Abstrakt
W Polsce profesja nauczycielska stoi w obliczu głębokiej sprzeczności: podczas gdy nauczycielki i nauczyciele cieszą się społecznym szacunkiem ze względu na swój autorytet i misję, doświadczają znaczącej prekaryzacji pracy charakteryzującej się nieodpowiednim wynagrodzeniem i nierzadko trudnymi warunkami pracy. Niniejsze badanie analizuje sytuację polskiej kadry nauczycielskiej z dwóch głównych perspektyw: koncepcji Nauczyciela-Obywatela oraz wyraźnej feminizacji zawodu (kobiety stanowią 84%).
Badanie następnie stosuje klasyfikację bezpieczeństwa pracy Guy Standinga i wykorzystuje metody mieszane, w tym analizę forów internetowych, dokumentów programowych oraz wywiady pogłębione z nauczycielkami, ujawniając poważne wyzwania w trzech kluczowych obszarach: bezpieczeństwo dochodowe (z pensjami należącymi do najniższych w UE), bezpieczeństwo pracy (niepłatne nadgodziny i zatarte granice między pracą a życiem prywatnym) oraz bezpieczeństwo rynku pracy (krytyczne niedobory kadrowe). Analiza manifestów wyborczych z wyborów parlamentarnych 2023 roku ujawnia znaczącą lukę między obietnicami politycznymi a wdrażaniem polityki dotyczącej dobrostanu nauczycieli. Pomimo szerokiej retoryki o podwyżkach wynagrodzeń, rzeczywiste ulepszenia pozostają ograniczone. Autorki konkludują, że rozwiązanie problemu prekaryzacji nauczycieli wymaga kompleksowej interwencji politycznej na poziomie krajowym, w tym znaczących podwyżek wynagrodzeń i uznania wymiarów pracy edukacyjnej warunkowanych płcią, co ma szersze implikacje dla zrozumienia prekaryzacji pracy w sfeminizowanych zawodach sektora publicznego w całej Europie.
Bibliografia
Andruszkiewicz I., Kania E., Łebkowska J. (2024), Polityka społeczno-ekonomiczna w świetle bezpieczeństwa państwa. Nowa dekada wyzwań w programach polskich stronnictw politycznych, Toruń.
Banach C. (2004), Nauczyciel, in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3, (ed.) E. Różycka, Warszawa.
Bankier.pl (2025), Nowacka: Powstanie model wynagradzania nauczycieli za godziny nadliczbowe, ”Bankier.pl”, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Nowacka-Powstanie-model-wynagradzania-nauczycieli-za-godziny-nadliczbowe-8946443.html (22.05.2025).
Barabasz G. (2016), Nauczanie i uczenie się w sieci. Kompetencje nauczyciela w kształceniu internetowym, Poznań.
Barometr zawodów (2024), Barometr zawodów 2024, Warszawa, https://barometrzawodow.pl (15.10.2024).
Barometr Zawodów (2024), Prognoza zapotrzebowania na pracowników, “Barometr Zawodów”, https://barometrzawodow.pl (7.10.2024).
Bauman Z. (2011), O nie klasie prakariuszy, “Rozbrat”, http://www.rozbrat.org/w-sieci/2561-o-nie-klasie-prekariuszy (10.10.2024).
Bourdieu P. (1998), Acts of Resistance: Against the Tyranny of the Market, New York.
Buchner A., Fereniec-Błońska K., Wierzbicka M. (2021), Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce, “Fundacja Orange”, https://www.szkolazklasa.org.pl/obszary/rozmawiaj-z-klasa/materialy-edukacyjne/ (7.10.2024).
Buchner, A., Wierzbicka-Tarkowska M., Pyżalski J., Śniegulska M. (2021), Rozmawiaj z Klasą. Codzienność wychowawstwa – co jest ważne dla wychowawców i młodych ludzi?, https://www.szkolazklasa.org.pl/obszary/rozmawiaj-z-klasa/ (27.10.2024).
