Simon Magus, the first heresiarch in Christianity in patristic sources and the apocrypha of Peter
Journal cover Poznańskie Studia Teologiczne, volume 46, year 2024
PDF (Język Polski)

Keywords

Simon Magus
New Testament Apocrypha
Simonians
gnosis
heresy
first heresiarch in Christianity
apocrypha of Peter

How to Cite

Kieling, M. (2024). Simon Magus, the first heresiarch in Christianity in patristic sources and the apocrypha of Peter. Poznańskie Studia Teologiczne, 46, 125–141. https://doi.org/10.14746/pst.2024.46.8

Abstract

Numerous early Christian scholars have regarded Simon Magus, depicted in the canonical New Testament Book of Acts (Acts 8:4–24), as the inaugural heresiarch and the archetype of all heretics within Christianity. Accounts of his actions, prominently featuring his encounter with St Peter, can be found in apocryphal literature, particularly in the Apocalypse of Peter. This study aims to elucidate the pivotal role of the first heresiarch as the progenitor of all heresies within the Church and to analyze the theme of his conflict with St Peter through a comprehensive evaluation of the apocryphal texts attributed to Peter, encompassing The Acts of Peter (Acta Petri), The Martyrdoms of Blessed Peter the Apostle and Blessed Paul the Apostle Written by Linus the Bishop, The Acts and Passion of the Holy Apostles Peter and Paul of Pseudo-Marcellus, The Book of Pseudo-Abdias and Pseudo-Clementine. The first segment of this investigation delves into the writings of patristic authors who elucidate the endeavours of Simon Magus and his Gnostic sect. Such authors include Justin Martyr, Philastrius of Brescia, Eusebius of Caesarea, Augustine, Epiphanius of Salamina, the Apostolic Constitutions, Isidore of Seville, John of Damascus. The subsequent part scrutinizes the portrayal of Simon Magus in apocryphal literature by examining texts attributed to Peter, analyzing the core theme of his role as the instigator of the Gnostic Simonian sect and the clash between the heresiarch and Saint Peter in Rome, culminating in Simon Magus’s defeat, downfall, and demise. The Apocrypha of Peter serve to underscore the significant doctrinal authority of St Peter in the early Church and depict the collapse of the nascent Gnostic heresy. These texts not only serve as cautionary tales against heresy but also affirm the presence of Saint Peter in Rome, delineating his activities within the imperial capital and his ultimate martyrdom.

https://doi.org/10.14746/pst.2024.46.8
PDF (Język Polski)

References

Apokryfy Nowego Testamentu, t. 2: Apostołowie, część 1: Andrzej, Jan, Paweł, Piotr, Tomasz, red. M. Starowieyski, Kraków 2017.

Augustinus, De haeresibus, PL 42, 21–50.

Augustinus, De haeresibus ad Quodvultdeum liber unus, ed. R. Vander Plaetse, C. Beukers, Turnholti 1969, CCL 46, 266–345.

Constitutiones Apostolorum — Konstytucje Apostolskie, tłum. S. Kalinkowski, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, ŹMT 42 (Synodes et Collectiones Legum 2), Kraków 2007 (tekst grecki wg. ed. F.X. Funka, Didascalia et Constitutiones Apostolorum, I, Paderbornae 1905, 1–595.

Czyny i męczeństwo świętych Apostołów Piotra i Pawła ps. Marcellusa, tłumaczenie fragmentów wersji dłuższej i opracowanie: ks. M. Starowieyski, wersji krótszej: S. Wasielewski, w: Apokryfy…, s. 545–568.

Die Pseudoklementinen I. Homilien, hrsg. v. B. Rehm, G. Strecker, GCS 42, Berlin 1953; 1969, 1992 s. 23–281.

Die Pseudoklementinen II. Rekognitiones in Ruinus Übersetzung, hrsg. v. B. Rehm, F. Paschke, GCS 51, Berlin 1965.

Dwunastu. Pseudo Abdiasza historie apostolskie, tłum. M. Starowieyski, Kraków 1995.

Dzieje Piotra (Actus Vercellensis), przekład Z. Izydorczyk, M. Bielewicz, opracowanie Z. Izydorczyk, w: Apokryfy…, s. 480–524.

Epifaniusz z Salaminy, Panarion. Herezje 1-33. Tekst grecki i polski, tłum. M. Gilski Kraków 2015.

Epiphanius, Panarion, ed. K. Holl, 1–33, GCS 25, Leipzig 1915, 162–464. DOI: https://doi.org/10.1515/9783112469545-004

Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, tłum. A. Caba na podstawie tłumaczenia ks. Arkadiusza Lisieckiego, ŹMT 70, Kraków 2013.

Filastrius Brixiensis, Diuersarum hereseon liber, ed. F. Heylen, G. Banterle, Scriptores circa Ambrosium 2, Milano–Roma 1991.

