Nowy/obcy w szkole – jaki obraz ucznia cudzoziemskiego przedstawiają nauczyciele szkół podstawowych (wnioski z badania ankietowego)
Okładka czasopisma Slavia Occidentalis, nr 81, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

glottodidactics
a foreign student
teaching Polish as a foreign language
the linguistic image of the world

Jak cytować

Różycka, N. (2024). Nowy/obcy w szkole – jaki obraz ucznia cudzoziemskiego przedstawiają nauczyciele szkół podstawowych (wnioski z badania ankietowego). Slavia Occidentalis, (81), 101–112. https://doi.org/10.14746/so.2024.81.8

Abstrakt

This article is a development of a paper delivered during the Forum Młodych Badaczy Języka Regionu (Forum for Young Language Researchers of the Region) organized on 3 March 2022 by the Studenckie Dialektologiczne Koło Naukowe (Students’ Dialectology Study Group) that took place at the Faculty of Polish and Classical Philology of Adam Mickiewicz University in Poznań. The aim of this text is to show how primary school teachers perceive foreign students in Polish primary schools. The overriding issue is the teachers’ opinions on the communication barrier and if the perceived difficulties spearhead measures to minimize the difficulties by, among other things, enhancing (glotto)didactic competences. The considerations are based on the findings of a survey conducted by the author in 2021 as part of her bachelor’s thesis. The analysis and interpretation include statements of teachers of the second stage of education. With the help of tools developed within the framework of cognitive methodology (linguistic worldview), profiles of foreign students have been identified. The material shows how teachers perceive and value foreign learners and which teaching aids they can use while educating this group of pupils.

https://doi.org/10.14746/so.2024.81.8
PDF

Bibliografia

Hajduk-Gawron W., 2018, Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym – doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (22), s. 189-203. DOI: https://doi.org/10.31261/PS_P.2018.22.12

Hofmański W., 2019, Leksykalno-komunikacyjne aspekty słowiańskiej interkomprehensji, „Prace Językoznawcze” XX/2, s. 57-69. DOI: https://doi.org/10.31648/pj.3902

Karpińska-Szaj K., 2022, Niezwykłe dzieci, nieobce języki: o indywidualizacji w kształceniu językowym, Kraków.

Pamuła-Behrens M., Szymańska M., 2018, Metodyka nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczniem migracji, https://metodajes.pl/wp-content/uploads/2020/05/Metodyka-nauczania-języka-edukacji-szkolnej-uczniów-z-doświadczeniem-migracji.-Metoda-JES-PL-matematyka.pdf (dostęp: 10.01.2024). DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323552918.pp.163-180

Szymczak M. (red.), 2002, Słownik języka polskiego PWN, Warszawa.

Żydek-Bednarczuk U., 2015, Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice.