Abstrakt
Czy w stanie wzburzenia, określanego w Biblii antropopatycznie „gniewem”, jakiego doznaje Bóg na skutek zatwardziałości człowieka w grzeszeniu, może znaleźć się miejsce na Jego miłosierdzie? W świecie ludzkim gniew zasadniczo wyklucza równoległość obu tych faktów, dopóki właśnie gniew nie ustanie. Natomiast okazuje się, że podczas działania „gniewu” Boga jest wiele miejsca na postawę z gruntu z nim kontrastującą. Negatywna odpowiedź Boga na ludzką nikczemność posiada niewątpliwie swe teologiczne uzasadnienie, lecz nie wyklucza to poszukiwania odpowiedzi na relację między Jego sprawiedliwym gniewem a miłosierdziem. Teksty biblijne dowodzą, że miłosierdzie to nie przestaje oddziaływać na grzeszników nawet wówczas, gdy dominuje Boża sprawiedliwość i kara.
Bibliografia
Agyapong K.A., Will You Not Revive Us Again? (Psalm 85:6): An Evaluation of Revival in the Context of Evangelical-Pentecostal Movements, „Pentecostalism, Charismaticism and Neo-Prophetic Movements Journal’ 2 (2021) 2, s. 11–22. DOI: https://doi.org/10.38159/pecanep.2021221
Alden R.L., Job: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 11), Nashville 1993.
Andersen F.I., Freedman D.N., Hosea: A New Translation with Notes, Introduction and Commentary, (The Anchor Bible 24), New York et al. 1980. DOI: https://doi.org/10.5040/9780300261387
Andersen F.I., Freedman D.N., Micah: A New Translation with Notes, Introduction and Commentary, (The Anchor Bible 24E), New York et al. 2000. DOI: https://doi.org/10.5040/9780300261585
Anderson A.A., 2 Samuel, (Word Biblical Commentary 11), Dallas 1989.
Arnold B.T., Encountering the Book of Genesis: A Study of Its Content and Issues, Grand Rapids 1998.
Auld A.G., I & II Samuel: A Commentary, (The Old Testament Library), Louisville 2011.
Baranowski M., Księga Powtórzonego Prawa, (Nowy Komentarz Biblijny — Stary Testament 5), Częstochowa 2022.
Barker K.L., Bailey W., Micah—Nahum—Habakkuk—Zephaniah: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 20), Nashville 1999.
Ben Zvi E., Micah, (The Forms of the Old Testament Literature 21B), Grand Rapids 2000.
Bergen R.D., 1, 2 Samuel: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 7), Nashville 1996.
Bigalke R.J., A Sermon on Psalm 85, preached at the Annual memorial prayer convocation: Sunday in January preceding the first day of the annual legislative session of the Georgia General Assembly, „The Expository Times” 125 (2014) 11, s. 540–543. DOI: https://doi.org/10.1177/0014524614538358
Bodendorfer G., אני יהוה : God’s Self-Introduction Formula in Leviticus in Midrash “Sifra”, w: The Book of Leviticus: Composition and Reception, ed. by R. Rendtorff, R.A. Kugler, Leiden–Boston 2003, s. 414–417. DOI: https://doi.org/10.1163/9789047401643_022
Bonar A., A Commentary on the Book of Leviticus, James Nisbet and Company 1852; digitally prepared and posted on the web by T. Hildebrandt, 2004, https://biblicalelearning.org/wp-content/uploads/2022/01/Bonar-Leviticus.pdf [dostęp: 20.1.2025].
Breneman M., Ezra. Nehemiah. Esther: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 10), Nashville 1993.
Brodie T.L., Genesis as Dialogue: A Literary, Historical, & Theological Commentary, Oxford 2001. DOI: https://doi.org/10.1093/0195138368.001.0001
Bruckner J.K., Implied Law in the Abraham Narrative: A Literary and Theological Analysis, „Journal for the Study of the Old Testament, Supplement Series” 335 (2001), s. 124–170.
Brzegowy T., Prorocy Izraela, t. 2, Tarnów 1997.
Calvin J., Institutes of the Christian Religion, vol. 1, transl. F.L. Battles, Louisville 2006.
Carlson E.L., Micah, w: The Wycliffe Bible Commentary, ed. by Ch.F. Pfeiffer, E. Falconer Harrison, Chicago 1962, s. 866–873.
Cassuto U., A Commentary on the Book of Exodus, transl. I. Abrahams, Jerusalem 1997.
Cassuto U., A Commentary on the Book of Genesis II: From Noah to Abraham, transl. I. Abrahams, Skokie 2005, http://www.orcuttchristian.org/Cassuto_Genesis%20vol.%2002.pdf [dostęp: 21.1.2025].
Cazelles H., Autour de l’Exode, (Sources Bibliques), Paris 1987.
Christensen D.L., Deuteronomy 1:1–21:9, (Word Biblical Commentary 6A), Nashville 2001.
Clines D.J., Job 21–37, (Word Biblical Commentary 18A), Nashville 2006.