Filastrius Brixiensis, Diversarum hereseon liber, PL 12, 1111–1301.

Filastriusz z Brescii, Księga różnych herezji, wstęp, tłumaczenie i opracowanie M. Szram, ŹMT 87, Kraków 2021.

Irenaeus, Adversus haereses, I, ed. A. Rousseau – L. Doutreleau – B. Hemmerdinger – Ch. Mercier, SCh 263-264, Paris 1979; V, SCh 152-153, Paris 1969.

Isidorus Hispalensis, De haeresibus liber, ed. A.C. Vega, PLS 4, Paris 1970, 1815-1820, tłum. M. Cholewa: Świętego Izydora, biskupa Sewilli, Księga o herezjach, WST 6 (1993) 59-81.

Iustinus Martyrus, Apologiae pro Christianis, PTS 38, Berlin–New York 1994.

Iustinus Martyrus, Dialogus cum Tryphone, PTS 47, Berlin–New York 1997.

Jan Damasceński, O herezjach, tłum. A. Zhyrkova, w: Jan Damasceński, Dialektyka albo rozdziały filozoficzne. O herezjach, ŹMT 59, Kraków 2011, s. 105–139.

Joannes Damascenus, De haeresibus, ed. B. Kotter, (Die Schriften des Johannes von Damaskos 5), Berlin 1980.

Justyn Męczennik, Apologia 1, tłum. L. Misiarczyk, PSP 82, Warszawa 2023.

Justyn Męczennik, Dialog z Żydem Tryfonem, tłum. L. Misiarczyk, PSP 82, Warszawa 2023.

Męczeństwo św. Piotra Apostoła spisane przez Linusa biskupa, przekład i opracowanie K. Obrycki, w: Apokryfy…, s. 530–544.

Pseudoklementyny, omówienie ks. M. Starowieyski, w: Apokryfy…, s. 525–529.

Teodoret z Cyru, O herezjach, tłum. P.M. Szewczyk, ŹMT, Kraków 2016.

Theodoretus Cyrensis, Haereticarum fabularum compendium, PG 83, 335–556.

Vincentius Lerinensis, Commonitorium XXI, PL 50, 566.

Wincenty z Lerynu, Pamiętniki, tłum. J. Stahr, POK 8, Poznań 1928 (reprint 2012).

Czyżewski B., Herezje wczesnochrześcijańskie — zagadnienia wprowadzające, „Vox Patrum” 68 (2017), s. 7–20. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.3327

Izydorczyk Z., Wstęp, w: Dzieje Piotra…, s. 480–482.

Janocha M., Wpływ apokryfów na ikonografię apostołów i ewangelistów, w: Apokryfy…, s. 71–121.

Kieling M., Geneza herezji i postawa wobec heretyków na podstawie Konstytucji apostolskich, „Vox Patrum” 71 (2017), s. 270–291. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.4537

Kieling M., Wiara katolicka i stosunek do heretyków na podstawie XV księgi Kodeksu Teodozjusza w latach 325–395, w: Opuscula dedicata. Spiritus sanctus et eccelsia. Opuscula Bogdano Częsz septuagenario dedicata, Poznań 2015, s. 21–31.

Kochanek P., Szymon Mag, EK XIX, kol. 229–230.

Myszor W., Herezja w okresie patrystycznym, EK VI, kol. 752–753.

Obrycki K., Wstęp, w: Męczeństwo…, s. 530–531.

Ortodoksja, herezja, schizma w Kościele starożytnym, red. F. Drączkowski, J. Pałucki, P. Szczur, M. Szram, M. Wysocki, M. Ziółkowska, Lublin 2012.

Pietras H., Herezje, Kraków 2019.

Pilarczyk K., Szymon Mag w Dziejach Apostolskich. Miejsce narracji w strukturze księgi i jej znaczenie, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 14 (2021), s. 65–95. DOI: https://doi.org/10.12775/BPTh.2021.003

Starowieyski M., Przedmowa, w: Dwunastu…, s. 545.

Starowieyski M., Św. Piotr, rozdział V, 1. Wstęp ogólny, c. Piotr w tradycji Kościoła, w: Apokryfy…, s. 476–477.

Szram M., Geneza herezji wczesnochrześcijańskich w ujęciu Filastriusza z Brescii, „Vox Patrum” 36 (2016), 65, s. 631–651. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.3524

Zarzeczny R., Przygotowanie do wiary i przygotowanie do chrztu w „Pseudoklementynach”, w: Katechumenat i inicjacja chrześcijańska w Kościele starożytnym, red. F. Drączkowski, J. Pałucki, P. Szczur, M. Szram, M. Wysocki, M. Ziółkowska, Lublin 2011, s. 21–48.

Zmorzanka A.Z., Szymon Mag, w: Powszechna encyklopedia filozofii, praca zbiorowa, red. nacz. Andrzej Maryniarczyk, Lublin 2009, t. 9, s. 318–320.