Budząca się szkoła (2024), “Facebook”, https://www.facebook.com/search/top/?q=Budząca%20się%20szkoła (2.05.2024).
Butler J. (2011), For and Against Precarity, “Tidal. Occupy Theory, Occupy Strategy”, Issue 1, https://occupyduniya.files.wordpress.com/2011/12/tidal_occupytheory.pdf (10.10.2024).
CBOS (2019), Społeczne oceny reformy edukacji, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_157_19.PDF (7.10.2024).
CBOS (2021), Związki zawodowe w Polsce, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_140_21.PDF (7.10.2024).
Dewey J. (2013), Szkoła a społeczeństwo, Warszawa.
Dobkowska J., Zielińska A., Żytko M. (2024), Młodzi nauczyciele odchodzą ze szkoły: Raport z diagnozy uwarunkowań odchodzenia z zawodu przez warszawskich nauczycieli o stażu pracy do 5 lat, “Uniwersytet Warszawski”, https://www.wuw.pl/product-pol-19563-Mlodzi-nauczyciele-odchodza-ze-szkoly-Raport-z-diagnozy-uwarunkowan-odchodzenia-z-zawodu-przez-warszawskich-nauczycieli-o-stazu-pracy-do-5-lat-EBOOK.html (7.10.2024). DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323565949
Dziennik.pl (2025), Nauczyciele skazani na dramatycznie niskie emerytury. Prezes ZNP ostrzega, https://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/9889983,nauczyciele-skazani-na-dramatycznie-niskie-emerytury-prezes-znp-ostrzega.html (17.09.2025).
Education and Upbringing Report (2022), Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2021/2022, GUS, Warszawa.
EIGE (2023), Economic violence against women and men, European Institute for Gender Equality, https://eige.europa.eu/sites/default/files/documents/EIGE_Factsheet_EconomicViolence.pdf (7.10.2024).
European Commission (2024), Education and Training Monitor 2024 – Poland. Publications Office of the European Union, https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor/en/country-reports/poland.html (1.11.2025).
Eurydice (2023), Teachers’ statutory salaries in Europe, https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/data-and-visuals/teachers-statutory-salaries?year=2021%2F2022&Countries=all (10.10.2024).
Eurydice (2024), Evolution in teachers’ statutory salaries, https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/data-and-visuals/evolution-teachers-statutory-salaries#tab-1 (10.10.2024).
Eurydice (2024), Teachers’ and school heads’ salaries and allowances in Europe, https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/data-and-visuals/teachers-salaries (7.10.2024).
Fabisiak N., Kim R., Pezda A., Święchowicz M. (2023), Polska szkoła umiera, Warszawa.
Głogowski D. (2024), Braki kadrowe w resorcie Nowackiej – alarmująca sytuacja na rynku pracy nauczycieli, “Lega Artis”, https://legaartis.pl/blog/2024/09/05/braki-kadrowe-w-resorcie-nowackiej-alarmujaca-sytuacja-na-rynku-pracy-nauczycieli/ (10.10.2024).
„Głos Nauczycielski” (2024), Barometr zawodów 2024: Aż pięć grup zawodowych nauczycieli znalazło się w tym roku na liście deficytowych profesji, https://glos.pl/barometr-zawodow-2024-az-piec-grup-zawodowych-nauczycieli-znalazlo-sie-w-tym-roku-na-liscie-deficytowych-profesji (10.10.2024).
„Głos Nauczycielski” (2024b), Dealerzy Wiedzy: Pod koniec maja 2024 roku na nauczycieli czekało 16 tys. wakatów, https://glos.pl/dealerzy-wiedzy-pod-koniec-maja-2024-roku-na-nauczycieli-czekalo-16-tys-wakatow (7.10.2024).