Coetzee J.H., Psalm 85: Yearning for the Restoration of the Whole Body, „Old Testament Essays” 22 (2009) 3, s. 554–563.
Davidson R.M., The Genesis Flood Narrative Crucial Issues in the Current Debate, „Andrews University Seminary Studies—Faculty Publications” 61 (2004), s. 49–77.
Dziadosz D., Czy Bóg Starego Testamentu ma surowe oblicze? Hebrajska Biblia a przemoc, „Ethos” 27 (2016) 2, s. 25–49.
Fields W.W., Sodom and Gomorrah: History and Motif in Biblical Narrative, „Journal for the Study of the Old Testament, Supplement Series” 231 (1997).
Gerstenberger E.S., Psalms, Part 2 and Lamentations, (The Forms of the Old Testament Literature 15), Grand Rapids 2001.
Goldingay J., Psalms, vol. 1: Psalms 1–41, (Baker Commentary on the Old Testament: Wisdom and Psalms), ed. by T. Longman III, Grand Rapids 2006.
Goldingay J., Psalms, vol. 2: Psalms 42–89, (Baker Commentary on the Old Testament: Wisdom and Psalms), ed. by T. Longman III, Grand Rapids 2007.
Goldingay J., Psalms, vol. 3: Psalms 90–150, (Baker Commentary on the Old Testament: Wisdom and Psalms), ed. by T. Longman III, Grand Rapids 2008.
Habel N.C., The Book of Job: A Commentary, (The Old Testament Library), Philadelphia 1985.
Hartman L.F., Di Lella A.A., The Book of Daniel: A New Translation with Notes, Introduction and Commentary, (The Anchor Bible 23), New York et al. 1977.
House P.R., 1, 2 Kings: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 7), Nashville 1995.
Hubbard R.L. Jr., Johnston R.K., Foreword, w: Psalms, ed. by W.W. Gasque, R.L. Hubbard Jr., R.K. Johnston, (Understanding the Bible Commentary Series), Grand Rapids 2012.
Johnson B., “ צׇ דַק ṣādaq, צ דֶֶק ṣedeq, צְ דׇקׇה ṣedāqâ, צדַּיִק ṣaddîq”, w: Theological Dictionary of the Old Testament, vol. 12, transl. D.W. Scott, ed. by G.J. Botterweck, H. Ringgren, H.-J. Fabry, Grand Rapids 2003, s. 243–262.
Kaszowski M., Wszechwiedza Boża, https://www.teologia.pl/m_k/zag02c-17.htm [dostęp: 28.11.2024].
Kidner D., Psalms 73–150: A Commentary on Books III–V of the Psalms, (Tyndale Old Testament Commentaries), Leicester–Dovners Grove 1973.
Kraus H.-J., Psalms 1–59: A Commentary, transl. H.C. Oswald, Minneapolis 1988.
Kraus H.-J., Theology of the Psalms: A Continental Commentary, transl. K. Crim, Minneapolis 1992.
Krawczyk R., Biblijna koncepcja świętości, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 67 (2014) 4, s. 345–361. DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.51
Langkammer H., Księga Syracha. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, ekskursy, (Pismo Święte Starego Testamentu VIII/5), Poznań 2020.
Langkammer H., Teologia Starego Testamentu, Rzeszów 2006.
Lemański J., Księga Rodzaju, rozdziały 1–11, (Nowy Komentarz Biblijny — Stary Testament I), Częstochowa 2013.
Lemański J., Księga Wyjścia, (Nowy Komentarz Biblijny — Stary Testament II), Częstochowa 2009.
Leupold H.C., Exposition of Genesis: Volume 1, Grand Rapids 2005.
Long B.O., 1 Kings with Introduction to Historical Literature, (The Forms of the Old Testament Literature 9), Grand Rapids 1984.
Longman T. III, Proverbs, (Baker Commentary on the Old Testament: Wisdom and Psalms), Grand Rapids 2006.
Łach J.B., Księgi 1–2 Królów. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, ekskursy, (Pismo Święte Starego Testamentu), Poznań 2007.
Łach S., Księga Psalmów. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, ekskursy, (Pismo Święte Starego Testamentu VII/2), Poznań 1990.
Merrill E.H., Deuteronomy: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 4), Nashville 1994.
Miggelbrink R., Gniew Boży. Znaczenie pewnej gorszącej tradycji biblijnej, tłum. A. Wałęcki, (Myśl Teologiczna 49), Kraków 2005.
Miller S.R., Daniel: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 18), Nashville 1994.
Parchem M., Księga Daniela, (Nowy Komentarz Biblijny — Stary Testament 26), Częstochowa 2008.
Paul M.-J., God’s Destruction of the Earth by the Flood (Genesis 6:13), w: Reading and Listening: Meeting One God in Many Texts. Festschrift for Eric Peels on the occasion of his 25th jubilee as professor of Old Testament studies, ed. J. Dekker, G. Kwakkel, (Amsterdamse Cahiers, Supplement Series 16), Bergambacht 2018, s. 31–39.
