Yizkor, żydowska forma pamięci. Przykład Christiana Boltanskiego
Okładka czasopisma Studia Europaea Gnesnensia, nr 7, rok 2013
PDF (English)

Słowa kluczowe

Christian Boltanski
art of memory
Yizkor
countermonument
metonymy
photography

Jak cytować

Kamczycki, A. (2013). Yizkor, żydowska forma pamięci. Przykład Christiana Boltanskiego. Studia Europaea Gnesnensia, (7), 309–326. https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.15

Abstrakt

Twórczość Christiana Boltanskiego odnosi się do pamięci jako odwiecznego imperatywu żydowskiej kultury, jak również do sposobu i rodzaju przedstawienia, czyli języka artystycznego. Jednak artysta nie czyni tego w drodze prostej aluzji do Shoah, ale przez odniesienie się do “indeksalności” istoty pamięci (F. Ankersmith) - gdzie pamięć przeciwstawiona jest referencyjnej naturze historii. Twórczość Boltanskiego jest odpowiedzią na pewien rodzaj “lęku” (J.E. Young, E. Van Alphen, A. Appelfeld, A. Huyssen, S. Friedman) przed możliwością uczynienia ze sztuki bezdusznej próby zabalsamowania pamięci, której wpływ będzie odmienny od zamierzonego, tzn. będzie się ona przyczyniała do zapomnienia (anty-pomnik).
W przeciwieństwie to historycznej archiwizacji (historii jako takiej) sztuka jest jedną z najistotniejszych form zachowywania pamięci, dzięki nieustającej zdolności działania artystycznego do przywoływania wspomnień, jako społeczny, kulturowy i polityczny wieczny ruch, który służy pamięci jako takiej.
Dzieła Christiana Boltanskiego, a zwłaszcza medium fotografii, którym najczęściej się posługuje, nawiązuje do stosowanych przez Żydów dawnych formuł pamięci i upamiętniania zwanych Yizkor, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza pamiętać, przypominać.
Takie konceptualne ujęcie pracy, czyli formalizacja, a nawet celebracja nietrwałości i zmienności medium, przeczy wierze w trwałość materialnego przedmiotu, paradoksalnie prowadzącej do śmierci implikowanej przez niego idei, czyli pamięci. Niemniej, negując formę, Boltanski nie neguje pamięci, a jedynie błędne, utrwalone tradycją przekonanie o jej stabilności i trwałości.
Tym samym jego sztuka staje się zarówno sugestywną grą z historią, jak i jej krytyką. Artysta pokazuje nam obecność tego co nieobecne przez ciągłe przywoływanie wspomnienia i tylko wspomnienia

https://doi.org/10.14746/seg.2013.7.15
PDF (English)

Bibliografia

Alphen E. van, Caught by History. Holocaust Effects in Contemporary Art, Literature, and Theory, Stanford 1997, p. 101–102.

Amishai-Maisels Z., Art Confronts the Holocaust, [in:] Bohm-Duchen M., (ed.), After Auschwitz: Responses to the Holocaust in Contemporary Art, London 1995, p. 73.

Ankersmit F., Historia i Postmodernizm, [in:] Nycz R., (ed.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1997, p. 161.

Ankersmit F., Pamiętając Holocaust: żałoba i melancholia, [in:] Domańska E., (ed.), Pamięć, etyka i historia. Angloamerykańska teoria historiografii lat dziewięćdziesiątych, Poznań 2002.

Arendt H., (ed.), Illuminations, London 1968, p. 223.

Assmann J., Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen, München, 2005. Polish version: (transl. by Kryczyńska-Pham A.,), Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008.

Barthes R., La chambre claire: note sur la photographie, Paris 1980 (Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa 1996).

Bohm-Duchen M., The Uses and Abuses of Photography in Holocaust-Related Art, [in:] Hornstein Sh., Jacobowitz F., (ed.), Image, p. 220–234.

Boltanski Ch., Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle (Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski) (14. 09 — 11.11. 2001), curator: Milada Ślizińska, text from the Internet, www.csw.art.pl, p. 2 (December 2005).

Cohen R.d, Jewish Icons. Art. and Society in Modern Europe, Berkeley–Los Angeles 1998, p. 120–121. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520917910

Domańska E., Historia, o jeden świat za daleko, Poznań 1997, p. 19.

Friedlander S., Probing the Limits of Representation: Nazism and the “Final Solution”, Massachusetts–London 1992, p. 91.

Gadamer H.-G., Truth and Method, New York 1975, p. 131

Garber-Talmon Y., The Concept of Time in Primitive Myth, Iyyun II, 1951, p. 57.

Grenier C. , D. Mendelsohn, Christian Boltanski, Flammarion Contemporary, Paris 2010

Grenier C., The Possible Life of Christian Boltanski, London 1997.

Gruna-Sulisz M., Świątynia jerozolimska jako kosmogoniczne centrum świata, [in:] P. Paszkiewicz, T. Zadrożny (ed.), Jerozolima w kulturze europejskiej, Warszawa 1997, p. 366.

Hornstein Sh., Jacobowitz F., (ed.), Image and Rememberance. Representation and the Holocaust, Bloomington–Indianapolis 2003. DOI: https://doi.org/10.2979/1990.0

Huyssen A., The Monument in Post-Modern Age, [in:] J.E. Young (ed.), The Art of Memory: Holocaust Memorials in History, New York 1994, p. 11.

Laub D., An Event Without a Witness: Thruth, Testimony, and Survival, [in:] Felman S., Laub D., (ed.), Testimony: Crises of Witnessing in Literature, Psychoanalysis, and History, New York–London 1992, p. 78.

Laub D., Bearing Witness, or Vicissitudes of Listening, [in:] Sh. Felman and D. Laub (ed.) as above p. 57–74.

Piotrowski P., Artysta w Auschwitz. O (nie)banalności sztuki, [in:] P. Czapliński, E. Domańska (ed.), Zagłada. Współczesne problemy rozumienia i przedstawiania, Poznań 2009, p. 291–307.

Saryusz-Wolska M., (ed.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Kraków 2009.

Stern S., Time and Proces in Ancient Judaism, Oxford 2007.

Unterman A., Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, Warszawa 1994, p. 119.

Young J. E., The Arts of Jewish Memory in Postmodern Age, [in:] B. Cheyette, L. Marcus (ed.), Modernity, Culture and the Jew, Cambridge 1998, p. 211.

Young J.E., At Memory’s Edge. After-Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture, New Haven–London 2000;

Young J.E., The Texture of Memory: Holocaust Memorials and Meaning, New Haven–London 1993 (especially Introduction), p. 1–16.