Gov.pl (2023), The Council of Ministers has Adopted the Draft Budget Law for 2024, https://www.gov.pl/web/primeminister/the-council-of-ministers-has-adopted-the-draft-budget-law-for-2024 (19.12.2023).
„GOFIN” (2023), Specjaliści nauk fizycznych, matematycznych i technicznych, https://klasyfikacje.gofin.pl/kzis2023/7,2,252,specjalisci-nauk-fizycznych-matematycznych-i-technicznych.html#D21 (7.10.2024).
Granter E., Aroles J. (2023), Crisis and Utopia: André Gorz and the end of work, “Journal of Cultural Studies”, Vol. 23, No. 2. DOI: https://doi.org/10.1177/1468795X231170368
Hardt M., Negri A. (2012), Rzecz-pospolita, Kraków.
Infor (2024), Nauczyciele z tych miast mogą liczyć na wyrównanie od stycznia do sierpnia, “Infor.pl”, https://www.infor.pl/prawo/zarobki/zarobki-i-prawo/6678490,nauczyciele-z-tych-miast-moga-liczyc-na-wyrownanie-od-stycznia-do-sie.html (10.10.2024).
Infor (2025), Sąd Najwyższy: Nauczyciele muszą dostawać pieniądze za nadgodziny, czyli za dodatkową pracę powyżej 40 godzin w tygodniu, https://www.infor.pl/prawo/zarobki/zarobki-i-prawo/6873284,sad-najwyzszy-nauczyciele-musza-dostawac-pieniadze-za-nadgodziny-czyli-za-dodatkowa-prace-powyzej-40-godzin-w-tygodniu.html (25.05.2025).
Instytut Rozwoju Edukacji (2024), Czas pracy nauczyciela na pełnym etacie – Ile godzin?, https://www.ire-studia.edu.pl/czas-pracy-nauczyciela-na-pelnym-etacie-ile-godzin/ (7.10.2024).
Interia.pl (2024), Ile zarabia nauczyciel? W 2024 roku wynagrodzenia w tym zawodzie wzrosły o 30 proc., https://biznes.interia.pl/finanse/news-ile-zarabia-nauczyciel-w-2024-roku-wynagrodzenia-w-tym-zawod,nId,7526566 (11.10.2024).
Kania E. (2013), Far away from the solid modernity: Interview with Prof. Zygmunt Bauman, “R/evolutions: Global Trends and Regional Issues”, Vol. 1, No. 1.
Kania E. (2020), Prekariat i proces prekaryzacji pracy. Nowe kierunki zmian społeczno-ekonomicznych w świecie, Toruń.
Kłosińska M. (2023), The teacher. It’s a vanishing profession, “Facebook”, https://www.facebook.com/groups/1004299140004753 (7.10.2024).
Konarzewski K. (1998), Szkoła nauczania. Podręcznik dla kierunków nauczycielskich, cz. II, Warszawa.
Konfederacja Wolność i Niepodległość (2023), Konstytucja Wolności – program wyborczy 2023, https://konfederacja.pl/konstytucja-wolnosci-program-wyborczy-2023 (15.03.2024)
Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Warszawa.
Kwiatkowski S. M. (2008), Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli – w kierunku szlachetnej utopii, in: Nauczyciel w świecie współczesnym, (eds.) B. Muchacka, M. Szymański, Kraków.
Lewica (2023), Program Wyborczy KW Nowa Lewica, “KW Nowa Lewica”, https://klub-lewica.org.pl/images/program_Lewica_2023.pdf (15.03.2024).
Lorey I. (2011), Governmental Precarisation, “Transversal”, http://eipcp.net/transversal/0811/lorey/en (17.09.2024).
Machowska K. M. (2006), Marii Ossowskiej projekt wzoru osobowego obywatela w demokracji, “Principia”, XLV–XLVI.
Maczalska I. (2025), Wynagrodzenie minimalne, “Pit.pl”, https://www.pit.pl/wynagrodzenie-minimalne/ (25.05.2025).