Peckham J.C., Theopathic or Anthropopathic? A Suggested Approach to Imagery of Divine Emotion in the Hebrew Bible, „Perspectives in Religious Studies” 42 (2015) 1, s. 341–355.
Preuss H.D., Old Testament Theology, vol. 1, transl. L.G. Perdue, Louisville 1995.
Randolph E., Divine Impassibility: A Definition and Defense (PhD. diss., Faculty of Harding School of Theology, 2020): https://www.academia.edu/43024939/Divine_Impassibility_A_Definition_and_Defense [dostęp: 16.1.2025].
Ravasi G., Psalmy, t. 3: Psalmy 72–103 (wybór), tłum. K. Stopa, Kraków 1985.
Ronen S., Najwyższa Istota: Bóg w Biblii Hebrajskiej, tłum. S. Obirek, „Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria” 19 (2010) 1, s. 117–137.
Rooker M.F., Leviticus: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 3), Nashville 2000.
Rooker M.F., The Genesis Flood, „The Southern Baptist Journal of Theology” 5 (2001) 3, s. 58–79.
Rubert A., God Is Impassible: A Defense for Intimacy and Hope in a God Who is Impassible (PhD. diss., The Faculty of Tozer Seminary, 2016): https://www.academia.edu/37105595/GOD_IS_IMPASSIBLE_A_DEFENSE_FOR_INTIMACY_AND_HOPE_IN_A_GOD_WHO_IS_IMPASSIBLE [dostęp: 16.1.2025].
Ryan S., The Psalms and the Book of Tobit, w: Intertextual Studies in Ben Sira and Tobit: Essays in Honor of Alexander A. Di Lella, O.F.M., ed. by J. Corley, V. Skemp, (The Catholic Biblical Quarterly Monograph Series 38), Washington 2005, s. 28–42.
Skehan P.W., Di Lella A.A., The Wisdom of Ben Sira: A New Translation with Notes, Introduction and Commentary, (The Anchor Bible 39), New York et al. 1987.
Strzałkowska B., Terminologia „gniewu Bożego” w Biblii Hebrajskiej, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1 (2003), s. 47–65.
Stuart D.K., Exodus: An Exegetical and Theological Exposition of Holy Scripture, (The New American Commentary 2), Nashville 2006.
Sweeney M.A., I & II Kings: A Commentary, (The Old Testament Library), Louisville 2007.
Szymik S., Gniewne oblicze Pana. Hermeneutyka kilku biblijnych kolokacji, „Verbum Vitae” 34 (2018), red. H. Witczyk, A. Kubiś, s. 15–36. DOI: https://doi.org/10.31743/vv.2018.34.02
Tate M.E., Psalms 51–100, (Word Biblical Commentary), Nashville 1990.
Terrien S., The Psalms: Strophic Structure and Theological Commentary, (Critical Eerdmans Commentary), Grand Rapids 2003. DOI: https://doi.org/10.5040/bci-008l
Tomasz à Kempis, O naśladowaniu Chrystusa, tłum. A. Kamieńska, Lublin 1986.
Tronina A., Motyw gniewu Bożego w teologii Kronikarza, „Verbum Vitae” 33 (2018): Czemu służy gniew Boga i gniew człowieka, red. H. Witczyk, A. Kubiś, s. 45–58. DOI: https://doi.org/10.31743/vv.2018.33.03
VanGemeren W.A., Psalms, w: The Expositor’s Bible Commentary, ed. by F.E. Gaebelein, Grand Rapids 1991, s. 3–544.
Voorwinde S., Does God Have Real Feelings?, „Vox Reformata” 67 (2002), s. 24–51.
Waltke B.K., The Book of Proverbs: Chapters 1–15, (The New International Commentary on the Old Testament), Grand Rapids 2004. DOI: https://doi.org/10.5040/bci-008y
Wénin A., D’Adam à Abraham ou les errances de l’humain. Lecture de Genèse 1,1–12,4, (Lire la Bible), Paris 2007.
Westermann C., Genesis 12–36: A Commentary, transl. J.J. Scullion, Minneapolis 1985.
Witczyk H., Bóg nieskory do gniewu — bogaty w miłosierdzie (Ps 103), „Verbum Vitae” 3 (2003), s. 81–97. DOI: https://doi.org/10.31743/vv.1966
Witczyk H., Gniew Boga jak gniew człowieka?, „Verbum Vitae” 33 (2018): Czemu służy gniew Boga i gniew człowieka, red. H. Witczyk, A. Kubiś, s. 7–18. DOI: https://doi.org/10.31743/vv.2018.33.01
Wojciechowski M., Księga Tobiasza, czyli Tobita, (Nowy Komentarz Biblijny — Stary Testament 12), Częstochowa 2004.
Wróbel M.S., Księga Ezdrasza. Księga Nehemiasza, (Nowy Komentarz Biblijny — Stary Testament 11), Częstochowa 2010.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Janusz Nawrot

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
