Abstrakt
Esej jest próbą czytania niektórych poezji Wisławy Szmyborskiej w poszukiwaniu jej punktu widzenia na kwestię sekularyzacji. Wraz z sekularyzacją podejmowane jest zagadnienie duszy i kwestia Boga. Tematy te stanowią trzy rozdziały narracji poświęconej sekularyzacji.
Bibliografia
Aime O., Il curato di Don Chisciotte. Teologia e romanzo, Assisi 2012.
Balbus S., Piękna niepojęta ( Epistemologia jabłonki), “Przestrzenie Teorii” 6 (2006), pp. 143–190. DOI: https://doi.org/10.14746/pt.2006.6.11
Bernacki M., Motyw śmierci w późnej poezji Wisławy Szymborskiej, “Studia Minora Fakultatis Philosophicae Universitatis Brunensis” 9 (2006), pp. 67–77.
Bielak A., Tęsknota za Tajemnicą w rzeczywistości odczarowanej. Poezja Wisławy Szymborskiej, in: Metamorfozy religijności w literaturze nowoczesnej, red. A. Bielak, Lublin 2016, pp. 105–116.
Calasso R., L’innominabile attuale, Milano 2020.
Ceccherelli A., Marinelli L., Piacentini M., Szymborska. Un alfabeto del mondo, Roma 2016.
Dąbrowski S., Radość czytania, czyli: o „Chwili” Wisławy Szymborskiej — współgłos, “Pamiętnik Literacki” 2 (2004), pp. 71–91.
Gralewicz-Wolny I., Poetka i Świat. Studia i szkice o twórczości Wisławy Szymborskiej, Katowice 2014.
Kujawa D., Poezja Wisławy Szymborskiej i koncepcja ironii Richarda Rorty’ego, in: Niepojęty przypadek. O poezji Wisławy Szymborskiej, red. J. Grądziel-Wójcik, K. Skibski, Kraków 2015, pp. 143–155.
Legeżyńska A., Wisława Szymborska, Poznań 1997.
Lem S., Dzieła zebrane: Dzienniki gwiazdowe, Kraków 2012.
Marias J., Il tuo volto domani, vol. 2: Ballo e sogno, Milano 2011.
Miłosz C., Poezja jako świadomość, “Teksty Drugie” 4 (1991), pp. 5–7.
Nieukerken A. van, Wisława Szymborska and the Wonders of a Disenchanted World, in: Wisława Szymborska’s poetry. Choice of essays, ed. by A. Nasiłowska, Frankfurt am Main 2015, pp. 49–82.
Nyczek T., Jarmark cudów. 30 x Szymborska, Warszawa 2015.
Stala M., Radość czytania Szymborskiej, in: idem, Chwile pewności — 20 szkiców o poezji i krytyce, Lublin 2016, pp. 157–186.
Szczepankowska I., Człowiek — język — wizja świata w poezji Wisławy Szymborskiej, Białystok 2013.
Szóstak A., Racja „Logos” i racja „Mythos”. Metafizyczne wymiary poezji Wisławy Szymborskiej, in: Niepojęty przypadek. O poezji Wisławy Szymborskiej, red. J. Grądziel-Wójcik, K. Skibski, Kraków 2015, pp. 195–213.
Szymborska W., Basta così, trad. S. De Fanti, Milano 2012.
Szymborska W., Canzone nera, trad. L. Del Sarto, Milano 2022.
Szymborska W., La gioia di scrivere. Tutte le poesie (1945–2009), trad. P. Marchesani, Milano 2009.
Tapscott S., Przybytek M., Sky, The Sky, A Sky, Heaven, The Heavens, A Heaven, Heavens: Reading Szymborska Whole, “The American Poetry Review” 4 (2000), pp. 41–47.
Tomassucci G., Zarybiony wiersz Wisławy Szymborskiej. Trochę inaczej o „W rzece Heraklita”, in: Literatura i literackość (według) Edwarda Balcerzana. Konteksty „nie wszystkie”, red. J. Grądziel-Wójcik, T. Mizerkiewicz, Poznań 2017, pp. 379–389.
Wierzbicka A., Lingua mentalis: the semantics of natural language, London 1980. DOI: https://doi.org/10.1163/9789004653177
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Tadeusz Sierotowicz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.