Mazurkiewicz G. (2014), Edukacja jako odpowiedź. Odpowiedzialni nauczyciele w zmieniającym się świecie, Warszawa–Kraków.
Mazurkiewicz G. (2015), Młodzi nauczyciele: Bariery i wyzwania, “Uniwersytet Warszawski”, https://wuw.pl/data/include/cms//Mlodzi_nauczyciele.pdf (15.03.2024).
Money.pl (2023), Szkoła za najniższą krajową. Zarobki nauczycieli niewiele wyższe od płacy minimalnej, https://www.money.pl/gospodarka/szkola-za-najnizsza-krajowa-zarobki-nauczycieli-niewiele-wyzsze-od-placy-minimalnej-6915899622566688a.html (10.10.2024).
Nelson T., Baumann M. D., Husain-Talero S. (2023), What is economic violence against women and why does it matter?, “Women’s World Banking”, https://www.womensworldbanking.org/insights/what-is-economic-violence-against-women-and-why-does-it-matter/ (7.10.2024).
Nie dla chaosu w szkole (2024), “Facebook”, https://www.facebook.com/NIEdlachaosuwszkole, 2.05.2024.
Nowoczesna (2023), Program – wersja pełna, https://nowoczesna.org/program (15.03.2024).
OECD (2024), Members and partners, https://www.oecd.org/en/about/members-partners.html (15.10.2024).
Okoń W. (1959), Osobowość nauczyciela, Warszawa.
Ossowska M. (1992), Wzór demokraty, Lublin.
Partia Razem (2023), Deklaracja programowa, https://partiarazem.pl/deklaracja-programowa (10.03.2024).
Partia Zieloni (2023), Zielony Plan Odbudowy, https://partiazieloni.pl/wp-content/uploads/admin/docs/Zielony-Plan-Odbudowy-1.pdf (10.03.2024).
Platforma Obywatelska (2023), 100 Konkretów na 100 pierwszych dni rządu, “Platforma Obywatelska”, https://platforma.org/dokumenty/program (10.03.2024).
Polska 2050 Szymona Hołowni (2023), 12 Gwarancji Trzeciej Drogi, “Polska 2050”, https://polska2050.pl/trzecia-droga/12-gwarancji-trzeciej-drogi/ (10.03.2024).
Polska Agencja Prasowa, PAP (2024), Płeć żeńska dominuje w polskim systemie oświaty: 84 proc. nauczycieli to kobiety, https://www.pap.pl/aktualnosci/plec-zenska-dominuje-w-polskim-systemie-oswiaty-84-proc-nauczycieli-kobiety (15.10.2024).
Polskie Radio (2024), Poland starts paying out increased salaries for teachers, https://www.polskieradio.pl/395/7789/artykul/3343476,poland-starts-paying-out-increased-salaries-for-teachers (15.10.2024).
Polskie Stronnictwo Ludowe (2023), Program PSL, https://www.psl.pl/wp-content/uploads/2023/09/Program-PSL.pdf (10.03.2024).
Portal Oświatowy (2023), Dodatek wiejski dla nauczycieli – komu przysługuje, https://www.portaloswiatowy.pl/inne-swiadczenia-dla-nauczycieli/dodatek-wiejski-dla-nauczycieli-komu-przysluguje-23923.html (15.10.2024).
Prawo i Sprawiedliwość (2023), Dokumenty programowe, https://pis.org.pl/dokumenty (10.03.2024).
Prawo oświatowe (2017), Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r., Dz. U. 2017 poz. 59, Kancelaria Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000059/U/D20170059Lj.pdf (01.11.2025)
Prawo.pl (2018), Ranking zawodów cieszących się największym zaufaniem, https://www.prawo.pl/kadry/ranking-zawodow-cieszacych-sie-najwiekszym-zaufaniem,286534.html (15.10.2024).
