI, No. 2, DOI: https://doi.org/10.4316/CC.2020.02.005.

Rogstad A. (2016), The next Crimea? getting Russia’s Transnistria policy right, http://eprints.lse.ac.uk (13.03.2020).

Sandu (2020), Sandu prizvala vosstanovit funkcionalnost peregovorov po Pridnestrovyu, “Izvestiya”, 08.12.2020, https://iz.ru/1097071/2020-12-08/sandu-prizvala-vosstanovit-funktcionalnost-peregovorov-po-pridnestroviu (20.02.2021).

Sekrieru S. (2013), Zatyazhnye konflikty v stranah Vostochnogo partnerstva: mezhdu predotvrashcheniem vojny i postroeniem doveriya, “Neighbourhood policy paper”, No. 4.

Skordas A. (2005), Transnistria: Another Domino on Russia’s Periphery?, “Yale Journal of International Affairs”, Summer–Fall.

Statistika (2019), Statistika vneshnej torgovli Pridnestrovya v 2019 godu, Torgovo-promyshlennaya palata Pridnestrovya, https://tiraspol.ru/confirmed/statistika-vneshney-torgovli-pridnestrovya/ (24.08.2020).

Strategiya (2018), Strategiya razvitiya Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki na 2019–2026 gody, 12 dekabrya 2018 g., Tiraspol, http://president.gospmr.org/pravovye-akty/ukazi/ob-utverjdenii-strategii-razvitiya-pridnestrovskoy-moldavskoy-respubliki-na-2019-2026-godi.html (23.07.2020).

Sydorenko S. (2019), “Daiu harantiiu, vid nas ne bude napadu RF na Ukrainu”: interviu lidera nevyznanoho Prydnistrovia, “Ievropeiska pravda”, 21.01.2019, https://www.eurointegration.com.ua/interview/2019/01/21/7091796/ (16.07.2020).

Vacaru C. (2006), Resolution mechanisms of the Transnistrian conflict, “Romanian Political Science Review”, Vol. 6, No. 4.

Vadim Krasnoselsky (2019), Vadim Krasnoselsky nahoditsya v Gosudarstvennoj Dume Rossijskoj Federacii, Ministerstvo inostrannyh del Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki, 25.09.2019, http://mfa-pmr.org/ru/ypy (30.03.2020).

Vardanean E. (2018), Transnistrian conflict: Analysis and policy recommendations, in: Frozen ground: Role of the OSCE in protracted conflicts. Recommendations for Slovak OSCE Chairmanship, (eds.) K. Báňaiová, S. Goda, Bratislava.

Vneshnyaya politika (2012), Vneshnyaya politika Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki – Nina Shtanski vystupila s lekciej v Yalte, Ministerstvo inostrannyh del Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki, 03.04.2012, http://mfa-pmr.org/ru/xDN (20.07.2020).

Vneshnyaya politika (2016), Vneshnyaya politika Pridnestrovya na sovremennom etape: novye tendencii i mekhanizmy realizacii, Ministerstvo inostrannyh del Pridnestrovskoj Moldavskoj Respubliki, 14.11.2016, http://mfa-pmr.org/ru/yPJ (09.02.2020).

Vneshnyaya torgovlya (2021), Vneshnyaya torgovlya-2020: itogi i faktory, “Pridnestrove”, 05.02.2021, http://pridnestrovie-daily.net/archives/53167 (21.02.2021).

Volkova A. Z. (2009), Referendumy v kontekste istorii stanovleniya i razvitiya institutov demokratii v Pridnestrove (konec 1980-h–2000-e gg.), “Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta”, Ser. 2, Vyp. 1.

V Pridnestrove (2019), V Pridnestrove predstavlen “Rossijskij torgovyj proekt”, “REGNUM”, 17.07.2019, https://regnum.ru/news/economy/2667241.html (21.02.2021).

V Pridnestrove (2020a), V Pridnestrove nazvali vyvod rossijskih vojsk “iskusstvennoj problemoj”, 02.12.2020, https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5fc73f5e9a79476ad66848e8 (21.02.2020).

V Pridnestrove (2020b), V Pridnestrove postupila pomoshch ot Rossii: kto ee poluchit, “Ritm Evrazii”, 12.01.2021, https://www.ritmeurasia.org/news--2021-01-12--v-pridnestrove-postupila-pomosch-ot-rossii-kto-ee-poluchit-52745 (21.02.2021).

Wolff S. (2012), The Transnistrian Issue: Moving Beyond the Status-Quo, Brussels.

Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Przegląd Strategiczny" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.