Transfer traumy. Monografia zbiorowa Літературний образ дитинства в часи кризи pod redakcją Katarzyny Jakubowskiej-Krawczyk
PDF

Słowa kluczowe

review
childhood
crisis
war
trauma
postcolonialism

Jak cytować

Zambrzycka, M. (2022). Transfer traumy. Monografia zbiorowa Літературний образ дитинства в часи кризи pod redakcją Katarzyny Jakubowskiej-Krawczyk. Studia Ukrainica Posnaniensia, 10(2), 205–211. https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.2.14

Abstrakt

The text is a review of a collective monograph Літературний образ дитинства в часи кризи edited by Katarzyna Jakubowska-Krawczyk. The book is about the issues of childhood in times of crisis. Researchers from Poland and Ukraine analyze various issues, such as World War II, the Holocaust, the totalitarian regime, homelessness and the ongoing war in Donbas. The book uses the modern method of postcolonial studies and trauma research from the generational transfer perspec- tive. It deals with very important issues.

https://doi.org/10.14746/sup.2022.10.2.14
PDF

Bibliografia

Gromysz J., Sytuacje trudne w rodzinie w ujęciu współczesnej literatury dla dzieci [Difficult situations in the family in terms of contemporary children’s literature], [w:] „Pedagogika Rodziny”, 2013, nr 3, s. 73–83.

Jarosz E., Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem [Child and childhood – contemporary landscape. It’s about childhood research], [w:] „Pedagogika Społeczna”, 2017, nr 2 (64), s. 56–80.

Kołodziejczyk D., Pokoleniowe przewroty (wsteczne) a postkolonialne rozprawy z tożsamościowym esencjalizmem. Rozpoznania wstępne [Generational upheavals (backwards) and postcolonial struggles with identity essentialism. Preliminary diagnosis], [w:] Posttotalitarny syndrom pokoleniowy w literaturach słowiańskich Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej końca XX-początku XXI wieku w świetle studiów postkolonialnych, red. A. Matusiak, Poznań–Wrocław: Bohami, 2016, s. 35–55.

Matusiak A., Świetlicki M., Kategoria pokolenia we współczesnych badaniach społeczno-kulturowych [The generation category in contemporary socio-cultural research], [w:] Posttotalitarny syndrom pokoleniowy w literaturach słowiańskich Europy Środkowo-

-Wschodniej i Południowo-Wschodniej końca XX-początku XXI wieku w świetle studiów postkolonialnych, red. A. Matusiak, Poznań–Wrocław: Bohami, 2016, s. 15–35.

Szymborska K., Children studies jako perspektywa metodologiczna. Współczesne tendencje w badaniach nad dzieckiem [Children studies as a methodological perspective. Contemporary trends in child research], [w:] „Teksty Drugie”, 2016, nr 1, s. 189–205, źródło elektroniczne: https://journals.openedition.org/td/6855 (19.02.2022). DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.1.12

Ukraińskie światy dzieciństwa i młodości. Narracje i tożsamość [Ukrainian worlds of childhood and youth. Narratives and identity], red. K. Jakubowska-Krawczyk, Warszawa: Katedra Ukrainistyki UW, 2020.

Literaturnyy obraz dytynstva v chasy kryzy [Literary image of ditinstwa in times of crisis], red. K. Jakubowska-Krawczyk, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021.

Polishchuk Ya., Dytyna y afekty v rannikh opovidannyakh Mykhayla Kotsyubyns’koho [Child and affects in the early stories of Mykhail Kotsyubynskyi], [v:] Literaturnyy obraz dytynstva v chasy kryzy, red. K. Jakubowska-Krawczyk, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021, s. 12–25. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323553809.pp.12-24

Fedoriv U., Motyv vtrachenoho dytynstva v romani Serhiya Zhadana „Internat” [The motif of lost childhood in Serhii Zhadan’s novel “Internat”], [v:] Literaturnyy obraz dytynstva v chasy kryzy, red. K. Jakubowska-Krawczyk, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021, s. 84–95. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323553809.pp.84-94

Kharlan O., Vykhovannya „novoyi lyudyny”: ukrayins’ka dytyacha proza 1930-kh rokiv yakvidobrazhennya radyans’koh [Raising a “new man”: Ukrainian children’s prose of the 1930s as a reflection of the Soviet anthropological experiment], [v:] Literaturnyy obraz dytynstva v chasy kryzy, red. K. Jakubowska-Krawczyk, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021, s. 34–44. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323553809.pp.34-43