Rozporządzenie Ministra Edukacji (2025), Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 18 marca 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, Dz. U. 2025, poz. 344, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000344/O/D20250344.pdf (18.03.2025).
“Rzeczpospolita” (2024), Katastrofa w oświacie: rok szkolny w pełni, a nauczycieli wciąż nie ma, https://edukacja.rp.pl/nauczyciele/art39209411-katastrofa-w-oswiacie-rok-szkolny-w-pelni-a-nauczycieli-wciaz-nie-ma (15.10.2024).
“Rzeczpospolita” (2024), Podwyżka płacy minimalnej w 2025 roku. Ile brutto, ile netto?, https://www.rp.pl/wynagrodzenia/art41163351-podwyzka-placy-minimalnej-w-2025-roku-ile-brutto-ile-netto (24.09.2024).
Shields-Zeeman L., Smit F. (2022), Income changes and mental health: evidence from a systematic review and meta-analysis, “The Lancet Public Health”, Vol. 7, No. 6. DOI: https://doi.org/10.1016/S2468-2667(22)00094-9
Smak M., Walczak D. (2015), Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, “Instytut Badań Edukacyjnych”, Warszawa.
Sokolińska J. (2023), Nauczyciele wielki zawód, Warszawa.
Standing G. (2011), The Precariat: The New Dangerous Class, London. DOI: https://doi.org/10.5040/9781849664554
Statista (2024), Minimum gross monthly salary of teachers in Poland from 2022 to 2024, https://www.statista.com/statistics/1330358/poland-teacher-s-minimum-gross-wage/.
SW Research (2024), Ranking prestiżowych i społecznie poważanych zawodów, https://swresearch.pl/ranking-zawodow.
Szkoła minimalna (2025), “Facebook”, https://www.facebook.com/groups/2009000565845242.
Szpunar O. (2023), Jak nauczyciel radzi sobie z inflacją?, “Nie pojadę na wakacje”, “Gazeta Wyborcza Kraków”, https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,29585261,jak-nauczyciel-radzi-sobie-z-inflacja-nie-pojade-na-wakacje.html (7.10.2024).
Śliwerski B. (2009), O wymierności pracy nauczyciela, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, Kielce.
Śliwerski B., Paluch M. (2021), Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków.
Teach for Poland (2024), Raport Nauczyciel(ka) 2040. Odważ się myśleć inaczej, https://teachforpoland.org/raport-nauczyciel-2040-odwaz-sie-myslec-inaczej/ (17.10.2024).
Van Dijk T. A. (2015), Critical discourse studies: a sociocognitive approach, in: Methods of Critical Discourse Studies, (ed.) R. Wodak, London.
Worker Participation (2024), Trade Unions across Europe, “Worker Participation”, https://www.worker-participation.eu/National-Industrial-Relations/Across-Europe/Trade-Unions2 (27.10.2024).
Yanatma S. (2023), Real teacher salaries in Europe are down: Which countries pay the highest and lowest wages?, “Euronews”, https://www.euronews.com/next/2023/12/06/real-teacher-salaries-in-europe-are-down-which-countries-pay-the-highest-and-lowest-wages (16.09.2024).
ZNP (2022), Policy Note 3/2022: Wynagrodzenia nauczycieli w Polsce, “Związek Nauczycielstwa Polskiego”, https://znp.edu.pl/assets/uploads/2022/10/POLICY-NOTE-3-2022-wynagrodzenia.pdf (27.10.2024).
ZNP (2024), O ZNP, “Związek Nauczycielstwa Polskiego”, https://znp.edu.pl/o_nas/o-znp/ (27.10.2024).
ZNP (2024b), Zakończyła się druga tura rozmów z MEN – komunikat ZNP, https://znp.edu.pl/zakonczyla-sie-druga-tura-rozmow-z-men-komunikat-znp-8-02-2024/ (8.02.2024).
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Iwetta Andruszkiewicz, Grażyna Barabasz, Eliza Kania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
