Abstrakt
Artykuł poświęcony jest interakcji Uładzimira Karatkiewicza z młodymi ukraiński- mi poetami połowy XX wieku, studiującymi w Kijowie. Kwestię tę zbadano w kontekście ówczesnego życia literackiego, a także przez pryzmat przeglądowego i porównawczo-typologicznego odczytania ich dzieł. Jak wynika z przeprowadzonej analizy, autor białoruski zintegrował się ze środowiskiem, w którym ukształtował się jako pisarz zainteresowany tematyką historyczną i nietuzinkowy czytelnik. Podobnie jak Wasyl Symonenko i Mykoła Som przyczynił się do utrwalenia obrazu społeczności studenckiej owych lat, w szczególności do wzmocnienia atmosfery twórczej. Z pomocą ironii, a także gry z codziennymi szczegółami literaci tego pokolenia starali się odciąć od socrealistycznego obrazu świata i stereotypowych interpretacji ogólnej rzeczywistości. Z kolei dzięki intensywnemu polilogowi początku lat sześćdziesiątych mit uniwersytecki znalazł swoje odzwierciedlenie w strukturze tekstu kijowskiego.
Bibliografia
Hordynskyi S., Bohdan Ihor Antonych: Yoho zhyttia i tvorchist [Bohdan Ihor Antonych: His life and work], [v:] B.I. Antonych, Zibrani tvory, Vinnipeg: Obiednannia Ukrainskykh Pysmennykiv v Ekzyli „Slovo”, 1967, s. 7–26.
Yermolenko V., Moia ironiia [My irony], [v:] Ironiia: zbirnyk statei, Lviv: Litopys; Kyiv: Smoloskyp, 2006, s. 109–117.
Z matiriu nezabutnoho Vasylia Symonenka Hannoiu Fedorivnoiu Symonenko-Shcherban rozmovliaie poet Mykola Som [Poet Mykola Som talks with the mother of the unforgettable Vasyl Symonenko, Anna Fedorivna Symonenko-Shcherban], [v:] M. Som, Z matiriu na samoti, Kyiv: Smoloskyp, 2005, s. 11–66.
Ilnytskyi M., Vid „dochasnoho svitla” do „surm ostannoho dnia” [From the “early light” to the “trumpets of the last day”], [v:] B.I. Antonych, Povne zibrannia tvoriv, Lviv: Litopys, 2009, s. 3–36.
Kalynets I., Znane i neznane pro Antonycha: materiialy do biohrafii B.I. Antonycha [Known and unknown about Antonych: materials for the biography of B.I. Antonych], Lviv: Drukarski kunshty, 2011.
Kiporenko M., „V mene vlasna pohorda yest”: Spohady pro V. Symonenka-studenta [“I have my own contempt”: Memories of student V. Simonenko], [v:] V. Symonenko, Vybrani tvory, Kyiv: Smoloskyp, 2015, s. 713–726.
Kolomiiets T., Volodymyr Korotkevych: „Biloruskym natsionalistom mene zrobyly ukraintsi” [Volodymyr Korotkevych: “Ukrainians made me a Belarusian nationalist”], [v:] „Kultura i zhyttia”, 18.12.2020, s. 12.
Kotsiubynska M., Knyha spomyniv [A book of memories], Kharkiv: Akta, 2006.
Melnikava Z., Uladzimir Karatkevich i tvorcha-filasofskiia poshuki „filalahichnaha” pakalennia [Uladzimir Karatkevich and the creative and philosophical searches of the “philological” generation], [v:] „Studia Białorutenistyczne”, 2013, t. 7, s. 125–148.
Rohoza B., Molodym zalyshyvsia naviky: Zhyttia i tvorchist V. Symonenka [He remained young forever: the life and work of V. Simonenko], „Khreshchatyk”, 20.12.1997, s. 1, 5.
Snizhko M., Poema pro ukrainsku Zhannu d’Ark [A poem about the Ukrainian Joan of Arc], [v:] V. Symonenko, Vybrani tvory, Kyiv: Smoloskyp, 2015, s. 736–748.
Shalahinov B., Romantychnyi slovnyk [Romantic dictionary], Kyiv: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr NaUKMA, 2010.
Makowiecki T., Norwid wobec powstania styczniowego [Norwid against the January Uprising], [v:] „Pamiętnik Literacki”, 1929, t. 26, no. 1/4, s. 564–581.
Antonych B.I., Povne zibrannia tvoriv [Complete collection of works], Lviv: Litopys, 2009. Didenko V., Nebokrai [Skyline], Kyiv: Dnipro, 1987.
Karatkevich U., Abranaia [Selected], [v:] U. Karatkevich, Zbor tvorau u 25 tamakh, t. 12: Publitsystyka. Ese-narysy: 1952–1982, Minsk: Mastatskaia litaratura, 2016, s. 421–438. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02220285
Karatkevich U., Zbor tvorau u 25 tamakh, t. 1: Paeziia: 1950–1960 [Collection of works in 25 volumes, vol. 1: Poetry: 1950–1960], Minsk: Mastatskaia litaratura, 2012.
Karatkevich U., Zbor tvorau u 25 tamakh, t. 19: Listy: Chastka 1 [Collection of works in 25 volumes, t. 19-1: Letters], Minsk: Mastatskaia litaratura, 2020.
Karatkevich U., Zbor tvorau u 25 tamakh, t. 20: Listy: Chastka 2 [Collection of works in 25 volumes, t. 20-2: Letters], Minsk: Mastatskaia litaratura, 2022.
Karatkevich U., „Moi se hradok!” [This is my town], [v:] U. Karatkevich, Zbor tvorau u 25 tamakh, t. 12: Publitsystyka. Ese-narysy: 1952–1982 [Collection of works in 25 volumes, t. 12:], Minsk: Mastatskaia litaratura, 2016, s. 438–456.
Karatkevich U., Son ab tym, shto było [Dream about what was], [v:] U. Karatkevich, Zbor tvorau u 25 tamakh, t. 12: Publitsystyka. Ese-narysy: 1952–1982 [Collection of works in 25 volumes, t. 12:], Minsk: Mastatskaia litaratura, 2016, s. 411–420.
Korotkevich V., Horod u kraia raduhi [The city at the edge of the rainbow], 1962, Kyiv: Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy, fond 670, opys 1, sprava 1942, mashynopys.
Samoilenko O., Korotkevich V., Zhurnalisty [Journalists], 1953, Kyiv: Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy, fond 670, opys 2, sprava 323, mashynopys.
Symonenko V., Vybrani tvory [Selected works], Kyiv: Smoloskyp, 2015. Som M., Ydu na pobachennia [I’m going on a date], Kyiv: Molod, 1957.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).